Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 15:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Silenoz schreef:
Ik kwam laatst deze online tegen.... past hier wel denk ik:


Tx, mooie shot!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
En dan weer eens een update.

Als intermezzo heb ik een display gemaakt van een flink stuk perspex. Ik heb het iets asymmetrisch gezaagd en zet de kist er uit het midden op. Dan is het display-oppervlak aan de kant die meestal naar voren staat het grootst. Zoiets, dus:

photo 563293

Eerst een kleine driehoek eruit geslepen, waar de kiel net het water ingaat tijdens het scoopen. En toen het oppervlak ingesmeerd met acrylmedium. Dat droogt grotendeels transparant op. Met de airbrush heb ik er golfdalen in geblazen.

photo 563294

Toen de boeggolf gemaakt van aquariumfilterwatten en weer een heleboel acrylmedium. Op de eerste laag watten heb ik van dun acrylglas twee "schansjes" gemaakt, waarop een tweede golflaag komt.

photo 563295

Die tweede golflaag heb ik eerst op een rubberlaag (oude fietsband) gevormd en laten drogen. En daarna over de schansjes geplakt.

photo 563296

De volgende stap was om het "schuim" wit te tamponneren.

photo 563297

Daarna de onderkant van de plaat geverfd. Er met sapgroen wat golfdalen geaccentueerd. Daarna het hele oppervlak Winsor blue geschilderd. En dat na droging afgedekt met een laag groen, tegen het doorschijnen. Na droging heb ik hier drie antikrasviltjes onder geplakt.

photo 563298

En dan ziet het er zo uit:

photo 563299

De vorm van de golf is gemaakt aan de hand van een foto waar de scopende kist net het water in gedoken is. De twee kleine schuimstreepjes op de punt zijn de sporen van de scoops die als eerste het water raken.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Even de foto opgezocht. Hij komt van wallpaperflare.com.

photo 563303

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
De kist heeft inmiddels ook een kleurtje.

photo 563300

De strepen op de vleugels heb ik gespoten. In de kit zitten daarvoor wat decals. Maar omdat ik de flaps verlengd heb, kon ik die niet gebruiken.

De decals op deze kist aanbrengen was wel een strijd. Er zitten nogal hoge details op de hele buitenkant (scharnieren, handvatten, strakes, airflowfences etc). Die zijn bij de hele grote decals knap lastig.

photo 563301

Maar een heleboel microsol later zit het sput toch redelijk op zijn plek.

photo 563302

Al plakkend kwam ik erachter dat er zo hier en daar wat dichterlijke vrijheid in de decals zit. Het komt niet altijd helemaal lekker uit. De roundels zijn bijvoorbeeld iets te groot ten opzichte van de werkelijkheid. Ook het antiglare-zwart op de neus loopt iets verder door dan ik op de foto's zag. Alleen dat zag ik achteraf :oops: .

Dus een dikke tip als je deze kit ooit wil gaan bouwen: check alle decals vooraf met foto's van de echte kist, zodat je wat vorm- en maatcorrecties kunt uitvoeren.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 11:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Die waterpartij is machtig mooi uitgevoerd... alleen al een dikke duim daarvoor...

Die decals.. daar ga ik in zo'n geval extra aandrukken met een platte, stevige borstel, licht vochtig met decalsetting. In bepaalde zones kan je nog gaatjes prikken, de decal forceren en dan bijstippen ..

Ook even voorverwarmen met een haardroger wil helpen. (Truc geleerd van de autobouwers)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Het zwart had je toch makkelijk kunnen spuiten/schilderen ?

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
SNAFU schreef:
Het zwart had je toch makkelijk kunnen spuiten/schilderen ?

Gerhard


Helemaal waar. En achteraf had ik dat beter kunnen doen. Nu heb ik met de decal zitten worstelen. Die vervolgens aan moeten passen en aanvullen met verf en daarna nog een matte vernis erover om het een ANTI-glare te maken ipv een strak glimmende zwarte neus. Maar ik zat in de modus het-zit-erbij-dus-hoort-het-erop :lol: Je maakt weleens de verkeerde keuzen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ok, heb hem ook liggen dus kan mooi kijken waar je tegenaan loopt, heb alleen een decalsheet erbij gekocht voor verschillende kleur schema's.
Voor alsnog ziet het er prima uit, succes verder en ben benieuwd..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Dat gezegd hebbend, zijn de laatste loodjes ook gepasseerd. Er moeten nog wat toeters en bellen gemaakt en/of aangebracht worden. Met zo hier en daar het benodigde verbouwwerk. Om te beginnen moest het hoofdlandingsgestel opgevouwen worden.

photo 563356

En de deurtjes van de wheelbay konden niet worden verbouwd. En nieuw maken had sowieso de makkelijke weg geweest. Toen die erin zaten konden de wielen er ook in.

photo 563357

De uitlaten van de motoren ontbraken nog. Er zit een folie omheen, die heb ik nagemaakt door met houtlijm wat aluminiumfolie eromheen te plakken. Die heb ik daarna nog een wash met verdunde burnt iron gegeven. De uiteinden van de nacelle zijn blank staal.

photo 563358

Het eindwerk omvat ook de kwetbare delen, zoals de blisters, antennes, pitots en wing fences. Die laatste heb ik stevig afgeschuurd, want ze waren wel heel dik. En nu zijn ze nog steeds stevig te noemen.

photo 563359

En dan het klusje waar ik naar uitkeek en tegelijk tegenop zag, de props. Ik heb een paar alternatieven uitgeprobeerd en uiteindelijk propblurs besteld. Op zich een goed idee. Alleen vindt ik die uitgerekte tips teveel op hakbijlen lijken. Dus ik heb de blurs een beetje gesnoeid. Bovendien waren de 1/72 varianten tekort voor deze kist. Ze passen ongetwijfeld prima voor een Spit of ME109, maar hier waren ze ruim 2 mm te kort. Ik heb daarom van messing en koperdraad een kleine verlenging gemaakt aan de onderkant en daar de propblur bovenop geplakt. Met een malletje heb ik de gaten in de spinner geboord en de bladen gericht. Op een onderlaag van zwart heb ik de blurs bij de tip een beetje grijs geairbrusht en daarna met de hand de witte tips geschilderd. Als laatste de heleboel een laagje gloss. De spinners zijn staalkleur gespoten met AK Extreme metal.
Het resultaat is aardig, maar voor mij nog niet geweldig. De geëtste bladen zijn vanzelf erg dun en je moet er dus onder de juiste hoeken naar kijken, anders is het wat minder. Wat een beetje hielp is om er een tikje spoed in te buigen. Nou ja, see for yourself.

photo 563360

Van de finishing touch geen foto's. Maar een hele lichte wash, wat panel lines ingevuld, een drybrush van een beetje vuil en roet en met witte olieverf hier en daar een waasje in de airflow. Maar over het algemeen zien de Franse Superscoopers eruit als door een ringetje te halen. Dat ze een high-gloss finish hebben zal daar waarschijnlijk debet aan zijn. De Italiaanse, Spaanse, Kroatische en Griekse kisten zien er allemaal een heel stuk verweerder uit.
In dit geval geen Franse slag dus. De mannen zijn trots op die kisten.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
SNAFU schreef:
Ok, heb hem ook liggen dus kan mooi kijken waar je tegenaan loopt, heb alleen een decalsheet erbij gekocht voor verschillende kleur schema's.
Voor alsnog ziet het er prima uit, succes verder en ben benieuwd..... :brouw:

Gerhard


Dan alvast één belangrijke tip: Alles wat geel moet worden heel strak egaal primen. De gele verf is supertransparant, dus elk kleurverschilletje in de onderlaag zie je onmiddellijk. Daarom heb ik geen preshading gebruikt, dat vond ik te riskant. En de binnenkant van de motorinlaat is geel (volgens de handleiding en de foto's bevestigen dat). Daar moet je een donker onderlaagje doen, dan primen en dan pas geel. Want ik heb alleen primer en geel en nu schijnt het licht door vanaf de buitenkant. Datzelfde geldt ook voor het cockpitdak.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement