FokkerFan schreef:
Bij alle drie had ik problemen met belletjes of de onderliggende verf die aangetast werd.
Dit is een gokje hoor, maar dat klinkt als een vettige ondergrond (apolaire verbinding). De deeltjes stoten elkaar af waardoor druppels en belletjes ontstaan. Als verfsoorten op elkaar reageren (wat niet meer kan als het is uitgehard) dan zie je dat meestal in de vorm van scheurtjes of craquelé. Dat was mijn grote les bij de C46, zoals ik al aanhaalde. Heb je wel een primer gebruikt?
FokkerFan schreef:
Je zegt trouwens dat je CA-lijm gebruikt. Dat is toch secondelijm? Hoe krijg je dat weer makkelijk los dan?
Klopt, CA staat voor CyanoAcrylaat en dat kennen we als atoomlijm of secondelijm. Cyanoacrylaatmoleculen in vloeibare vorm op een vlakke ondergrond ondergaan een reactie waarbij het acrylaat uithardt en een lijmverbinding ontstaat. De reactie ontstaat door de waterdamp, die snel vervliegt. Vandaar dat de verbinding binnen enkele seconden ontstaat. De verbinding is star en de samengevoegde materialen zijn niet versmolten, waardoor deze onder druk weer los kunnen breken (als de samengevoegde materialen ook star zijn tenminste; je moet het vooral niet tussen je vingers krijgen!).
De 'gewone' Revell plastic lijmt heeft weekmakers, die zeg maar het smeltpunt ('glasovergang') van kunststof verlagen. Boven het glaspunt worden
styrene delen een stroperige vloeistof die op moleculair niveau met elkaar versmelten. Tijdens het uitharden verdampen de weekmakers en dat proces duurt een aantal uur. Beter gezegd; het proces van uitharden duurt jaren. Uiteindelijk zal het styreen zo hard (en broos) worden, dat je het net zo makkelijk los kan breken als met genoemde CA-lijm. En dan bouw ik het model opnieuw
excuus voor de scheikunde
VJ