Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 jul, 2023 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nu de bovenvleugel er goed op zit kunnen de cabane V-stijlen tussen romp en bovenvleugel pas gemaakt en vastgelijmd worden. Dat gaat weer het makkelijkste met het model op zijn kop. Voorzichtig beetje bij beetje op lengte maken en dan de beide poten van de V schuin afschuren om het netter op de romp te laten passen. De ene kant:

photo 583477

En de andere:

photo 583476

En dan nog de twee voorste stijlen:

photo 583474

Toen het spul goed droog was kon ik beginnen met de spandraden. Eerst de vier tussen de cabane stijlen.

photo 583473

Vastgelijmd in de romp bovenkant en afgespannen op de bovenkant van de vleugel.

photo 583472

Nog niet vastgelijmd op de bovenvleugel, want de vier "landing wires" komen op bijna dezelfde plaats door de vleugel.

photo 583471

photo 583470

photo 583469

photo 583468

Nu kan er wel gelijmd worden. Druppeltjes dunne secondelijm aangebracht met een stukje metaaldraad op de ongeverfde kant van de vleugels. Na het "lijmkoppensnellen" heb ik de "lift wires" aangebracht en vastgelijmd.

photo 583466

photo 583465

Dan moeten er nog een paar stabilisatie stangetjes aangebracht worden.

photo 583463

Gemaakt van stukjes 0,25 mm metaaldraad. Dan nog de retour kabel van de rolroeren in de bovenvleugel.

photo 583464

Tenslotte nog de verspanning van de staartvlakken.

photo 583462

Dit zijn twee lange stukken vislijn, aan de onderkant van de romp gelijmd. Eventueel kan nu ook de stand van het horizontale staartvlak aangepast worden, als dat toevallig wat scheef zit. Natuurlijk bleek dat een paar draadjes niet goed gelijmd waren. Geen nood, reparatie is eenvoudig: gaatje uitboren en een nieuw stukje vislijn aanbrengen en vastlijmen. Volgende stap: afschilderen van de vleugels.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul, 2023 17:55 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooie update Rob. Goeie uitleg ook over de draden over hoe jij ze hebt aangebracht.
Vwb die steunen, ik neem aan dat diegene die de kit koopt ook die steunen zelf op maat moet maken. Ik ben benieuwd of je dat in de beschrijving op neemt of laat je het aan de bouwer over?

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul, 2023 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Deathtrap: Natuuuuurlijk. Dit is de entries in de bouwinstructie:

29. Dry fit the shorter V-struts (18) and (19) for the fuel tank under the wing or the longer ones (20) and (21) for the fuel tank on top of the wing between upper wing and fuselage. This works again best with the model upside sown. Correct the length carefully bit by bit, if required, and give them a slanted lower end to fit the fuselage. Glue them in place.
30. Dry fit the struts (22) and (23) between upper wing and fuselage. Carefully correct the length bit by bit and give them a slanted lower end to fit the fuselage.

En daar horen dan deze plaatjes bij:

photo 583476

photo 583474

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jul, 2023 8:48 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Complimenten. Ik ben benieuwd hoe groot de fan-base is voor dit soort kits. Ik moet toegeven ik vind het heerlijk om naar te kijken, maar zou er zelf waarschijnlijk nooit 1 bouwen.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jul, 2023 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Deathtrap: Niet erg groot, maar meestal voldoende om de kosten van een productie run van 50 stuks terug te verdienen. Het merendeel wordt verkocht via de Luchtvaart Hobby Shop. Soms is de productie groter, van mijn kit van de Koolhoven F.K.43 zijn bijvoorbeeld ruim 80 stuks verkocht. Dat betekent dan 2 sets mallen, want die zijn na 50 stuks meestal op. Van de zes vliegtuig kitjes, die ik tot nu toe uitgegeven heb, zijn er gemiddeld 63 stuks verkocht (al liggen er nog wat op voorraad in Aalsmeerderbrug).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2023 11:53 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Dat is heel netjes. Knap hoor, ik ben daar wel van onder de indruk.
Het is denk ik al meer dan 20 jaar geleden dat ik bij LHS ben geweest. Maar ik ben dan ook helemaal gestopt met vliegtuigmodelbouw. Maar het is daar het walhalla voor vliegtuigbouwers. :brouw:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement