Hey Pepijn!!
Je gaat in een rap tempo en dat is moet ik zeggen wel een beetje jammer.
Dit is namelijk te zien in de beplanking van de romp. Hier en daar steekt een plank er te ver uit en het is niet op de juiste manier beplankt.
Dit laatste had je al aangegeven en het is ok als je hiervoor kiest.
Aan de andere kant, het gaat ten koste van de looks van het schip.
De blauwe kleur verf is correct. In die tijd werd die kleur gebruikt. Waarom? Wel, ik heb Beagle eens zien schrijven in een topic dat die kleur blauw heel erg duur was. Nu het achtersteven/ spiegel ziet er heel erg mooi uit met veel versieringen etc, waarmee men de rijkdom van het land wilde tonen aan de rest van de wereld dus daarom blauw!
Of je het mooi vindt, tja..dat is een persoonlijke keuze denk ik.
Als je goed kijkt naar de geschutspoorten kun je zien dat die niet op 1 lijn lopen. Dat is zonde. Dit ga je storen als je van achter naar voren of van voren naar achteren langs het schip kijkt. Het klopt dat aan de voor of achterkant de poorten vaak een stukje hoger liggen vanwege de verschillende hoogtes qua dek.
De kanonnen of kanons hoe ze ook wel heten als ze op een schip staan, die waren van brons. Nu werden deze ingesmeerd met een soort van teer achtige substantie voor een langere levensduur. Hierdoor zagen de kanons er dus erg donker uit. Soms tegen het zwarte aan.
Mijn advies is dan ook om ze niet goud te schilderen, maar te drybrushen met een matte donkerbrons met een tintje zwart erdoor om ze wat authentieker te laten lijken. Dat zal een hele verbetering geven.
Zorg ervoor dat de lopen van de kanons netjes op 1 lijn staan als je langs het schip kijkt!
Verder is het een heel mooi schip. Ik meen me te herrinneren dat de Soleil Royal samen met de Royal Louis, het grootste schip geweest is van die tijd bij de Franse marine.
Al met al....werk op je gemak. Het schip hoeft niet over een half jaar klaar.
Als je iets over wilt doen doordat het niet helemaal naar je zin is, doe dit dan. Zo kijk je op het einde met meer tevredenheid naar het resultaat!
We blijven je volgen hoor!