Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 5:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2023 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
malair schreef:
Langzaam maar zeker is er progressie :wink:.

Ja, het gaat niet snel. Maarrrr er is vooruitgang geboekt de afgelopen dagen! Mooi bijpassend op Bevrijdingsdag: ze is oranje!

Voor ik de plaatjes laat zien eerst wat achtergrond:

Citaat:
International Orange
De exacte definitie van het ‘neutraliteit oranje’ uit 1939 is niet bekend. Er is een Zweedse bron die spreekt van ‘W17 Bright Orange’, maar dat heb ik niet kunnen koppelen aan bijvoorbeeld RAL 2000, dat vanaf 1939 werd gerubriceerd in de RAL840HR standaard (4 digit herwardering van oorspronkelijke 1927 eerste RAL 840 standaard).

Omdat de Verenigde Staten nog geen mondiale rol van betekenis speelden en het Britse Empire in 1939 dominant aanwezig was in Europa, is het meest waarschijnlijke dat de definitie van het gebruikte oranje overeenkomt met British Standard Colours 381C, kleur nummer 592 ‘International Orange’. Deze kleur is vastgesteld door de British Colour Council in de jaren ’30 van de vorige eeuw (79% rood, 32% groen, 22% blauw). Een exacte match van deze kleur is Mr. Paint MRP-232. Ook Humbrol 18 (gedefinieerd als RAL 2004, #ff6633; 100% rood, 40% groen en 20% blauw) komt in de geschatte richting. Beiden heb ik vergeleken op een gele ondergrond (zichtbaar op de achtergrond van een van de foto's).


photo 579961
Bron: Heldersche Courant, 14 oktober 1939

Citaat:
Oranje buitenlandse toestellen
Zoals blijkt uit het bovenstaande krantenartikel was het oranje verven van vliegtuigen niet een strikt Nederlandse aangelegenheid. Het had ook niets met het Koningshuis te maken, maar puur met maximale zichtbaarheid. Het besluit tot het aanbrengen van neutraliteitskenmerken heeft uiteindelijk geleid tot een bonte verzameling oranje toestellen, waaronder Duitse types, waarvan enkelen gedurende WO2 meerdere jaren in het oranje hebben gevlogen.

BELGIQUE
Drie van de vier SABENA Savoia-Marchetti SM 83 (OO-AUC, OO-AUD en OO-AUE) met BELGIQUE titels en duidelijk de (naar alle waarschijnlijkheid) Belgische vlag op de staart zijn zichtbaar op een zwart/wit foto uit februari 1940. Oranje SABENA SM 83 worden genoemd in diverse bronnen. Eén bron stelt dat Savoia Marchetti S-73 OO-AZG in een oranje beschildering Schiphol heeft bezocht aan het einde van 1939.
Ook de splinternieuwe DC-3 OO-AUH werd tussen 1 mei 1940 en de invasie van België tien dagen later, exclusief ingezet in het oranje op de lijn Haren - Shoreham. Dit was de eerste Douglas voor SABENA en het was door Fokker in Antwerpen-Deurne afgeleverd op 16 januari 1939.

SWEDEN
De toestellen van AB-Aerotransport (ABA) werden oranje geschilderd, voor zover “dat nodig was”, zo blijkt uit een bron. Dat wil zeggen, wanneer ze op internationale routes zouden worden gebruikt. Met zekerheid blijkt uit historische bronnen (oa ‘The Stockholm Run’, Nils Mathisrud, White Series) dat ABA DC-3’s SE-BAF 'Gladan', SE-BAG ‘Gripen’ en SE-BAA ‘Örnen’ oranje werden geverfd. Voor de eerste twee zou dat weinig verschil maken; ze werden achtereenvolgens op 28 augustus 1943 en 22 oktober 1943 neergeschoten door Duitse jagers.
Opvallend is dat ook ABA Junkers Ju52 SE-AFA vanaf 3 sept 1939 in een oranje beschildering vloog. Allen voorzien van de tekst SWEDEN en ‘Swedish Air Lines’.

DANMARK
Beide Focke Wulff FW-200 Condor van Danish Airlines, OY-DAM ‘Dania’ en OY-DEM ‘Jutlandia’ vlogen in het oranje. Er bestaan ook bewegende kleurenbeelden van. Echt schitterend. https://www.youtube.com/watch?v=PyIXixXwies
Aanvankelijk wilde de Deense autoriteiten hun vliegtuigen niet oranje schilderen, tot de Britse autoriteiten het tot een voorwaarde maakte voor landingsrechten op Shoreham. Hier werd begin 1940 gehoor aan gegeven. Er is een foto met ‘Dania’ in neutraliteit schema op Schiphol in februari 1940.
Op 9 april 1940 viel Duitsland Denemarken binnen, toen ‘Dania’ toevallig op Shoreham Airfield in de UK stond als onderdeel van de vaste route Kopenhagen-Schiphol- Shoreham. Het toestel werd in beslag genomen om het uit handen van de Duitsers te houden en in camouflagekleuren geverfd om het minder zichtbaar te maken.
‘Jutlandia’ heeft tot augustus 1945 in het oranje gevlogen. Daarna kreeg het haar standaard Danish Airlines kleuren terug.

Ierland
Bewust niet met grote letters geschreven, want ze maakten geen deel uit van de afspraken over neutraliteit kleuren. De DC-3 EI-ACA van Aer Lingus Teoranta (ALT) vloog ook alleen tussen Ierland en Engeland. Het toestel is de laatste DC-3 geweest die via Fokker werd geleverd, een week voor de invasie door de Duitsers. De levering verliep via het Engelse Shoreham en het toestel werd volledig oranje vanuit de fabriek overgedragen. Er zijn filmbeelden van de aankomst (zwart-wit). Dit wordt ook onderbouwd door bronnen die aangeven dat snel na levering de bovenkant van het toestel in groene camo werd gespoten, maar dat de gehele onderkant (vleugels en romp) oranje bleef.


TheFlyingDutchman schreef:
Ik ben benieuwd wat jij met jouw airbrush-kunsten kunt maken van het anders toch wel erg vlakke oranje.

Oei, de verwachtingen zijn hooggespannen :lol: Ik ga mn best doen! Terug naar de Zilverreiger. Het spuiten was inderdaad een mooie uitdaging, want de transparantie (Opaciteit) van het oranje bleek redelijk groot.
photo 579949
De roervlakken heb ik Tamiya XF-3 geel gemaakt voor het contrast. Daarna zijn de vlakken afgeplakt.

photo 579948
In de volgende ronde heb ik de preshade aangebracht. Ik heb bruin gekozen omdat ik hoop dat de harde lijnen later beter opgaan in het oranje.

photo 579946
photo 579945
Daarna heb ik tussen de lijntjes gekleurd met donker chroomgeel. Dit was overigens de kleur die Zweden aanvankelijk had voorgesteld als neutraliteitskleur. Het is een mooie basis om het oranje een betere gloed te geven.

photo 579947
En in haar oranje jasje. Op de achtergrond staat het proefstukje met Humbrol 18 (links) en Mr. Paint MRP-232 ‘International Orange’ (rechts). Er waren drie lagen nodig om het voldoende dekkend te krijgen. Bijna 3/4 van het flesje is daarbij gebruikt. Best veel, maar het schijnt flink door.

Met het blote oog is er voldoende 'diepte' zichtbaar, terwijl het wel één vlak vormt. Ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaan zien als de lijntjes gevuld zijn met een contrast kleur. Maar dat is voor een volgende update!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 mei, 2023 10:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Wauw VJ! Dat ziet er fantastisch uit. Die preshade maakt het meer dan af. Goede keuze voor het oranje ook. Mijn DC-2 was best wel fel oranje, die van jou is meer subtiel. Bij jou vind ik het wel mooier zo.
Vintage Jet schreef:
DANMARK
Beide Focke Wulff FW-200 Condor van Danish Airlines, OY-DAM ‘Dania’ en OY-DEM ‘Jutlandia’ vlogen in het oranje. Er bestaan ook bewegende kleurenbeelden van. Echt schitterend. https://www.youtube.com/watch?v=PyIXixXwies
Aanvankelijk wilde de Deense autoriteiten hun vliegtuigen niet oranje schilderen, tot de Britse autoriteiten het tot een voorwaarde maakte voor landingsrechten op Shoreham. Hier werd begin 1940 gehoor aan gegeven. Er is een foto met ‘Dania’ in neutraliteit schema op Schiphol in februari 1940.
Op 9 april 1940 viel Duitsland Denemarken binnen, toen ‘Dania’ toevallig op Shoreham Airfield in de UK stond als onderdeel van de vaste route Kopenhagen-Schiphol- Shoreham. Het toestel werd in beslag genomen om het uit handen van de Duitsers te houden en in camouflagekleuren geverfd om het minder zichtbaar te maken.
‘Jutlandia’ heeft tot augustus 1945 in het oranje gevlogen. Daarna kreeg het haar standaard Danish Airlines kleuren terug.
Inderdaad! Laat ik nu toch net de decals voor deze oranje Danmark versie voor de 1:144 FW-200 kit van Roden binnen gekregen hebben :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 mei, 2023 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Je hebt er zeker een visueel aantrekkelijke sinaasappel van gemaakt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 mei, 2023 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
malair schreef:
Laat ik nu toch net de decals voor deze oranje Danmark versie voor de 1:144 FW-200 kit van Roden binnen gekregen hebben :P

Oh, echt? Wat geweldig! Het oranje staat de Condor erg goed. Prachtig vliegtuig ook. Ik hoop niet dat ik nu achtergrond info voor je voeten heb weggemaaid... Ik kijk nu al uit naar de brouw!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 mei, 2023 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 nov, 2020 15:10 pm
Berichten: 7
Dat oranje is goed gelukt zeg. Net als bij malair is het oranje op mijn DC-2 echt net té. Ik heb ook nog een Fw-200 Condor liggen, de 1/72 van Revell. Ik heb de decals voor de oranje versie ook al besteld!

_________________
Rookie-mode enabled.

Lopende projecten: NF-5 demo 1981; KLM S-58ET; KLM DC-2.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 mei, 2023 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Mooi om te zien dat er meer 'oranje' projecten volgen! Erg leuk.

Dan nu de update: na het sealen van het oranje ben ik de lijntjes en rivets gaan kleuren met Flory Wash. Direct daarna heb ik de roeren, die bekleed waren met stof, afgeplakt. Het model heeft mooi reliëf van doek over ribben overigens, maar het is leuk dat net iets meer aan te zetten.

photo 580732

photo 580733
En het effect is zichtbaar. In het licht zie je het reliëf, maar ook de weergave in contrast.

photo 580731
Decals erop. Om er achter te komen dat ik één decal mis... de titel "Zilverreiger" voor op de neus heb ik niet. Ik ga de komende weken eens kijken wat ik kan fabriceren. Iemand een tip? Zonder het Mika te vragen, die anders 2x 8 mm moet uitprinten...

photo 580730
En ook op de buik is alles aangebracht. DACO gaf weer het laatste zetje om de M mooi over de ribbels te laten vallen. Je ziet hier ook de bevestigingspunten voor de sokkel.

Wat rest er nog? Kijken of dry brushen nog iets toevoegt aan de levendigheid van de kleur, laatste keer Aqua Gloss, antennes en HF draden aanbrengen... iets verzinnen hoe de naam op de neus aan te brengen en dan is het klaar.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 nov, 2020 15:10 pm
Berichten: 7
Heel gaaf geworden VJ. Meer woorden heb ik er eigenlijk niet voor :brouw:

Andere vraag; waar heb je de decals van de Zilverreiger eigenlijk vandaan? Het lijkt me heel gaaf om die ook nog een keer te doen namelijk; er is een foto dat ie naast de Fw-200 D-AETA staat namelijk, en laat ik die nou net gebouwd hebben :)

_________________
Rookie-mode enabled.

Lopende projecten: NF-5 demo 1981; KLM S-58ET; KLM DC-2.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TdB schreef:
waar heb je de decals van de Zilverreiger eigenlijk vandaan?

De titels HOLLAND en KLM-HOLLAND komen van de MPM DC-2 decal set. De registratieletters komen van een oude KLM set van DutchDecals. Het enige dat ontbreekt... is 2x de naam 'Zilverreiger' voor op de neus. Dus die moet ik nog fabriceren. Als iemand een tip heeft?

Ps, die foto die je noemt ken ik en die is heel gaaf! Er bestaat ook een foto met een verzameling oranje toestellen op Schiphol: FW-200 OY-DAM, Savoia-Marchetti OO-AGZ en twee KLM DC-3's, PH-ALU en een ongeïdentificeerd toestel. De foto komt van februari 1940 en als er een specialist ooit tijd en moeite in steekt lijkt het met schitterend die eens in kleur te zien!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 mei, 2023 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 nov, 2020 15:10 pm
Berichten: 7
Misschien kun je René-Frans van Eijk op Facebook vragen om die kleine namen te maken.

Vintage Jet schreef:
Er bestaat ook een foto met een verzameling oranje toestellen op Schiphol: FW-200 OY-DAM, Savoia-Marchetti OO-AGZ en twee KLM DC-3's, PH-ALU en een ongeïdentificeerd toestel.


Die foto ken ik ook! Ik heb dus al een kit en decals voor de OY-DAM; en ik heb van de week een SM.81 kit gehaald om de OO-AGZ te maken. moet ik alleen nog even kijken wat ik doe met de decals. Ik denk dat ik een deel van een Kits-World sheet pak, daar zitten decals bij voor een oranje DC-3 van Sabena. Die wil ik ook nog wel maken trouwens. :oops:

_________________
Rookie-mode enabled.

Lopende projecten: NF-5 demo 1981; KLM S-58ET; KLM DC-2.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 13:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Puike vorderingen! Hij komt al echt tot leven.

Vintage Jet schreef:
iets verzinnen hoe de naam op de neus aan te brengen en dan is het klaar.
Is deze zelf printen niet de meest gemakkelijke oplossing?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement