Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 3:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2022 20:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Naast wat lopende diorama, figuur, voertuig en vliegtuig projecten toch besloten om ook met een bootje te beginnen. Het rijtje is dan immers compleet.
Het is de 1/350 Hobby Boss USS Arizona BB-39 (1941) geworden.

photo 558437

Ik had mijzelf eigenlijk voorgenomen nooit meer een Hobby Boss schip te bouwen na wat eerdere slechte ervaringen, maar de Eduard set zou de grootste fouten van het model kunnen herstellen.
Na verschillende mooie exemplaren op het internet te hebben bekeken gaan we er dan ook voor.
Het model zelf vul ik dus aan met een Eduard set, metalen loopjes van Master Model en ik liep tegen een goedkoop dekje aan van het Chinese merk Chuanyu.

Ik bouw een schip altijd in modules, zonder de exacte volgorde aan te houden zoals in de bouwbeschrijving van het model staat. Ik vind dat 2 voordelen hebben: 1. Het is afwisselender. Je bent toch vaak wat langer met een schip bezig. 2. Ik vergeet dan niet correcties uit te voeren voor de PE.

Kijkende naar het model, een dry fit en de tekeningen zie ik echter 1 issue die ik op internet nergens vermeld zie en die Eduard niet oplost. Volgens mij staan toren 2 en 3 niet correct. Volgens mij moet de afstand tussen toren 1 en 2 hetzelfde zijn als tussen 3 en 4. Als ik nu meet zou toren 2 verder naar de boeg moeten worden verplaatst en toren 3 terug naar het centrum. Ook bij een dry fit kan toren 2 niet draaien zonder in contact te komen met de brug.
Is iemand hier bekend mee?
De aanpassing zelf is niet zo het probleem, behalve dat het houten dek exact gemaakt is voor het onaangepaste model. Dit probleem doet zich ook voor bij de splinterweringen wanneer je deze vervangt door exemplaren van Eduard. In beide gevallen ga ik ze denk ik opvullen met reststukjes van het houten dek.

Inmiddels begonnen met de luchtafweer. Links met PE, rechts zoals uit de doos.

photo 558436

De rest van de week het bouwen van de opbouw.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2022 6:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie start

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2022 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Bedankt!
Het streven is om aan het einde van dit weekend iets van de opbouw te kunnen laten zien.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2022 7:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Ah, gezonken of gesloopt, tijdloos dit (behalve als je het over het vervaardigen hebt, dat kan wel even duren al dan niet met die Pijn en Ergrnis;) Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2022 14:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
De pijn en ergernis valt tot nu toe mee. Tot nu toe enkel nog problemen met een PE aspect waar ik altijd moeite mee heb: de trappetjes.
Na het naar binnen buigen van de zijkanten moeten de treden een kwart slag gedraaid worden.
Mijn ervaring is dat wanneer je de zijkanten niet exact in het midden van het verbindingspinnetje van de tree buigt, deze bij het draaien afbreekt.
En dan begint de ellende.
Nu 6 trappetjes voor de opbouw klaar. 5 goed gelukt, 1 moest ik herstellen.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2022 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Goed begin. Het PE zit er netjes op.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2022 15:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Afgaande van tekeningen heb je gelijk vwb de torens

PE, tis zo mooi, maar ook zo kwetsbaar

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2022 17:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
@Bert Takken; dan had ik het toch goed gezien. Wanneer we aan de romp en de dekken gaan beginnen wacht dus een mooie uitdaging.

Het was een lang weekend zonder veel activiteiten, dus lekker opgeschoten. Dat zal niet elk weekend zo zijn.
Daarnaast moet ik ook echt wat andere projecten gaan afronden.
Maar goed, hierbij de brug:

photo 558561

photo 558560

Alles zit nog los.
Ik ga eerst de verschillende dekken schilderen, voordat ik het geheel verlijm.
Hopelijk volgend weekend weer een update, dan met de torenmast boven de brug.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2022 14:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Dit weekend weer verder gegaan met de USS Arizona.
Allereerst de nog missende reling en attributen op de achterzijde van het eerste dek aangebracht.
Dit ging zonder problemen.
Ik kwam de eerste issue van de bouw tegen bij het eerste en tweede plateau van de mast.

Netjes van een stukje sprue de hoofd “paal” gemaakt met de juiste diameter en hoogte (24 mm) om vervolgens het eerste en tweede plateau te verlijmen.
Tussen de plateaus moeten dezelfde ladders (nr. 255). Deze ladders hebben een hoogte van 8,5 mm.
Dit gaat natuurlijk nooit passen voor een hoogte van zowel 7 mm als 10.5 mm.

photo 559217

1 ladder daarom ingekort en de tweede ladder zal ik nog moeten ondersteunen met een stukje plastic ladder+verhoging.
Verder staan op de tekening de ladders gericht naar de boeg. Dit kwam niet overeen met de begeleidende hekjes. Ook hier blijkt Eduard fout te zitten. De ladders moeten gericht staan naar de achterzijde van het schip. Nu past de ladder van het tweede plateau echter net niet lekker meer.
Ik heb hem acceptabel staan nu.
Het heeft echter wel wat tijd gekost.

Verder de dekken een laagje pantser grijs gegeven. Nu nog wat oneffenheden wegwerken en dan kan de tweede laag erop.

photo 559219

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2022 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
En we zijn weer een weekend verder.

De dekken hebben hun tweede laagje pantsergrijs gekregen (geen foto van). Nog 1 dun laagje en dan is dat klaar. Wat volgt is dan het schilderen van de binnenzijde in wit-grijs.

Verder heb ik gewerkt aan toren n.3. Belangrijkste constructie: de katapult en de metalen loopjes.
Ik hoop volgens weekend alle torens gebouwd te hebben.

photo 559545

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement