Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 12:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Soleil Royal bouwverslag
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 13:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
zoals ik in mijn eerste post vertelde ( http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9058 ) zou ik meer foto's plaatsen van het schip wat ik momenteel aan het bouwen ben. Het zijn nogal wat foto's, de grote van de foto's is gemiddeld rond de 100kb dus dat valt binnen de regels. hier volgen de eerste.

Ik weet al dat een aantal dingen mbt tot de romp niet geheel goed zijn gegaan en dat laten de foto's ook zien. persoonlijk heb ik daar geen probleem mee evenals met commentaar. dus ik zou zeggen bekijk de foto's en shoot away.

Momenteel ben ik aan het worstelen met de opbouw van de spiegel. De instructies zijn hier niet echt duidelijk in dus vergt dit de nodige creativiteit. Ik bouw/pas/meet momenteel elke dag een uurtje of 2-3 aan het schip en als het in de weekenden kan meer uren.

Hier gaan we dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Ik heb de gunports allemaal van een omlijsting verzien omdat ik het er zonder niet uit vond zien. Nu weet ik niet in hoeverre dit wel of niet historisch correct is maar dat boeit me niet. De afwerking is hiermee in iedere geval ineens een stuk mooier geworden.

Ik wil er wel een advies over. de Luiken moeten bruinrood worden aan de binnenkant en ik vraag me af of ik de omlijsting van de gunports ook een kleur moet geven of zou het dan te speelgoedachtig worden? met het lakken zal de omlijsting al wel donkerder worden als de romp.

tot zover het eerste beeldverslag

gr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 14:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 jan, 2007 15:08 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Aalst, Belgie
Hallo

Ik kan best begrijpen dat je geen historisch correct schip wil bouwen (hoewel ik denk dat het er mooier gaat uitzien).
Maar aangezien het hoedanook de bedoeling is dat het de historiciteit benadert, raad ik je toch aan om een andere kleur blauw te gebruiken, ik vind deze niet zo geslaagd (maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening :wink: )

Bernabeus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 16:40 pm 
De Franse pracht en praal van de Franse marine. Dat wordt zo te zien een grote jongen. Wat voor kleur blauw smeer je er eigenlijk op? Persoonlijk zou ik hem wat donkerder verven bijvoorbeeld Koningsblauw.

Maar wat is er onduidelijk aan de spiegel?


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 17:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
de kleur blauw is Tamiya Acrylic x-4 gloss blauw. Royal word weer te donker denk ik en deze kleur kwam het dichts bij het blauw van de bijgeleverde vlaggen.

hier een impressie met de eerste laklaag waardoor ook de romp meteen veel beter uitkomt :lol: met de imperfecties :wink:

Afbeelding

wat de spiegel betreft daar moeten deze onderdelen op komen:

Afbeelding

Afbeelding

waarbij je het moet doen met deze tekeningen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de metalen versieringen zijn vrijwel niet te buigen. verhitten lijkt me geen optie en grof geweld ook niet dus voor een zo goed mogelijke passing ben ik nu eerst een dummy aan het maken waar ik de onderdelen op kan passen zodat het straks op het schip er ook goed uitziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 17:58 pm 
Op zich valt dat nog wel mee. Ik heb de Norske Løve van Billing Boats nog op stapel staan. Het betreft het oude model nog. Van die spiegel ontbreekt alle houtmateriaal op de versiering na: die mag je zelf beeldhouwen.

Nu heb ik daar vorig jaar de beslagset van het nieuwe model bijgehaald en daar zit de versiering in plastic bij dus ik hoef niet voor beeldhouwer te spelen maar ik blijf wel zitten met de complete opbouw van de spiegel.

Ik heb dit schip namelijk vorig jaar via Marktplaats uit een erfenis gekocht. Omdat ik eerst met een paar andere schepen bezig ben, heb ik geen haast met Norske Løve en kan ik de boel eerst grondig bestuderen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hey Pepijn!!

Je gaat in een rap tempo en dat is moet ik zeggen wel een beetje jammer.
Dit is namelijk te zien in de beplanking van de romp. Hier en daar steekt een plank er te ver uit en het is niet op de juiste manier beplankt.
Dit laatste had je al aangegeven en het is ok als je hiervoor kiest.
Aan de andere kant, het gaat ten koste van de looks van het schip.

De blauwe kleur verf is correct. In die tijd werd die kleur gebruikt. Waarom? Wel, ik heb Beagle eens zien schrijven in een topic dat die kleur blauw heel erg duur was. Nu het achtersteven/ spiegel ziet er heel erg mooi uit met veel versieringen etc, waarmee men de rijkdom van het land wilde tonen aan de rest van de wereld dus daarom blauw!

Of je het mooi vindt, tja..dat is een persoonlijke keuze denk ik.

Als je goed kijkt naar de geschutspoorten kun je zien dat die niet op 1 lijn lopen. Dat is zonde. Dit ga je storen als je van achter naar voren of van voren naar achteren langs het schip kijkt. Het klopt dat aan de voor of achterkant de poorten vaak een stukje hoger liggen vanwege de verschillende hoogtes qua dek.

De kanonnen of kanons hoe ze ook wel heten als ze op een schip staan, die waren van brons. Nu werden deze ingesmeerd met een soort van teer achtige substantie voor een langere levensduur. Hierdoor zagen de kanons er dus erg donker uit. Soms tegen het zwarte aan.
Mijn advies is dan ook om ze niet goud te schilderen, maar te drybrushen met een matte donkerbrons met een tintje zwart erdoor om ze wat authentieker te laten lijken. Dat zal een hele verbetering geven.
Zorg ervoor dat de lopen van de kanons netjes op 1 lijn staan als je langs het schip kijkt! :wink:

Verder is het een heel mooi schip. Ik meen me te herrinneren dat de Soleil Royal samen met de Royal Louis, het grootste schip geweest is van die tijd bij de Franse marine.

Al met al....werk op je gemak. Het schip hoeft niet over een half jaar klaar. :wink:
Als je iets over wilt doen doordat het niet helemaal naar je zin is, doe dit dan. Zo kijk je op het einde met meer tevredenheid naar het resultaat! :)

We blijven je volgen hoor! :wink:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 feb, 2007 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hoi Pepijn

Wat een geweldig model, ik dacht dat plastic modelbouw al veel werk was maar als ik dit zie dan krijg ik toch de kriebels.
vindt je trouwens niet dat de kleur blauw wel heeeeeel erg blauw is
ik ben bang dat als het model af is dat het er te erg uitspringt, je wilt per slot van rekening de nadruk leggen op het dek en de tuigage of wordt het een admiralitie model d.w.z. zonder masten en tuigage.
Maar als jij er tevreden mee bent dan moet je het gewoon zo laten.

heel veel succes met het bouwen en ik zal het zeker blijven volgen

groeten Henny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement