Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2022 16:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Knappe werken. Het vacform stuk lijkt inderdaad goed te passen.

In verband met het landingsstel, kan je niet een heel klein beetje van de wielen van het hoofdlandingsstel afvijlen, zodat de helling beter wordt? Ik denk dat je dan ongeveer 1/3 van het hoogteverschil van de staart moet aanpassen op de wielen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer verder gegaan met het tweede prototype, dat met uitgeslagen kleppen. Van de tweede kit was de neus van een van de staartbomen vervangen door een grote luchtbel. Omdat Milliput niet altijd lekker hecht op resin, heb ik dit keer Apoxie Clay gebruikt. Wel eerst een gaatje in de bodem van de luchtbel geboord zodat het "draagvlak" vergroot werd. Na het uitharden in vorm geschuurd. Dat ging bijna helemaal goed tot het eind, toen kwam het neusje los van de staartboom. Ik kon het gelukkig nog vinden en heb het vastgelijmd met dunne secondelijm. Het resultaat:

photo 566403

Om een herhaling van de uitlijnproblemen van de staartbomen te voorkomen, eerst nog maar eens de samenbouwmal horozontaal uitgelijnd door stukjes stryreen onder de hoekpunten te plakken.

photo 566402

Daarna de staartbomen op de vleugel gelijmd.

photo 566401

Bij nameten zaten de puntjes nu op gelijke hoogte boven het horizontale vlak. Helaas, als ik de assembly op zijn kop op tafel legde, zat er toch ruim 2 mm verschil tussen beide vleugeltippen. Er moest dus iets verschil zijn in de hoek waaronder de staartbomen op de vleugel steunden. Ik heb dat verholpen om onder de neus van de bakboord staartboom een stukje 4 mm dik styreen plaat te lijmen.

photo 566400

photo 566399

De naad heb ik gevuld met dikke secondelijm. Nu was het verschil aan de tip terug gebracht tot een fractie van een millimeter, wat makkelijk gecorrigeerd kan worden door een van de wielen iets af te vlakken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2022 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder gegaan met het tweede prototype, dat met de uitgeslagen landingskleppen. De vloer en achterbank in de romp geplakt.

photo 566624

Dit keer goed opgelet (opgemeten) dat de midden console echt in het midden kwam. Daarna het neusje uitgeboord en -gefreesd voor het balansgewicht.

photo 566625

De visloodjes er in gelijmd met Kristal Klear.

photo 566626

Dit keer ook gewogen: er ging 2 gram in, kennelijk voldoende voor dit kleine model.
Vervolgens de rugleuning van de achterbank er in (met het ontbrekende armsteuntje uit styreen) en het instrumentenpaneel.

photo 566813

photo 566814

Het instrumentenpaneel heb ik nu vlak geschuurd in de hoop dat het nu makkelijker wordt de decal er op te krijgen.
Ik heb de richtingsroeren zwart geschilderd en de oranje decals er op aangebracht, ruim rondom het oranje in de zwarte omlijning uitgeknipt. Dat was toch wel lastig bij die kleine onderdeeltjes.

photo 566812

Dan kreeg ik gisteren de eerste set paint masks binnen, getekend en uitgesneden door collega-modelbouwer Jan de Wit.

photo 566811

Ze pasten goed op de canopy.

photo 566810

Inmiddels staat die in de verf. Ik had ook al de tweede canopy pas gemaakt voor het andere model.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2022 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na het schilderen van de canopy moest het nodige herstelwerk verricht worden, want er was nogal wat verf onder de paint masks gelopen. En zoals gewoonlijk had ik niet de tijd genomen om eerst een laagje glansvernis aan te brengen. Het resultaat bij het droogpassen:

photo 567056

photo 567055

photo 567057

De canopy voor het tweede prototype ziet er veel beter uit; daar heb ik wel eerst glasvernis gebruikt.

photo 567047

De schroef heb ik voorzien van de Heine logo's.

photo 567054

Die zijn iets te zwart geworden naar mijn zin, de H is niet meer duidelijk te zien.
Ik heb de canopy gelijmd met houtlijm, de Revell Clear lijm kon de spanningen van de iets vervormde canopy niet aan. Daarna de grote kier in de neus opgevuld met houtlijm en na drogen de rest gevuld met Tamiya putty. En daarna kon ik beginnen met schuren.

photo 567053

Tamelijk wat werk om een enigszins acceptabele vorm van de neus te krijgen.

photo 567051

photo 567050

photo 567052

Toch wel aardig dat relatief veel van het interieur te zien is (in het echt beter dan op de foto).

photo 567049

photo 567048

photo 567045

Het model voorzien van een laagje glaslak.

photo 567046

En toen konden de decals er op.

photo 567044

In zwart-wit komt het "witte" karakter van het vliegtuig aardig tot uitdrukking.

photo 567043

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2022 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Machtig... had je niet beter de horizontale naad tussen de canopy en de romp nog iet beter gevuld? Of kan dit nog?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2022 14:58 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik moet eerlijk zeggen dat de naden mij ook meteen in het oog springen.
Maar daarnaast niks dan respect voor het ontwikkelen, uitbrengen en bouwen van je eigen resin kit. En resin is nou eenmaal een stuk moeilijker verwerken dan plastic. En inderdaad, die 2e canopy ziet er al heel wat strakker uit.

Voorheen kende ik heel dit model niet. Ben inmiddels dit toestel aardig gaan waarderen. :brouw:

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2022 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, die naden, hè. Ik heb geprobeerd ze weg te werken met plamuur, maar dat is niet heel succesvol. De oorzaak is denk ik duidelijk: De canopy steekt uit buiten de romp, dus zelfs als de naden met putty gevuld worden, heb je nog steeds schaduwwerking. Ik had bij de masters met opzet (om het plaatsen van de canopy te vergemakkelijken) een heel dun stripje aan de binnenkant van het pasvlak van de romp gelijmd. Dat had ik getest met de eerste canopy (was goed voor een dikke maand vertraging van het begin van het resin gieten) en dat leek goed te zitten. Maar dat gebeurde natuurlijk zonder lijm en zonder verven. Bovendien is de rompdikte van de gietsels wat aan de dunne kant en ligt het profieltje te veel naar buiten.
Voor het tweede prototype heb ik het profieltje inmiddels weggehaald en ga ik dus proberen de canopy zonder steun op zijn plek te krijgen, zo veel mogelijk flush met de romp. Bovendien wacht ik met het schilderen van de romp tot de canopy er op zit. Kijken of dat beter gaat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2022 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
Rob even een vraag. Je hebt het over glasvernis. Welke gebruik je, wat is de exacte functie en dit bevestig je voordat je de canopy gaat voorzien van kleur? Heb dit nog nooit gebruikt. Wanneer heb je het wel of juist niet nodig?

Alvast dank voor je antwoord

Groet, Joop


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2022 8:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Joop: Omdat ik kwast (en niet spuit) heb ik altijd last dat wat verf onder het verfmasker of onder de tape loopt bij het schilderen van glaswerk. Weghalen met een cocktail prikker of houten tandenstoker werkt, maar laat altijd een wat rafelig randje achter. Als je spuit heb je daar geen last van omdat je dan loodrecht op het oppervlak werkt en de verf meestal heel snel droogt. Maar ik ben daar geen held in, dus vandaar: Eerst een laagje Microscale Micro Gloss, zodat "lekken" gedicht worden, daarna de echte verf (bij de S.20 Humbrol enamel).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2022 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decal voor het rooster op de neus was een lastige, hij zit net op het meest ronde deel van de neus. Maar met een paar keer Sol en het voorzichtig insnijden van de plooitjes is het toch redelijk gelukt.

photo 567212

photo 567211

Daarna de wieldeuren aangebracht. Die voor het hoofdlandingsgestel moesten wat ingekort worden.

photo 567210

De neuswieldeuren werkten prima, al moest ik wel even opletten dat beide kanten dezelfde stand kregen.

photo 567206

Ook de logo's op de cabinedeuren aangebracht. De naad onder de ramen is iets minder zichtbaar geworden; het verfwerk iets slechter.
Het hoogteroer en de beide richtingsroeren zitten ook op hun plaats.

photo 567205

photo 567203

photo 567202

photo 567201

photo 567200

Rest nog het sealen van de decals en wat klein spul voor dit prototype.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement