Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2024 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
Het is even geleden, maar inmiddels ben ik aan een nieuw project begonnen, ditmaal plastic. Als kind heb ik wel een aantal Revell vliegtuigjes in elkaar gezet, maar nu ben ik toch weer gefascineerd door de plastic modelbouw, en met name door wat YouTube video's van hele kundige bouwers. Dus ik kan wel wat sturing en tips gebruiken!

Ik heb de afgelopen week een Revell 1:700 Bismarck in gebouwd om er even in te komen, en om het simpele airbrush setje dat ik op marktplaats kocht uit te proberen, dat gaat na wat oefenen best aardig vind ik.
Maar 1:700 is wel erg klein, dus nu naar 1:350. Zo te zien zitten er in deze doos even kleine onderdelen.. We zullen zien.

photo 594486

photo 594487

Mijn eerste photo tech, misschien ga ik ook een tool aanschaffen hiervoor.

Ik zag dat er binnenkort een 1:250 versie uitkomt van de Soya, met veel photoetch, messing en een houten dek, vermoed ik. Ik kan daar niet helemaal precies achterkomen maar deze wordt eind februari verwacht. Ondertussen zag ik deze kit bij Peperkamp in Ede, en ga ik hier mee aan de slag.

Ik heb inmiddels ook zo een beetje alle potjes in huis, voor het lijmen en spuiten, ik heb ook panel line accent gekocht, en enamel thinner om de resten weer schoon te vegen. De verf die ik ga gebruiken is Vallejo model air (Acryl), ik heb ook primer en vernis beide op waterbasis van Vallejo

Wellicht dat iemand iets kan zeggen over de juiste volgorde van het lakken, zie foto, ik heb de potjes op volgorde van gebruik gezet. Ik twijfel namelijk of ik geen vernis op polyurethaan basis zal moeten gebruiken, om te voorkomen dat de panel line accent en de thinner de lak gaan oplossen?

photo 594485


Ik ga aan de slag!

Groet Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2024 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
De romp zit gedeeltelijk in elkaar, verder heb ik wat delen braamvrij gemaakt. Ik denk nog na over de volgorde van verven/brushen en monteren.

photo 594488

Groet Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jan, 2024 11:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vind dit vreselijk gave schepen, maar ik vind het ook onmogelijk dure kits. Daarnaast zitten ze niet helemaal in mijn wo2 gebied, dus daarom koop ik ze maar niet. Maar ik kijk heel graag mee.

Qua schilderwerk het volgende:
Je begint vaak met een primer geschikt voor je lak. Dus in geval van jou vallejo, op waterbasis.

Vervolgens spuit je de vallejo kleuren.

Daarna breng je een vernis aan op basis van water denk ik. Maar hier ga ik twijfelen. Dat ligt namelijk aan de Tamiya panelliner. Ik ken het goedje niet en weet dus ook niet op dat op water of op enamel(olie) basis is. Als je die humbrol wilt gebruiken zal er sowieso een waterbasis vernis tussen moeten.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2024 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
Dank voor je reactie, de prijs van deze doos viel me erg mee, 68 euro. De ponsos versie(s) schaal 1:250 zijn een heel stuk duurder, maar dan heb je ook houten dekken en veel photo tech onderdelen.

Wat betreft de varnish, ik ga het gewoon uitproberen met wat ik in huis heb, trial en error zal ik maar zeggen!

Ik heb vanmorgen wat onderdelen in de primer gezet, de kleur van de primer is bijna gelijk aan de kleur van het plastic wat het lastig maakte om te zien. Ik heb de primer denk ik ook iets te veel verdunt, volgende keer een druppel thinner minder.

photo 594530

Groet Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2024 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Mag ik jou dan aanraden om een oefenstukje te maken met wat je van plan bent qua verf, vernis en verwering. Dan weet je zeker of het op elkaar reageert of niet. Scheelt je een boel gedoe als dit prachtige schip in elkaar zit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2024 20:11 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Tamiya panelliner is met thinner te verdunnen. Ik vind dit ook al een brok PE als je dit nog niet gebruikt hebt, die tool zal zeker nodig zijn bij de grotere stukken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2024 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
Dat is een goede tip Markie, heb ik gedaan op een Revell model wat ik hier heb staan en het werd al snel een smeerboel, en de thinner gaat ook in conflict met de acrylverf. Dus ga ik voorlopig maar voor een 'cleane' bouw.

Ik kijk al uit naar de PE, met name ook de 2 kleine helikoptertjes die er bij zitten, daar zal die tool goed van pas komen denk ik.


De afgelopen dagen heb ik wat dek delen en verschansing gespoten, ik werk toe naar het in elkaar zetten van de complete romp met wat dekdelen en opbouw van de cabine. Het gaat nog wel enkele dagen duren.

photo 594715


Groet Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2024 8:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Goed dat je het even getest hebt, je moet er wel om denken qua producten die op elkaar reageren, voor je het weet verknoei je je hele bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2024 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 74
Woonplaats: Veenendaal
Ja, inderdaad, soms zien dingen er op een YouTube video erg vanzelfsprekend uit...

Inmiddels heb ik de romp en wat dekken in elkaar gezet, ik heb me flink vergist in de grondlaag, die heb ik op de verschansing op sommige delen donkergrijs gemaakt voordat het oranje er op ging. Maar zelfs na een laag of 5 a 6 is er wel een flink kleurverschil, misschien dat ik met de penseel daar nog iets aan kan doen.

Over het algemeen passen de delen erg goed, op een plek zit er nog wel een kiertje in de verschansing, maar ik ben er eigenlijk best tevreden mee. Het witte opstaande deel van de kajuit is van doorzichtig plastic, dus heb ik de raampjes weer open gekrast met een cocktailprikker en voorzien van een kozijnen decal.

photo 594892
photo 594891
photo 594890

Nu wil ik met de kwast het een en ander bijwerken, nog een dek en wat deals plaatsen en dan wellicht een laag vernis aan gaan brengen, of doen jullie dat helemaal op het laatst?

Groet Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2024 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Ik kijk wel heel vreemd tegen die opbouw van de voorkant van de romp. Zit dat wel helemaal goed in elkaar.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement