Ook de Essex kreeg nu zijn voorste vliegdekondersteuning. Nu zie je duidelijk het verschil in oppervlakte.
Hier moeten wel vijf rijen geperforeerde latjes afgewerkt worden. Merk op dat er hier alleen een stuurboord-onderdoorgang voorzien wordt.
De dwarsverbinding is anders gebouwd, met op de hoeken van het vliegdek een stukje loopgang, maar daartussen lijkt het alleen een kruipgangetje. Het eerste stuk is de bakboordgang, die een stukje om de hoek gaat. Ik was eerst wat sceptisch, want het leek of dit stuk niet geplooid zou kunnen worden.
Maar mijn vrees was ongegrond, er was toch een snijlijn geëtst.
De drie stukken werden dan aan de dekrand gekleefd. Dit past wel beter dan bij Hancock, waar de reling van de langsgangen tegen de deksteunen aan drukt.
Ik had bij beide schepen al een stuk toegevoegd, dat volgens het boek hier niet hoorde. De hangarkatapult, die al bij de Yorktown-klasse uitgetest was, is ook bij een zestal Essexen geïnstalleerd. Dat waren echter andere exemplaren. Bij beide modellen moet het er dus weer af, zoals ik ook op foto's kon vaststellen.
Ik had ook te snel bepaalde kitonderdelen vastgelijmd die me de grof leken, even later vond ik in de handleiding van Pontos dat ze vervangen moesten worden.
Ook de volledige dekrand wordt overgekleefd met PE, omdat Trumpeter er nergens de doorgangen en brandblusstations in heeft aangebracht. Maar op de handleiding van Pontos zit deze strook over een onbewerkt stuk plastic gekleefd, waardoor de deurtjes in het PE nog steeds dicht zitten. Ik besloot om openingen te boren waar deze deurtjes zitten.
Daarna heb ik de boorgaten nog wat uitgefreesd.
Maar van het uiteindelijke resultaat ben ik nog niet zo tevreden, want er zal nog meer materiaal weggehaald moeten worden.
Nu besteden we even aandacht aan het plafond van de hangar. Daar was geen detail voorzien, alleen een plat plafond met wat pin ejector marks en op elk onderdeel van het vliegdek de merknaam. Ik haalde dat al maar weg uit principe. Misschien kon ik later deze lettertjes nog wel eens gebruiken (niet voor in de soep!).
De gecreëerde liftopening werd recht afgewerkt met het gescratchte PE-onderdeel voor de lift.
Dit deed me bedenken dat er in het andere model in de hangarvloer een gelijkaardig gat gemaakt moest worden, ik haalde het paneel er dus terug uit en zaagde de vloer er uit.
Op dat punt kon het teruggeplaatst worden.
Er was nog wel een probleem, ik had de paneellijnen van de hangarvloer gevolgd om te snijden, maar Pontos had zijn eigen liftopeningmaten bepaald. Er moest nog een stukje terug aan.
Nog iets dat bij de Hancock niet correct was, de afstand van het vliegdek tot het plafond van de hangar. Dit is meer dan de ongeveer 1 meter die de plasticdikte oplevert. Ik vond een doorsnede op een plan, de afstand moest zes millimeter worden. Ik sneed dus een lat voor van vier millimeter Evergreen. Ik had ook vier blokjes geplaatst om de lat te steunen.
Maar ik had een verkeerd idee van hoe de binnenkant van de lift geconstrueerd was, ik dacht dat de ronde hoekjes naar beneden volgden. Ik had dus eerst deze foute constructie gemaakt.
Maar de wanden bleken recht te zijn, met veel details ingebouwd. Hoe kon ik dit best namaken?
(foto Navsource:
https://www.navsource.org/archives/02/09.htm )
Er waren veel stangen en buizen, dus voegde ik die toe in metaaldraad.
Ik ging in de referentiefoto's op zoek naar alle vier de aanzichten van de achterste lift. Bij Boxer vond ik ook de voorzijde, daar zat het aandrijfsysteem voor de veiligheidsreling. Een deel van de structuur kon ik met reling van WEM namaken.
(foto Navsource:
https://www.navsource.org/archives/02idx.htm )
Het was even wat monnikenwerk, maar er is nu inkijk voorzien. Ik moet alleen de geleiding van de lift naar het hangardek nog voorzien.