Nu de eindfoto's en een nabespreking.
Ik zal nog enkele tips geven voor mensen die ook een ABSD gekocht hebben en die willen bouwen uit de doos of met extra's zoals hier.
Out of the box:- De set is bruikbaar voor alle soorten geallieerde schepen op 1/350. De periode is wel beperkt tot 1944-1945, waarna de ABSD's een verbouwing ondergaan hebben met een uitbouw aan de buitenkant van de muren. Misschien valt die wijziging wel te scratchen.
- De Clevelandkruisers zijn het meest gefotografeerd in de ABSD's, als je graag in detail wil gaan, maar er zijn wel bedenkingen als je deze lichte kruisers wil gebruiken. Als eerste valt op te merken dat je niet de volledige inhoud van de ABSD-set mag gebruiken, zoals ik hier gedaan heb. Omdat ik al te ver gevorderd was om dit terug te draaien, heb ik he erbij gelaten, maar in feite moet je de lengte dan beperken tot 8 dokmodules. Dit is perfect mogelijk met de kit van Takom, laat er twee delen tussenuit en check waar de torens naast de muur dan moeten. Helaas heeft de Cleveland-romp van Very-Fire een knik in de kiel, waardoor je die aan het begin van de bouw zou moeten rechten. Ook de positie van de houten stutten ("docking plan") zal je moeten uitzoeken voor je schip, want in de kit is dit beperkt tot dat van een groot slagschip. De samenstelling van de kielblokken per drie is ook niet voorzien, waardoor ik voor de Cleveland maar net toekwam met het aantal blokken die eigenlijk voor een Iowa voorzien waren.
- Je kan de modules ook los gebruiken, als decor voor een diorama van een havendok of tijdens het vervoer door een sleepboot. Dan nemen ze veel minder plek in.
- Ik heb gemerkt dat de diepgang van de ABSD kit minimaal gekozen is, voor het afbeelden van een volledig leeggepompt dok. Te laat kreeg ik door dat op de meeste foto's van droogdoksituaties de diepgang zodanig geregeld is, dat de hulpschepen met hun dek gelijk liggen aan het dok. Dat maakt het dok toegankelijker.
Mijn belangrijkste tip voor een goede passing, is dat je elke aparte component van de muren van de kit perfect recht opbouwt, waarbij je de top van de muur als eerste aan de zijkant lijmt (en niet eerst de vier zijkanten en dan pas de top, zoals ik deed). Zo zullen de pontons goed aansluiten zonder spaties, die helaas in mijn model nog opduiken.
Aftermarket- De ABSD-kit is goed uitgerust met componenten om het nodige detail aan te brengen, waardoor het geen kit is voor beginners. Er lijkt op het eerste zicht veel PE in te zitten. Helaas, als je de puntjes op de i wil zetten, is de kit nog onvolledig. Er zijn relingen voorzien voor de catwalks, waarvan de constructie wel wat problemen oplevert door de volgorde van de bouw. Maar op een volledig leeggepompte ABSD is er uiteraard rond de muren reling nodig, hiervoor moet je zo'n 240 centimeter aftermarket reling kopen. Ik heb de verkeerde soort gebruikt, je zou hier 2-chain reling moeten voorzien in plaats van mijn 4-bar.
- Wil je een schip plaatsen groter dan 8 modules lang (zie "out of the box punt 2) dan moet je extra blokjes scratchen. De geleverde blokjes hebben een kleine lossingshoek, dus als je die met 3 aaneen kleeft voor de kielblokken, dan krijg je een lichte trapeziumvorm. Misschien zijn ze beter te vervangen, maar met +500 blokjes is dit een boel zaagwerk.
- Geen van de hulpschepen is momenteel beschikbaar in 1/350. Wil Takom dat modelbouwers met het dok historische foto's kan nabouwen, dan zullen ze ervoor moeten zorgen dat er op deze schaal pontons uitkomen van het type YF en YRDM, een drijvende kraan en brandstofpontons. Je moet ook aan een zijde de meegeleverde houten verlengkade vervangen door een klein ponton. Wel vindbaar zijn sleepbootjes en landingsvaartuigen. Ik had hiervoor graag LCM's gebruikt, maar ik kon niet aan redelijk geprijsde kits raken. Er is een mooie kit uit van Black Cat, maar ze hebben een in mijn opzicht onredelijke leverkost van 30 euro op hun site.
- De Cleveland en Birmingham kits hebben nu beide een mooie uitbreidingsset van Veryfire gekregen, die ik ten zeerste aanraad. Het PE is van hoge kwaliteit. Ook het dek is prima. Voor de Columbia CL-56 moesten sommige delen van de opbouw gescratcht worden.
- De figuren van Ion zijn zeker een aanrader, ze ondervonden tijdens het losmaken en plaatsen nauwelijks schade, want ik niet kan zeggen van North Star. Die laatste hebben iets fijnere ledematen, maar dit lijkt me niet op te wegen tegen een goede plaatsing van de figuren.
Nu kan ik verder met de bouw van de Essex-carriers elders in dit forumdeel.