malair schreef:
Langzaam maar zeker is er progressie
.
Ja, het gaat niet snel. Maarrrr er is vooruitgang geboekt de afgelopen dagen! Mooi bijpassend op Bevrijdingsdag: ze is oranje!
Voor ik de plaatjes laat zien eerst wat achtergrond:
Citaat:
International Orange
De exacte definitie van het ‘neutraliteit oranje’ uit 1939 is niet bekend. Er is een Zweedse bron die spreekt van ‘W17 Bright Orange’, maar dat heb ik niet kunnen koppelen aan bijvoorbeeld RAL 2000, dat vanaf 1939 werd gerubriceerd in de RAL840HR standaard (4 digit herwardering van oorspronkelijke 1927 eerste RAL 840 standaard).
Omdat de Verenigde Staten nog geen mondiale rol van betekenis speelden en het Britse Empire in 1939 dominant aanwezig was in Europa, is het meest waarschijnlijke dat de definitie van het gebruikte oranje overeenkomt met British Standard Colours 381C, kleur nummer 592 ‘International Orange’. Deze kleur is vastgesteld door de British Colour Council in de jaren ’30 van de vorige eeuw (79% rood, 32% groen, 22% blauw). Een exacte match van deze kleur is Mr. Paint MRP-232. Ook Humbrol 18 (gedefinieerd als RAL 2004, #ff6633; 100% rood, 40% groen en 20% blauw) komt in de geschatte richting. Beiden heb ik vergeleken op een gele ondergrond (zichtbaar op de achtergrond van een van de foto's).
Bron: Heldersche Courant, 14 oktober 1939
Citaat:
Oranje buitenlandse toestellenZoals blijkt uit het bovenstaande krantenartikel was het oranje verven van vliegtuigen niet een strikt Nederlandse aangelegenheid. Het had ook niets met het Koningshuis te maken, maar puur met maximale zichtbaarheid. Het besluit tot het aanbrengen van neutraliteitskenmerken heeft uiteindelijk geleid tot een bonte verzameling oranje toestellen, waaronder Duitse types, waarvan enkelen gedurende WO2 meerdere jaren in het oranje hebben gevlogen.
BELGIQUE
Drie van de vier SABENA Savoia-Marchetti SM 83 (OO-AUC, OO-AUD en OO-AUE) met BELGIQUE titels en duidelijk de (naar alle waarschijnlijkheid) Belgische vlag op de staart zijn zichtbaar op een zwart/wit foto uit februari 1940. Oranje SABENA SM 83 worden genoemd in diverse bronnen. Eén bron stelt dat Savoia Marchetti S-73 OO-AZG in een oranje beschildering Schiphol heeft bezocht aan het einde van 1939.
Ook de splinternieuwe DC-3 OO-AUH werd tussen 1 mei 1940 en de invasie van België tien dagen later, exclusief ingezet in het oranje op de lijn Haren - Shoreham. Dit was de eerste Douglas voor SABENA en het was door Fokker in Antwerpen-Deurne afgeleverd op 16 januari 1939.
SWEDEN
De toestellen van AB-Aerotransport (ABA) werden oranje geschilderd, voor zover “dat nodig was”, zo blijkt uit een bron. Dat wil zeggen, wanneer ze op internationale routes zouden worden gebruikt. Met zekerheid blijkt uit historische bronnen (oa ‘The Stockholm Run’, Nils Mathisrud, White Series) dat ABA DC-3’s SE-BAF 'Gladan', SE-BAG ‘Gripen’ en SE-BAA ‘Örnen’ oranje werden geverfd. Voor de eerste twee zou dat weinig verschil maken; ze werden achtereenvolgens op 28 augustus 1943 en 22 oktober 1943 neergeschoten door Duitse jagers.
Opvallend is dat ook ABA Junkers Ju52 SE-AFA vanaf 3 sept 1939 in een oranje beschildering vloog. Allen voorzien van de tekst SWEDEN en ‘Swedish Air Lines’.
DANMARK
Beide Focke Wulff FW-200 Condor van Danish Airlines, OY-DAM ‘Dania’ en OY-DEM ‘Jutlandia’ vlogen in het oranje. Er bestaan ook bewegende kleurenbeelden van. Echt schitterend.
https://www.youtube.com/watch?v=PyIXixXwiesAanvankelijk wilde de Deense autoriteiten hun vliegtuigen niet oranje schilderen, tot de Britse autoriteiten het tot een voorwaarde maakte voor landingsrechten op Shoreham. Hier werd begin 1940 gehoor aan gegeven. Er is een foto met ‘Dania’ in neutraliteit schema op Schiphol in februari 1940.
Op 9 april 1940 viel Duitsland Denemarken binnen, toen ‘Dania’ toevallig op Shoreham Airfield in de UK stond als onderdeel van de vaste route Kopenhagen-Schiphol- Shoreham. Het toestel werd in beslag genomen om het uit handen van de Duitsers te houden en in camouflagekleuren geverfd om het minder zichtbaar te maken.
‘Jutlandia’ heeft tot augustus 1945 in het oranje gevlogen. Daarna kreeg het haar standaard Danish Airlines kleuren terug.
Ierland
Bewust niet met grote letters geschreven, want ze maakten geen deel uit van de afspraken over neutraliteit kleuren. De DC-3 EI-ACA van Aer Lingus Teoranta (ALT) vloog ook alleen tussen Ierland en Engeland. Het toestel is de laatste DC-3 geweest die via Fokker werd geleverd, een week voor de invasie door de Duitsers. De levering verliep via het Engelse Shoreham en het toestel werd volledig oranje vanuit de fabriek overgedragen. Er zijn filmbeelden van de aankomst (zwart-wit). Dit wordt ook onderbouwd door bronnen die aangeven dat snel na levering de bovenkant van het toestel in groene camo werd gespoten, maar dat de gehele onderkant (vleugels en romp) oranje bleef.
TheFlyingDutchman schreef:
Ik ben benieuwd wat jij met jouw airbrush-kunsten kunt maken van het anders toch wel erg vlakke oranje.
Oei, de verwachtingen zijn hooggespannen
Ik ga mn best doen! Terug naar de Zilverreiger. Het spuiten was inderdaad een mooie uitdaging, want de transparantie (Opaciteit) van het oranje bleek redelijk groot.
De roervlakken heb ik Tamiya XF-3 geel gemaakt voor het contrast. Daarna zijn de vlakken afgeplakt.
In de volgende ronde heb ik de preshade aangebracht. Ik heb bruin gekozen omdat ik hoop dat de harde lijnen later beter opgaan in het oranje.
Daarna heb ik tussen de lijntjes gekleurd met donker chroomgeel. Dit was overigens de kleur die Zweden aanvankelijk had voorgesteld als neutraliteitskleur. Het is een mooie basis om het oranje een betere gloed te geven.
En in haar oranje jasje. Op de achtergrond staat het proefstukje met Humbrol 18 (links) en Mr. Paint MRP-232 ‘International Orange’ (rechts). Er waren drie lagen nodig om het voldoende dekkend te krijgen. Bijna 3/4 van het flesje is daarbij gebruikt. Best veel, maar het schijnt flink door.
Met het blote oog is er voldoende 'diepte' zichtbaar, terwijl het wel één vlak vormt. Ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaan zien als de lijntjes gevuld zijn met een contrast kleur. Maar dat is voor een volgende update!
VJ