Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 7:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
fvdm schreef:
Prachtige overzichtsfoto's. Kunnen we eens mooi kijken hoe het gaat worden.


Hoi Ferry, het geeft even een overzicht inderdaad.

JJ@MB schreef:
Supermooi. Ik moet toch op zijn minst glimlachen, als ik denk aan je opmerking in je eerste post in dit draadje: "ik ga recht uit de doos bouwen". Dat is niet helemaal gelukt geloof ik :lol:


Bedankt, nee het is niet gelukt om out-of-the-box te bouwen en al helemaal niet binnen 6-9 maanden. :lol:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
"Out of the box"...
Dubbelzinnig in dit geval.

Aan de ene kant niet, aan de andere kant juist wel.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug, 2023 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie overzichtsfoto. Hij hangt prachtig in de tuigage :D

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2023 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
The final chapter....

Hallo allemaal,

Zoals jullie aan de hoofdstukaanduiding kunnen zien, is dit de laatste "bouw" update van het schip. Ze is namelijk voltooid. Het is een hele reis geweest en het einde is altijd een beetje bitterzoet.
Je bent aan de ene kant blij dat het schip voltooid is en dat ze gepresenteerd kan worden zoals dat heet, aan de andere kant ook jammer dat de bouw stopt. Het is werkelijk een heel leuk schip om te bouwen en ik heb met plezier aan haar gewerkt. Dat wil niet zeggen dat hierna geen updates meer komen, ik wil nog een fotoshoot doen en een mooie steun maken voor dit schip. Dit volgt later!

Voordat ik een hele samenvatting ga schrijven wil ik jullie meenemen in de laatste bouwstappen. Dit is de bezaanmast, ra, zeil en tuigage.

Ik heb de werkzaamheden van de bezaanszeil verder afgerond door het lijkentouw eraan te zetten en het zeil aan de ra te bevestigen.

Het laten bollen van het zeil
De bezaanszeil wordt opgespannen boven een kartonnen doos. Doordat de stof die ik gebruik lichtjes elastisch is, kan ik met een gewicht (in dit geval een zakje met suiker) een mooie bolling in het zeil krijgen. Voordat ik het suikerzakje op het zeil plaats, smeer ik het gehele zeil in met gekookte aardappelzetmeel. Je kunt ook gebruik maken van verdunde houtlijm.
Daarna zet ik het zakje op het ingesmeerde zeil en laat het een nachtje drogen. Als het zeil droog is behoudt het de bolle vorm die ik zoek.

photo 586146

photo 586147

Nu het zeil verder gereed is, moet ik de kardeelblokken maken. Dit zijn dezelfde blokken als ook voor de andere masten gemaakt zijn alleen een heel stuk kleiner. Ik moet zeggen dat deze twee blokken behoorlijk tegenvielen om te maken zoals ik dat wilde. Het bovenste blok is maar 2mm breed en ik wilde ze volledig laten werken zoals ook de andere blokken zijn opgebouwd met schijven erin. De blokken zijn opgebouwd uit fineerstukjes van 0,5mm. De kleinste schijven zijn slechts 2mm breed en 0,5mm dik....

photo 586138

photo 586137

photo 586140

photo 586141

Ik mis helaas een foto dat ze gereed zijn, maar hieronder kun je zien dat ze op het schip geplaatst worden waarbij de touwen door de blokken gaan. Het was echt een zeer delicaat werkje doordat de blokken en met name de uitstekende onderdeeltjes heel fragiel zijn.

photo 586142

Tijdens het werken aan het schip doemen ook verschillende gevaren op....in dit geval een wit met zwarte die het ook leuk vindt om met lange touwtjes te spelen..... :mrgreen:

photo 586148

Ook heb ik nog een beugeltje gemaakt die de bezaansmast vastzet. Het is een klein beugeltje van messing die ik gezwart heb met bruineringsvloeistof. Let ook op de mini nagels van 0,3mm

photo 586136

photo 586134

photo 586139

Op de laatste foto hierboven is ook een mastvoet te zien die ik last minute nog gemaakt heb. Op de hoeken zijn oogringen aangebracht die later worden gebruikt voor o.a. het rak.
Ook opruimen hoort erbij. Een stapeltje ongebruikte onderdelen die vervangen zijn door notenhouten exemplaren.

photo 586135

Dan uiteindelijk kan het zeil worden geplaatst en de tuigage verder worden afgerond. Ook bij dit zeil wordt deze getakeld door een horizontale pin die verbonden is aan twee touwen die naar het bovenste kardeelblok lopen. Het rak is een simpele uitvoering die alleen bestaat uit klootjes (kralen). Deze wordt naast de mast aan een van de oogringen vastgemaakt. Het opschieten van alle touwen is op de vierkante mm best een uitdaging....

photo 586151

photo 586149

photo 586144

photo 586145

photo 586143

photo 586150

En dan een overzicht waarbij het model voltooid is. Nogmaals een fotoshoot in een studio volgt nog.

photo 586152

photo 586153

photo 586154

Ik heb met de bouw van dit schip getracht mijn grenzen te verleggen en kan zeggen dat dit ook wel gelukt is. :lol: Zo'n beetje alles van de kit is aangepast en veranderd en ik schat snel een kleine 2500 uur aan werk dat in dit model is gegaan. Niet alle uren zijn bouwuren. Ik vermoed ik alleen al meer dan 250 uur aan onderzoek en studie gedaan heb om specifieke zaken van dit type schip uit te zoeken. Helaas zijn algemeenheden wel bekend maar de details ontbreken van dit soort schepen en daarnaast is er heel weinig documentatie te vinden. Dit laatste is van belang als je wilt weten waar bijvoorbeeld een specifiek touwtje van het rak belegd moet worden op het schip. Alles is met de hand vervaardigd waarbij het snijwerk natuurlijk een extra bijzonder karakter geeft aan dit schip. De zeilen en tuigage is volledig conform een beroemde Franse Xebec uit de 18e eeuw genaamd Le Requin, het museum model Singe 1762. https://en.wikipedia.org/wiki/French_xebec_Singe_(1762)

Ik ben daarnaast erg blij met jullie als volgers die mij op dit avontuur hebben vergezeld en hebben bijgestaan. Dank jullie wel voor de interesse, reacties en vooral steun. Ik hoop dat jullie mij ook weer zullen volgen bij het volgende model. Hierin heb ik al heel wat onderzoek naar gedaan en dat project wordt ook een behoorlijke uitdaging.

Deze bouwdoos van OcCre kan ik van harte aanbevelen om te maken. Wanneer je het model out-of-the-box bouwt is het niet een heel ingewikkeld schip en de bouwbeschrijving, fotoblad en tekeningen zijn prima in orde. Het is een heel erg leuke maar ook goede kit die met "enkele" aanpassingen naar een ander niveau getild kan worden. Dit laatste is niet nodig omdat de kit zelf al goed is maar het personaliseren van een model geeft voor mij gewoon meer voldoening.

Tot de volgende update wat een volledige foto reportage zal zijn.

the end.

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2023 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Het klopt helemaal wat je zegt: het is een dubbel gevoel. Uitermate indrukwekkend resultaat, waar ik wel heel nieuwsgierig naar was. Anderzijds is het verhaal, dat zeer inspirerend werkte, voltooid.

Het is een prachtig schip geworden! Dikke complimenten, de volle 10 punten wat mij betreft
:brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw: :brouw:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2023 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ben niet echt van de zeil schepen, maar wat je hier hebt laten zien en wat het resultaat uiteindelijk is,
dat vind ik een heel knap stukje werk........ :brouw:

Diepe buiging, en pet af.......

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2023 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Ik zie dat je je tv ook hebt ingesmeerd met gekookt aardappelzetmeel :lol:

Tja... wat kan ik hier voor zinnigs op zeggen... het enige woord dat in me opkomt is: respect.

Ik heb nog nooit een boot gebouwd en weet ook niet of dat ooit zal gebeuren, maar ik kan hier wel vreselijk van genieten. Zoveel details en zo mooi uitgewerkt allemaal. Het idee alsof je naar een echte replica zit te kijken... elk lusje, touwtjes, klosje is even gedetailleerd. Schitterend werk !

Wel lef hebben om dat wit zwarte loeder samen met je boot op de foto te zetten... ik denk dat ik Fifi een oplawaai had verkocht hahaha

Geef hem een mooi (en veilig) plekje :wink:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2023 15:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het is weer een hele mooie aanwinst voor je collectie, Peet, echt heel mooi, als een sporadische scheepsbouwer kan ik dit absuluur waarderen. En wat de uren betreft in je zoekwerk, ja, daar gaat soms best el veel tijd inzitten, maar is ook een deel van de hobby vindt ik

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2023 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Mannen heel erg bedankt voor jullie leuke reacties. Ik waardeer het enorm.
Op dit moment ben ik de voorbereidingen aan het doen voor de fotoreportage en het fabriceren van een fatsoenlijke standaard.

Ik hoop binnen 2 weken dit alles te kunnen tonen in dit topic.

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2023 1:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een fantastisch resultaat is hier bereikt.
Die 2500 uren bouw en research zie je er echt wel in terug.
Op naar een volgend project :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 308 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement