Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 7:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
En gewoon op een goede kiel, waarbij de achterzijde en voorsteven opbouwt zoals ook op een bijv admiraliteitsmodel wordt gebouw, je heb langzichttekening en met behulp van de hoogte van de spanten moet de positie te bepalen zijn, helaas kan waarschijnlijk geen maten vinden hooguitvuistregels over de afstanden, want jij weet ook dat de hollandse scheepsbouwers voornamelijk op ervaring bouwde en eigenlijk heel weinig regels kende, Witsen en zo baseren hun theorieën ook op gebouwde schepen

Tja, computers, ik gebruik ze op dit moment alleen maar voor de hobby, hoewel ik op mijn werk ook de hele dag met zo'n lapdanc...........uhhh top rond dien te lopen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2023 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Wat een mooi project en wat een leerzame intro. Je bent het jezelf niet makkelijk aan het maken op deze manier maar dat maakt het extra leuk. Succes, ik zit weer in de volgmodus.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt, 2023 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Bert Takken schreef:
En gewoon op een goede kiel, waarbij de achterzijde en voorsteven opbouwt zoals ook op een bijv admiraliteitsmodel wordt gebouw, je heb langzichttekening en met behulp van de hoogte van de spanten moet de positie te bepalen zijn, helaas kan waarschijnlijk geen maten vinden hooguitvuistregels over de afstanden, want jij weet ook dat de hollandse scheepsbouwers voornamelijk op ervaring bouwde en eigenlijk heel weinig regels kende, Witsen en zo baseren hun theorieën ook op gebouwde schepen


Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de opbouw van het schip ga doen BertUS, ik heb de tekeningen binnen, maar de maatvoering klopte niet. Ik heb deze opnieuw laten afdrukken en hopelijk zijn ze eind deze week binnen en klopt het nu wel.
Ik hink een beetje op meerdere gedachtens.
1) spiegel en zijgalerijen met een open constructie opbouwen waardoor je wat met het interrieur kan doen en laten zien. (enorm veel werk overigens)
2) Spiegel en zijgalerijen gesloten bouwen waardoor je alleen het exterieur kunt zien zoals met de meeste kits.
3) een combinate van 1 & 2

Het is echt even een puzzel hoe ik dat allemaal scratch moet maken en dan ook dat de onderkant van de romp nog steeds een kitromp is met spanten van multiplex. Die middenplaat die nodig is om de spanten op te zetten, die zit een open spiegel met galerijen in de weg doordat de middenplaat aan het achtersteven net zo hoog moet worden als de spiegel....je begrijpt het al, dan kun je geen open constructie maken met doorkijkjes.
Ik probeer nu een middenplaat te tekenen, waar ik een open constructie als opbouw op kan plaatsen. Kortom, dit gaat me nog wel even wat hoofdbrekens opleveren. :lol:

fvdm schreef:
Wat een mooi project en wat een leerzame intro. Je bent het jezelf niet makkelijk aan het maken op deze manier maar dat maakt het extra leuk. Succes, ik zit weer in de volgmodus.

Hoi Ferry, ja een heel gaaf project die me de nodige kopzorgen oplevert en het klopt, ik maak het mijzelf niet makkelijk nee. :roll: :lol:
ach, zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Als iets in mijn hoofd zit dan wil ik het ook graag zo maken. Ik denk dat dit wel een beetje in onze natuur zit als modelbouwer... :roll:

Leuk dat je wederom weer volgt! :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2023 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Resizing the drawings to 1:50

Een kleine update vanuit dit topic zodat jullie zien dat er echt nog leven in zit. Het omzetten van de schaalgrootte van alle tekeningen is een hele onderneming.
Zoals ik jullie heb laten zien is dat ik deze met de hand teken. Op de computer gaat zoiets veel sneller mits je de juiste programma's gebruikt en ook weet hoe je ermee om moet gaan.
Een collega modelbouwer Stephan zag mijn handmatige "onderneming" en heeft voor mij alles digitaal omgezet naar een schaal van 1:50 om mij te helpen.
Natuurlijk ontzettend tof. Hij benaderde mij via mail en heeft de tekeningen die bij het boekje zaten digitaal ingescand in zijn archief. Door ze 1,5x te vergroten zou je dus op 1:50 moeten uitkomen. Met de vergrootte tekeningen onder mijn arm ben ik naar de dichtsbijzijnde digitale printshop gegaan. Met een paar klikken was ik binnen en kon ik op de printknop drukken.
De vergrootte tekeningen vielen de volgende dag met een lichte plof op de deurmat.

Even zo snel lagen ze netjes uitgevouwen op de eettafel en tot mijn verbazing klopte er bar weinig van. De tekeningen waren onderling verschillend van grootte en daarmee waardeloos geworden. De moed zakte in mijn schoenen. Zonder de juist vergrootte tekeningen kon ik niet verder.
Ik riep opnieuw de hulp in van Stephan en aangegeven dat de grootte van de tekeningen onderling verschillend waren. Dit bleek ook te kloppen aangezien de scan's per pagina onderling verschilden. Hij heeft op de computer de maatvoering gelijk gekregen, door de maatbalk aan de onderkant van iedere tekening digitaal op te meten en aan te passen totdat ze onderling gelijk waren. Dit bleek nog even wat werk, maar uiteindelijk stuurde hij mij de gereviseerde tekeningen toe.
Deze heb ik opnieuw laten afdrukken en nu waren ze allemaal gelijk.

Ik kan Stephan niet genoeg bedanken voor zijn hulp. Dit scheelt mij enorm veel handwerk en zorgt ervoor dat ik eerder aan het bouwproces kan beginnen dan ik voor ogen had!
Een belangrijke tekening is nog onderweg en die verwacht ik morgen. Met het uitprinten bleef die verkeerd gaan doordat er automatisch een papiergrootte werd gekozen die ervoor zorgde dat de tekening niet juist werd afgedrukt. Door wat extra aanpassingen door Stephan kon deze op A0+ worden afgedrukt zonder aanpassingen bij de drukkerij.

photo 587734

Deurbel.....
Terwijl ik aan het werk was ging de deurbel. DHL stond voor de deur en ik moest even tekenen voor ontvangst. Dit kon maar één ding betekenen, mijn pakketje uit Duitsland.
Ik wist exact wat daar in zou zitten en het is iets dat ik al lang op mijn verlanglijstje had staan. Mini handschaafjes van het merk Veritas.
Veritas is een Canadese fabrikant van hoogwaardig handgereedschap waaronder ook schaven. Ze hebben een productlijn waarbij hun grote schaven ook in miniatuur uitgevoerd zijn. Deze waren in Nederland niet voorradig, wel via Engeland, USA of Canada. Ik had weinig trek in de dure verzend en importkosten en liet ze op het lijstje staan zonder ze te bestellen.
Afgelopen week kwam ik via een Duitse speciaalwinkel erachter dat ze via hem te bestellen waren tegen de Canadese prijzen zonder import en dure verzendkosten. Zonder lang na te denken drukte ik op de bestelknop.

Als een 6 jarige jongen die zijn Sinterklaascadeautje opent, maakte ik de doos open en.....zijn ze niet mooi?

photo 587732

photo 587731

photo 587730

photo 587733

photo 587735


Het zijn 3 miniatuur schaafjes waarbij het blad onder een zeer kleine hoek ingesteld staat. (low-angle) Dit betekent dat ik kops hout of tegen de nerf / draad in makkelijker kan schaven zonder te veel weerstand. Ideaal! Ik ben altijd een beetje fan van mooie stukjes gereedschap en ik vind het erg leuk om dingen ook echt met de hand te maken.
Ook krijg ik meer applaus van de vrouw des huizes omdat ik geen grote machines op de eettafel hoe te zetten. Deze schaafjes zijn zo opgeruimd en de schaafkrullen zijn zo opgeruimd.
De kleinste van de 3, dat is een blokschaaf en die zal ik naar waarschijnlijkheid het meeste gaan gebruiken. De andere twee een bankschaaf en vlakschaaf. Echt fantastisch!

Dit zijn geen hele dure stukken gereedschap maar voor mij persoonlijk wel erg fijn. Het verhoogd voor mij persoonlijk de funfactor om iets te maken.

Tot de volgende update,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 okt, 2023 9:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat verschillende tekeningen een andere schaal hebben heb ik wel vaker gehoord. Gelukkig is het toch goed gekomen.

Ik kan mooi gereedschap ook waarderen en je schaafjes zien er prachtig uit. Veel plezier ermee.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Prachtige stukjes gereedschap!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 nov, 2023 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Spanten & kielplaat

Ik ben inmiddels een klein stukje verder met de tekeningen. Het gaat momenteel niet zo snel i.v.m. een drukke werkperiode, daarnaast heb ik even moeten nadenken of voordenken hoe ik t.z.t. alles wil gaan vormgeven en ik heb nog niet op alle vragen een antwoord, maar dit is voor later. Zoals ik al eerder gezegd heb volg ik niet de bouwmethode die Corel voorschrijft doordat ik alle spanten ga vervangen volgens de tekeningen van Quinger. Dit levert ook meteen de nodige uitdagingen op inzake het bedenken hoe ik het schip ga bouwen waarbij ik wel toegang blijf houden tot alle dekken. Dit laatste is juist de charme van deze kit en dat wil ik dan ook behouden.

In de kit worden de spanten in delen opgebouwd. Dit wil zeggen dat per dek een stuk van de spant verlengt wordt en zodoende de zijkanten van het schip wordt gevormd. Ik heb twee foto's gevonden die dit tonen. De eerste foto is uit een bouwblog van ene Josh. De tweede foto uit een bouwverslag van ene Rob2.

photo 589214

photo 589215

Dit is een slimme methode omdat je dan tussentijds goed bij ieder dek kan en de stukken geschut en andere zaken mooi kan plaatsen. De stukken spant zitten vast aan de dekbalken en op een of andere manier kan ik me wel vinden in deze methode echter het heeft wel een groot nadeel. Je ziet de vorm van het schip en de romp niet volledig vanaf het begin en dat zorgt voor problemen met het beplanken van het schip zoals ik het zou willen doen. Corel maakt hier geen probleem van, die stelt de bouwer voor om het onderwaterschip te beplanken conform hun methode en dat wil ik juist niet.
Kortom, ik heb een manier moeten uitvinden zodat ik het beste van beide werelden krijg. Een modulair systeem waarbij de spanten in delen opgebouwd worden en tussentijds het gehele skelet van het schip zichtbaar is voor het uitzetten van alle beplankingslijnen. Tja, dat is redelijk tegenstrijdig.

Het begint met de tekeningen. In totaal zijn er 20 spanten verdeeld over de kielplaat. 4 spanten (spant 7, 9, 11 en 13) zijn niet getekend in het lijnenplan doordat ze niet noodzakelijk zijn. Ik heb besloten ze toch te willen maken. Het maakt het e.e.a. t.z.t iets makkelijker. Het levert nu op voorhand wat meer werk op.

photo 589090

Met de methode die ik bedacht heb, kan ik nu alle spanten maken. Ik verleng alle spanten tot een zekere hoogte, zodat ik t.z.t. de romp op z'n kop kan draaien en neerzetten. Op die manier kan ik het onderwaterschip beter beplanken. Het stuk dat verlengd is, verwijder ik in een later stadium waardoor alleen de spanten overblijven. Ik laat dat zien op onderstaande foto. De spantvorm is niet 100% nauwkeurig en de dekhoogte van dek 1 is niet juist, maar het geeft wel een indicatie wat ik met alle spanten ga doen.
Op iedere spantenplaat heb ik de OK Railing bepaald. Dit is de bovenkant van ieder spant en deze zal dus per tekening op een andere hoogte uitkomen.

In de tekening hieronder is alles wat groen gearceerd is een spant. Dat wat geel is zal in een later stadium worden verwijderd maar help in het begin om de romp aan de buitenkant en dan met name het onderwaterschip te beplanken.

photo 589092

Ik heb alle spanten op dezelfde manier gemaakt. Ik hoop dat dit idee goed zal uitpakken aangezien ik er geen ervaring mee heb.

photo 589091

Nu ik de spanten feitelijk allemaal heb, ben ik verder gegaan met het maken en bedenken van de kielplaat. Deze middenplaat draagt alle spanten. Aan de hand van de tekeningen is deze redelijk eenvoudig te maken.

photo 589093

photo 589095

photo 589094

Na het uitknippen van tekening heb ik deze op 5mm dik vliegtuig multiplex gelijmd. Ik gebruik hiervoor een prittstift. Na een kleine figuurzaagsessie is de uitgezaagde kielplaat een feit.
Ik heb voor het verschil de kielplaat van Corel ook erbij gelegd.

photo 589097

photo 589098

Tot nu toe gaan we langzaam vooruit. Een tip voor andere bouwers van dezelfde kit. Indien jouw kit compleet is met alle spanten inbegrepen, gebruik die gewoon.
Wat ik aan het doen ben raad ik een ander toch af. Dit is een hele flinke klus waarbij de tekeningen van Quinger niet 100% onderling gelijk zijn met mogelijke gevolgen van dien. Ik heb meerdere keren het idee gehad om deze doos af te schrijven en opnieuw te beginnen met een geheel nieuwe kit. Aan de andere kant komt opgeven niet in mijn woordenboek voor....

To be continued...

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2023 11:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Heb je deze site al geraadpleegd

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 nov, 2023 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
@BertUS, natuurlijk ken ik MSW. :brouw:

Ik ben nog steeds bezig met de tekeningen en in dit geval de spanten. Ik teken alle spanten volledig uit op papier en ik heb er nu een paar klaar. Het geeft een beetje een beeld hoe het e.e.a. moet gaan worden. Ik heb er nog wel een boel te gaan, maar in deze periode van het jaar ben ik voornamelijk met werk bezig t.o.v. bouwen.

photo 589589

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2023 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
De spanttekeningen voltooid

Hallo allemaal,

In deze update geef ik nadere uitleg hoe de spanttekeningen verder tot stand gekomen zijn en hoe ik ze uiteindelijk uitgesneden en geplakt hebt op 5mm vliegtuig multiplex.
De spanten zijn vrij groot, zeker ook met de hoogte van iedere spant. Als ik die uit een stuk zou maken, heb ik enorm veel snijverlies. Daarnaast zijn de multiplex platen die ik heb niet groot genoeg om een spant volledig uit te halen.
Ik zou daarnaast ook veel meer multiplex nodig hebben dan ik nu op voorraad hebt en daarom heb ik een koerscorrectie gemaakt.
Ik heb besloten om de spanten in delen te maken waarbij ieder spant uit 3 samen te voegen delen gaat bestaan en je als een puzzel moet assembleren. Het grote voordeel is dat ik veel gunstiger om ga met het beschikbare multiplex en ik alles kan uithalen uit de 3 platen die ik op voorraad heb. Een nadeel is dat ik veel meer werk heb om de spanten te maken en daarbij alles met handgereedschap weer passend moet krijgen.

Als eerste heb ik per spant een verdeling gemaakt van 3 verschillende vlakken. Een middenstuk (geel) en twee spantbenen (groen). Ik heb bewust voor twee kleuren gekozen om het beter zichtbaar te maken op de foto's. Deze spantbenen zijn gelijk en worden met een las verbonden aan het middenstuk.

photo 591076

Nadat alle 20 spanten gemaakt zijn, heb ik ze uitgesneden met een hobbymes en geplakt op het multiplex. Als lijm gebruik ik hiervoor een Prittstift, maar witte houtlijm werkt ook.

photo 591078

photo 591077

photo 591079

Ieder stuk is met een simpele handfiguurzaag uitgezaagd. Verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt. Het is handig om niet strak op de lijn te zagen van een spant, maar er een beetje omheen zodat wat hout zichtbaar blijft.
Hierdoor wordt het zagen wat makkelijker en kun je met schuurblokjes of in mijn geval een kleine schotelschuurmachine tot op de lijn nauwkeurig schuren.
De schotelschuurmachine kan niet op alle plekken komen en voor die plekken gebruik ik simpele handvijltjes / naaldvijlen om tot op de lijn te komen.

photo 591080

Uiteindelijk ziet dat er dan zo uit.....veel gele en groene stukken. Voor de foto heb ik 3 spanten neergelegd.
Ik moet nog een behoorlijk aantal spantbenen uitzagen en pas maken.
Wanneer het e.e.a. dan geassembleerd wordt en op het schip wordt geplaatst geeft dat wel een gaaf beeld en begin je de lijnen van het schip te herkennen.

photo 591122

photo 591081

tot zo ver deze update.

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement