Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2023 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Nemmy schreef:
Hmm. ik kreeg dus alleen maar adressen in Amerika, en dan betekent weer inklaringskosten etc etc etc.


Ook Ali... deze: https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... pt=glo2nld

Die zijn incl alle kosten dus ben je voor 24 euro klaar ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 1:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nemmy schreef:
StevenVD schreef:
...Was jij trouwens niet bezig met zaken te printen?
Klopt, maar ik kan toch niet alleen maar met zo'n boot bezig zijn...

Ik bedoelde dat zo'n voetstuk vast snel geprint is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2023 9:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Klopt, maar dan toch liever eentje die ik zo uit de winkel haal.

Stomme amazon.... amazon.nl schiet dus niet op :(

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2024 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Het is maar een idee... heb je misschien iemand als familie, vriend of bekende die een draaibank heeft? Die kan zoiets zeker voor je produceren en ook nog eens op de maten die je zelf voor ogen hebt.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2024 12:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Nope. Maar inmiddels wat besteld op Ali. Even wachten tot ze hier zijn en dan kijken of het is wat ik hoop dat het is :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2024 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Kijk, dat schept hoop :D Ben je inmiddels bekomen van de schrik toen je zag welke stapel onderdelen in plastic en PE op je wacht? :wink: Ik had het met de Lion Roar set in 350 voorde Bismarck ook... allemaal vellen PE in plastic en niet zo weinig ook plus nog een zooi los spul er bij. Die gasten gaan helemaal los lijkt het. Toen ik begon zag ik snel dat je voor zo een project echt een vaste plek moet hebben waar je alles goed zichtbaar uit kunt stallen en waar het ook gewoon kan blijven liggen. Eventueel in sorteerbakken o.i.d. maar in ieder geval in een oogopslag te zien en te vinden.

Heel benieuwd naar je bouw en je staat ingesteld als vast volgtopic 8) Good luck!!

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2024 18:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Om eerlijk te zijn had ik meer gevreesd :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2024 20:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Voortgang is wat traagjes. Je weet wel, patrijspoorten. Honderden...

Op dit moment zijn ze allemaal gevuld, en na een week drogen begonnen met het wegschuren van het teveel. Bij een aantal bleek de sprue goo toch niet helemaal droog genoeg,
dus de boel dan nog maar eens een week later uitharden. En dan moet er maar eens wat verf overheen om te kijken of het goed genoeg is. Waarschijnlijk niet, maar we zullen het gaan zien.

In de tussentijd niet helemaal stil gezeten uiteraard. Immers, toen ik begon had ik als grootste probleem, "Waar laat ik dit ding zolang ik ermee bezig ben?" Nou heb ik een leuke
hobbykamer-zolder, maar die staat dermate vol dat er niet echt een plek te vinden is. Uitendelijk koos ik hiervoor:

photo 594217

De eetkamertafel. Die wordt toch niet als zodanig gebruikt. Daarbij komt dan wel een ander probleem om de hoek kijken, want wat doe je dan als je die tafel eens wel wil gebruiken?
En hoe hou ik stof en kattenhaar weg van het model?

Het plan: bouw een houten kist om het model heen. Dat lost het tweede probleem op. En als je dan het model vastmaakt aan de bodem van de kist, kan deze nog vervoerd worden ook.
Dus op vrijdag maar naar de Praxis getogen om wat spulletjes te halen.

photo 594191

Boutjes en moertjes in plaats van lijm, want als deze af is wil ik die kist uit elkaar kunnen halen zodat deze makkelijker bewaard kan worden voor als ik in de verre toekomst begin
aan die 1/200 Yamato. De kist is dus ook groot genoeg zodat die er straks ook in past... Even ervanuit gaande dat ik het rekenwerk niet wederom verprutst heb.

Dus eerst de M8 bouten in de hoeken. Het plan is om die er van de onderkant in te zetten, vastzetten met een moertje, stuk aluminium pijp eroverheen. Dat geeft de hoeken aan
waar de bovenkant van de kist omheen gaat, zodat als je de bovenkant plaatst deze ook daar komt waar je hem hebben wil, en niet dat ie je bijna-af model een dreun verkoopt.
Alleen blijken die bouten dus best wel veel te kort te zijn.

photo 594208

Daarnaast kwamen deze bouten in een zakje met leuke moertjes, maar die waren duidelijk bedoeld als afsluiter, en niet om helemaal naar omlaag te draaien. Want dat gaat dus niet.

photo 594207

Dus op zaterdag terug naar de Praxis. Daar ook meteen een lengte schroefdraad gekocht om de boeuten te vervangen.

photo 594209

Da's beter. Een het ene einde van het schroefdraad is een moer vastgelijmd, er gaat een moer van de andere kant, aluminium eroverheen, en dan is dat zoals ik het hebben wil.

Nou had ik zitten rekenen hoe lang de bodem van de kist moest worden. Dat is dus de lengte van Yamato, speling aan de binnenkant, speling aan de buitenkant, en toen
zei de zakjapanner dat 165 cm genoeg is. Jammer alleen dat het door mij uitgekozen hout alleen in platen van 100 cm verkocht werd. Gelukkig hebben ze een zagerij, dus heb
ik uit die plank twee kleinere laten zagen van 75 cm. Want tja - 2x 75 = 165 toch?

Nou ja, dan maar een omweg. Uit een van de restanten van die plaat dus nog maar een stuk van 25 cm gezaagd, en die met houtlijm verlijmd zodat de drie delen
nu één deel zijn geworden. Gelukkig heb ik een stenen vloer, dus klooien met houtlijm levert 0 kans op beschadigingen op.

photo 594200

photo 594201

Zware elektrische apparaten erbovenop, een zware gereedschapskist tegen de zijkant, alles in een hoek zodat het flink kan uitharden. Nou is dat natuurlijk niet sterk genoeg,
dus er gaat nog een dwarsverbinding overheen. Daar had ik alweer een plan voor ook dus dat kwam mooi uit.

photo 594202

Nou is het natuurlijk niet handig om straks die strak in de verf zittende romp op dat kale hout te zetten. Ik had dus bij de eerste trip naar de Praxis ook wat van die zelfplakkende
strips vilt gekocht. En die passen dus echt precies op het stuk hout in het midden. je zou bijna denken dat ik dat van tevoren netjes had uitgedacht en uitgemeten. Niet dus. Dit is puur toeval.

photo 594203

Omdat ik uiteraard ook niet wil dat de tafel beschadigd, komen er van die meubelpootjes aan de onderkant. Daar zit een stevige spijker in waar ik niks aan heb, dus die is eraf geknipt,
en daarna zijn de pootjes met dubbelzijdig tape vastgezet. Dat dubbelzijdige tape dat wordt gebruikt voor die plakspijkers die 3-5 kg kunnen hebben nadat je ze aan de muur plakt.

photo 594204

Uiteraard had ik deze erop geplakt voordat ik de gaten ging boren voor dat schroefdraad op de hoeken, en dus zaten die voetjes precies op de plek waar die schroefdraad moest komen.
Zucht. Voetjes met veel moeite loshalen, gaten boren, voetjes een cm verderop nog een kaar vastplakken dus.

photo 594205

En dan de rest van de kist. Deze heeft vier zijkanten (wat een wonder) en een bovenkant. Dat geheel moet natuurlijk wel strak onder hoeken van 90 graden staan anders wordt het een zooitje.
En daarn ik geen mooie houtbewerkingsapparaten bezit, was dat toch best een uitdaging. Eerst op de zijkanten maar wat van de L-vormige dingen gezet, en met boutjes en moertjes vastgezet.

photo 594192

Vervolgens deze tegen de muur gezet, de zijkant plat op tafel gelegd en ook tegen de muur geduwd en getekend waar de gaten moesten komen zodat alles netjes past. We gaan er dan uiteraard
wel vanuit dat de hoek tussen tafel en muur exact 90 graden is.

photo 594190

Gelukkig bedacht ik me voor het boren der gaten dat dit niet goed ging. Immers, het idee was het hout van de zijkant tegen de muur te duwen, maar ja - daar staken dus wat moertjes uit.

photo 594193

De oplossing is simpel:

photo 594195

Hoop gaatjes boren, hoop moertjes draaien, en dan heb je dit. Zolang je deze constructie niet op zijn zijkant zet is er niks aan de hand...

photo 594194

Op een vergelijkbare manier werd met nog eens 10 van deze constructies de bovenkant erop gezet. Daarmee word de boel weer wat steviger en begint het op een kist te lijken.
Maar ja - geen mooie apparaten, en dus krijg je dus gezeik:

photo 594212

Ik heb wat driehoekige stukken hout gezaagd, die aan de binnenkant in de hoeken geschroefd, en vervolgens de bovenkant er ook tegenaan geschroefd, en dan wordt het weer beter.

photo 594213

And tja.... dan kom je er dus achter dat je 2 zakjes boutjes en moertjes hebt gekocht, en dat dat er dus toch niet genoeg zijn ondanks dat je netjes had geteld.
En dus zaterdagmiddag maar weer voor een derde trip in 2 dagen richting de Praxis. Wel weer goed voor de AirMiles. Oh sit, was het nou M4 10mm of M4 12mm. Ik zie geen 12, wel 10,
dus het zal wel 10 zijn geweest toch.

photo 594198

Gelukkig was 10mm ook lang genoeg. Maar ja, 's nachts kreeg mijn OCD toch wat de overhand, en 's ochtends kon ik dit niet hebben. Dus om half 12 de auto in en op naar.... juist ja - de Praxis.

Die dus dicht is. Want na zaterdag komt zondag. En ik was compleet vergeten dat het geen zaterdag was vandaag. En op zondag is de Praxis dicht in deze contreien.

Een dag later (het is dan maandag als het goed is), uit het werk maar weer via de Praxis gereden om een zakje van de goeie boutjes te halen. M4 12mm dus. En dan komt het toch nog goed.

photo 594199

En dan is maandagavond dat ding dus toch eindelijk af.

photo 594214

photo 594215

photo 594216

Laatste handelingen die nog gedaan moeten worden: de romp moet aan de bodem van de kist vastgemaakt worden om te voorkomen dat ie alle kanten op gaat schuiven.
Ook komen er uitendelijk 2 van de poten onder op een fraaie plank hout. Dan moeten er dus eerst netjes 2 gaten in de romp worden geboord, netjes op de middellijn.

De bouten die met die voetjes kwamen passen er exact door, dus dat hadden we goed gedaan.

photo 594218

Nou moet ik dus met de romp op het hout gaten door het hout boren zodat die ook exact goed zitten. Maar ja, er komt een moment dat die moertjes aan de romp zitten, en dat het
dek erop zit enzo, en dan moet ja daarna gaten in dat fraaie planke hout boren op exact de juiste plek, en dat gaat niet goed vrees ik. Dus, plaat styreen tegen de romp vastgezet, en dan
de gaten in styreen en hout tegelijk boren. Het styreen wordt goed bewaard zodat ik die als mal kan gebruiken als ik daaraan toe ben.

photo 594219

Vervolgens bout en moer op hun plek, en de moer inbouwen met stukjes styreen. Lekker losgaan met de Tamiya Extra thin, want die heeft toch geen invloed op al dat ijzer.

photo 594220

photo 594221

Vervolgens de bout verwijderd, en de hele boel lekker ondergekliederd met 2-componenten epoxy lijm, zodat de moer ook echt vast zit. je wilt niet dat die straks loskomt...

photo 594222

Even testen, en alles werkt.

En dus gaan we weer terug naar onze patrijspoorten hel.

https://modelbrouwers.nl/media/cache/ba ... 7c565e.jpg

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2024 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1078
Woonplaats: Zelzate-België
Mooi opgelost zou ik zeggen.

Dit ga ik in gedachten houden.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2024 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
De leraren van tegenwoordig, kunnen ook al geen houtbewerking meer... Dat leerden wij vroeger zelfs op het vwo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement