De Fokker F-27 'Friendship' is, als je het mij vraagt, het meest elegante exportproduct dat Nederland ooit heeft voortgebracht. In 1955 maakte het prototype zijn eerste vlucht, en een lange productiegeschiedenis volgde. De Friendship bleek een robuust, betrouwbaar en makkelijk te onderhouden vliegtuig dat tientallen jaren overal ter wereld was te zien.
In 2008 bouwde ik, toen 17 jaar oud, de PH-KFH van NLM CityHopper. Deze regionale dochtermaatschappij van KLM komt uit een tijd dat er nog veel binnenlands werd gevlogen. De kit is van Doyusha en is tegenwoordig nergens meer te vinden. Het was een van mijn eerste projecten met zelfgemaakte decals, die ik destijds ook zelf printte met een zwart-wit laserprintertje. Tegenwoordig besteed ik het printwerk altijd uit, aangezien dat bijna per definitie mooiere decals oplevert.

Het bouwverslag is
HIER terug te vinden.
Nu, 15 jaar later, heeft het model een aantal verhuizingen overleefd en staat hij nog altijd trots tussen mijn meer recente modellen. Het wit heb ik gespoten, de rest is handgeschilderd. Ik ben in de tussentijd wel wat beter gaan bouwen, dus met dit soort dingen laat ik mezelf nu niet meer wegkomen... Let ook eens op de slechte aansluiting van de onderdelen van de motorgondels:

Zoals ik zei, is deze kit niet meer voor normale bedragen te vinden, als je hem al vindt. Dus... tijd voor een avondje reverse-modelbouwen!

Ik ga het model volledig opnieuw opbouwen, spuiten en afwerken. Aangezien het ongeluk brengt om de naam van een schip te veranderen, zal dat met een Friendship ook wel gelden. Daarom blijven de naam en registratie gelijk: PH-KFH 'Koene Dirk Parmentier'.
Ik vond het ooit heel belangrijk dat een model transparante raampjes had, vooral bij de cockpit. Ik heb daarom destijds een nogal slecht gevormd cockpitraam uit de dikke plastic romp gehakt. Hoewel transparante raampjes nog steeds mijn voorkeur hebben, maak ik die alleen als dat niet ten koste gaat van de strakke afwerking van het model. In dit geval vond ik dichtsmeren de beste keuze.

Ik wilde zoveel mogelijk oude verf verwijderd hebben, om zichtbare hoogteverschillen in de nieuwe lak te voorkomen. Ook weet ik niet hoe goed de hechting is geweest, en dat kan een onvoorspelbare basis zijn voor een nieuwe spuitbeurt. Het is ook weer niet essentieel om ieder vlekje weg te schuren. Met wat tijdelijke pootjes zodat ik het model in één keer aan alle kanten kan primeren werd de Friendship in de spuitkast gezet!

Na het wegwerken van een aantal oneffenheden die door de eerste laag grondverf aan het licht kwamen kwam er een tweede laag op. Het is hier en daar nog erg korrelig, ik heb dat vaak met primer. Gelukkig is het makkelijk weg te schuren.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat het landingsgestel van de kit iets te kort is. Er klopte iets niet aan de 'zit' van het model. De pootjes waren daarbij ook nogal grof vormgegeven, dus heb ik het landingsgestel opnieuw opgebouwd met Evergreen plastic.

Ook het neuslandingsgestel kreeg wat aandacht. Ik dacht dat deze ook te kort was, maar dat was gezichtbedrog door de incorrecte positie van de meegegoten wieldeuren. Die heb ik er dus afgehaald en later zal ik nieuwe zelfgemaakte deurtjes terugzetten.

Ik ben op deze manier wel tevreden met het zijaanzicht. Het model heeft de typische licht voorover hellende stand van de Friendship. Misschien zelfs wat teveel, maar ik zal sowieso nog wat van de onderkant van de wieltjes af moeten schuren zodra die eenmaal vastgelijmd zitten. Dan komt de romp wel weer wat rechter te staan.

Traditiegetrouw komen er uiteindelijk weer zelfgemaakte decals op het model. Ik heb deze laten drukken bij printenmetwit.nl. De kwaliteit is prima, hoewel niet opvallend, maar het grootste voordeel is dat zij een techniek hebben waarmee ze witte decals kunnen printen. Ideaal!
De fotorealistische cockpitramen zijn het werk van Martijn (Malair). Zoals misschien al is opgevallen, ruilen wij nogal eens onze decaldiensten uit
Het ene cabineraampje is van Authentic Airliners en is bedoeld voor een HS.748. Deze ramen hebben de goede vorm en grootte voor de Friendship, en zal ik dus gaan gebruiken voor dit model. Ik moet nog wel een nieuw velletje bestellen, want met één raampje kom ik niet zo ver.

De volgende stap is het spuiten van het wit op de romp, en daarna het lichtgrijs op buik en vleugels. De blauwe sierbanden worden een uitdaging, omdat ik om de vleugels heen moet afplakken. Vorige keer heb ik de vleugels pas na het spuitwerk bevestigd, waardoor er een kier overbleef bij de aansluiting met de romp.
Groetjes Jelle