Hallo Allemaal,
Na het succes van de Baggermolen Weser heb ik de smaak te pakken en besloten nog een baggermolen te bouwen.
Ook op deze baggermolen heb ik gewerkt.
Het wordt in dezelfde schaal als de Weser , en als ze klaar zijn mooi naast elkaar kunnen staan.
Net als bij de Weser heb ik me voor genomen om er de tijd voor te nemen en de bouw zal ongeveer hetzelfde gaan als bij de Weser.
Een groot verschil is wel dat er meer gewerkt wordt met de 3d techniek. Het voornemen is om alles wat bovendeks staat, met de 3d printer te laten maken. Uitzondering is de ladderbok omdat de zijkanten zo goed als gelijk staan met de wanden van het beun en dus 1 geheel gaan vormen. Er zullen vast nog meer uitzonderingen komen maar dat zien we dan wel weer.
Wat heb ik de afgelopen tijd gedaan. Tekeningen en foto's verzameld. Toen het schip op ware grote grofweg in 3d getekend .
Zo heb ik zelf een idee wat waar hoort en waarvan de tekeningen ontbraken kon ik aan de hand van foto's invullen.
Een paar belangrijk onderdelen zijn dan wel de emmers, het vierkant en zeskant. Waarvan geen enkele tekening te vinden was.
We hebben het over het jaar 1963 bij scheepswerf Bodewes in Hasselt.
Het is de Baggermolen Jonge Jan II, van Prins van Wijngaarden.
Diesel Hydraulisch aangedreven waar bij de emmerketting nog wordt aangedreven door riemen.
Emmerinhoud 200 liter.
Lengte 24 meter
Breedte 5.5 meter
Maar nu eerst maar eens een paar foto's van het schip toen die opgeleverd werd bij de werf.
En een foto na modernisering en vlak voor het gesloopt werd.
Om een idee te krijgen van de afmetingen heb ik in 3d ook weer op ware grote de casco's van de baggermolen Schelde en Weser er naast gelegd.
Bovenste casco is die van de Weser, middelste van de Schelde en de Onderste is de Jonge Jan II
En hier mooi naast elkaar.
Zo dit was het dan weer en tot een volgende keer.
Groeten Frits