Diorama ziet er mooi uit. Ik heb de afgelopen jaren je verslag meerdere malen bezocht omdat ik benieuwd was naar het eindresultaat. Zou toch een paar aanvullingen willen maken:
- De Casablanca's waren niet gebaseerd op tankers, maar op een ontwerp voor een passagiersschip (type P1). Voordeel van de Casablanca's boven de C3 conversies was dat de dekken vlak werden gehouden, terwijl men bij de C3's moest werken met een zeeg in de romp/dekken en vaak vliegtuigen moest vastzetten omdat ze anders zouden gaan rollen ivm hoogteverschil in het hangardek. De Amerikanen hebben bij de conversie van de T3 tankers (Sangamon Class en later de Commencement Bay Class) simpelweg een vlak hangar dek bovenop het hoofddek gebouwd.
- De tanker MAC's waren gebaseerd op de Triple Twelve Class van Shell of op de Ocean Class (In geval van de nieuwbouw MAC's). De Ocean Class tankers waren op hun beurt weer gebaseerd op Triple Twelve tankers....en sommige van de nieuwbouw MAC's voeren onder beheer van Shell
- Wellicht te laat, maar ik heb een aantal tekeningen geupload van MAC tankers in de "Ship Design Drawing Collection" op het Webarchief/Webarchive. Klik op deze link voor een overzicht:
https://archive.org/search.php?query=subject%3A%22Merchant+Aircraft+Carrier%22&and%5B%5D=collection%3A%22ship-design-drawings%22&sort=titleSorter- Wat ik begrepen heb uit de literatuur zijn de vliegdekken van de tanker MAC's van één en hetzelfde ontwerp en uitvoering, wellicht met kleine aanpassingen bij het plaatsen
- De tanker MAC's hadden geen lift en hangardek omdat anders veel geld, tijd en arbeid moest worden besteed aan extra ventilatie apparatuur en daarmee het hele concept van een snelle en goedkope conversie teniet werd gedaan
- De MAC's zijn altijd koopvaardij schepen gebleven en hebben met een gemengde bemanning gevaren: burgers voor alle handelingen die nodig waren om het schip als koopvaardijschip te laten functioneren, en militairen voor alle vliegoperaaties en het bemannen van het afweergeschut
- De MAC's hebben dus nooit het voorvoegsel HMS of HrMs gehad, maar hun normale civiele naam gehouden.
- De Macoma was een van de twee MAC's die onder Nederlandse vlag hebben gevaren. Mocht het een marineschip zijn geweest, dan zou het voorvoegsel HrMs moeten zijn geweest en niet HMS
Hier een low res sample bestand voor Empire MacCabe