Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 522 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 53  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2011 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 jul, 2008 14:33 pm
Berichten: 375
Woonplaats: Groningen
Hallo Allemaal,

Weer een update. Ik heb een begin gemaakt om de lierdekhuisjes te te maken.
Is een vrij een voudig bouwsel maar bestaat toch nog uit een tiental onderdelen per huisje. Om precies te zijn 23 onderdelen per huisje. Daarna komen er nog een paar onderdelen maar die zijn zo klein dat ze geen naam mogen hebben.

Okay eerst maar in grove lijnen in elkaar gezet om te kijken of het allemaal weer klopt.
Afbeelding
Alles zit los in elkaar en de poten staan er nog scheef onder maar daar wordt aan gewerkt. Jaap houdt het goed in de gaten.

Afbeelding

Afbeelding

Belangrijk is om nu te kijken of de wielen voor de ladder er nog tussen past, dus de ladder in de hoogste stand om de wielen te monteren.
Afbeelding

En dan laten we de ladder zakken zodat de wielen op het dek komen te rusten, en kunnen we kijken of het allemaal past.
Afbeelding

Nog een opmerking. Zoals jullie kunnen zien op de foto's was het niet zo handig in de praktijk om de wielen te plaatsen.
1 man moest op het dekhuisje en de andere man moest op een ladder die tegen de emmerladder werd geplaatst, om zo de wielen vast te kunnen zetten.
Bij de bouw van het zusterschip van de Weser is hier rekening mee gehouden en zijn de lieren en dekhuisjes iets verder naar achteren gezet zodat je gewoon op dekhoogte de wielen kon monteren.

Dit was het dan weer en tot een volgende keer, dan gaan we de dekhuisjes in elkaar lijmen en moet er verlichting in gemaakt worden.

Groeten Frits


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 dec, 2011 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 04 mei, 2011 8:40 am
Berichten: 89
Dag Frits,
Je vroeg je af of alles wel zou passen.............nou.........maak je maar geen zorgen.
Ik heb zo eens rond gekeken en ik heb waar genomen dat er geen problemen zijn.
Zouden ze toch komen ,dan weet ik wie ze oplost.
Prachtig Frits.
Groeten
Jaap(niet de toezichthouder haha).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 jul, 2008 14:33 pm
Berichten: 375
Woonplaats: Groningen
Hallo Allemaal,

@Jaap bedankt, :) mijn jaap is er even bij gaan liggen. Die kon het werk niet meer aan.

Een kleine update.
De lierdekhuisjes verder afgewerkt en 1 zelfs al geschuurd.
De palen moeten nog op maat gemaakt worden maar dat gebeurd als het dek er definitief in komt te liggen. Dus ze staan nog wat scheef.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij de laatste foto kun je zien dat er toch nog verschil is tussen de beide huisjes.
Het linker huisje heeft 2 rollen gekregen waar straks de boegdraad over komt te lopen.

Dit was het dan weer en tot een volgende keer

Groeten Frits


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2011 1:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 jul, 2008 14:33 pm
Berichten: 375
Woonplaats: Groningen
Hallo Allemaal,

Vandaag even de tijd gehad om weer wat te tekenen. Ik had even geen zin in de ladderbok gehad de laatste tijd, dus tussen door wat eenvoudigs zoals de lierdekhuisjes gemaakt. Die zijn zover af dat ik die voorlopig kan laten rusten.
Terug dus naar de ladderbok.
We hebben het dek gemaakt, nou ja een proefdek, want de ervaring leert dat als ik iets maak, ik altijd wat vergeet, of dat je later tot de ontdekking komt dat er toch nog iets meer op moet. :D

Okay de foto's

Afbeelding
Als je goed kijkt kun je de boutjes voor de lagerstoelen zien. Dit zijn gelijk de uitlijn punten voor het dek.

Afbeelding

Om een idee te krijgen hoe groot het allemaal is heb ik er maar even een meetlat bij gelegd. En natuurlijk is Jaap ook weer van de partij om alles na te lopen.
Afbeelding

Dit was het dan weer en tot een volgende keer

Groeten Frits


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2011 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 jul, 2008 14:33 pm
Berichten: 375
Woonplaats: Groningen
Hallo Allemaal,

Vandaag een nieuw dek gemaakt. En voor de stratistieken is het misschien wel aardig om even een keer wat cijfertjes te noemen.

Laten we beginnen met het dek.
In het dek zijn 17 gaten geboord voor de reling, 28 gaten voor de lagers, 6 gaten voor het uitlijnen.
Er zijn ook 28 sleuven in gefreesd voor de spanten, 18 sleuven voor de lier fundering en 2 voor de vlaggemast.
Daarnaast zijn er nog 2 gaten gefreesd voor de draadpalen en 3 voor de liertrommels.

Daarnaast heb ik nog 16 spanten gefreesd en 14 funderings platen voor de lieren.
Ook heb ik de lagerstoelen gemaakt en daar had ik er 5 van nodig. Die bestaan uit 5 bodemplaten waar in totaal 28 gaten in zijn geboord. Tevens 24 staande platen gefreesd met elk 2 gaten voor het uitlijnen, dus 48 gaten. Van 4 van deze staande platen heb ik 1 mm afgevlakt.
Al met al niet mis lijkt me en er kan dus wel eens mis gaan met iets te vergeten.

Okay de foto's
Afbeelding
De onderkant van het dek met de spanten er alvast in en geschuurd :D

Afbeelding
De bovenkant met de fundering voor de lieren en de lagerstoelen

Afbeelding
De pennen moeten nog afgesneden worden.

Afbeelding
Een tijdelijke reling geplaatst. Ik hoop voor de kerstdagen de reling in huis te hebben, die laat ik 3d printen.

Afbeelding
Even testen of de draadpaal goed naar boven kan :)

En als laatst een foto van de onderkant waar nu alle spanten goed zichtbaar zijn
Afbeelding

Dit was het dan weer en tot een volgende keer,

Groeten Frits


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2011 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 jul, 2008 14:33 pm
Berichten: 375
Woonplaats: Groningen
Hallo Allemaal,

Gezien de kijkcijfers is het nodig om weer een update te plaatsen :D
Okay de mensen die goed opgelet hebben hadden het kunnen zien, 7 foto's terug is er een glimp van te zien.

Een tandwiel, nou ja een behoorlijke grote en 2 kleintjes.
Deze zijn nodig om de ladder op te halen of te laten zakken. Van de grote moet ik er nog 1 maken maar dat komt hopelijk morgen.
De foto's dan maar.

Afbeelding
Diameter van het tandwiel is 96mm met een moduul van 1, de dikte is 10 mm en bestaat uit 5 platen waarvan er 2 dezelfde zijn.
Het kleine tandwiel heeft een diameter van 19mm

Afbeelding
Net als de aandrijving van de emmers komt de aandrijving maar aan 1 kant te zitten. In het echt werden beide kanten aangedreven.
Afbeelding
De andere kant die er totaal anders uitziet. Tekst en uitleg komt later als ik de onderdelen binnen heb.

Afbeelding
En hier komen ze ongeveer .

Dit was het dan weer en tot een volgende keer

Groeten Frits


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 dec, 2011 1:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Uhm, tsja....................... (krabt zich even achter de oren)

Wat moet ik nu gaan zeggen Frits? Je hebt zo'n beetje alles al gehoord wat er te zeggen valt.
Er wordt hier een stuk werk neer gezet wat haast een obsessie gaat lijken en alles is even mooi en strak.

Maar wat weegt alles nu bij elkaar? Het gewicht moet nu toch behoorlijk aan gaan tikken. En is alles nog demontabel? Er moet straks een behoorlijke hoeveelheid verf tegenaan voor het af is.

Joh, ik blijf mij verbazen. Of beter gezegd, jij blijft mij verbazen.

Greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2011 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 jul, 2008 14:33 pm
Berichten: 375
Woonplaats: Groningen
Hallo Allemaal,

Ja wat moet ik nu zeggen, okay een paar woorden dan maar.
Bedankt voor de complimenten om mee te beginnen.
Zogauw het een obsessie wordt dan hoop ik dat er iemand in mijn naarste omgeving me daarvan op de hoogte brengt en me wakker maakt.

Het gewicht, oeps zal ik eens een keer gaan wegen, ik durf het niet te zeggen. Het casco alleen is nog te tillen.
Alles is nog demontabel en dat blijft ook zo want anders is het niet te vervoeren.

Okay terug naar de werkelijkheid. We gaan weer voor een update.
Ik heb een tandwielkast gemaakt om de aandrijving in te verwerken. En met het tekenen moest ik dus de tandwielen gelijk goed zetten. Van die tandwiel kasten heb ik geen officiele tekeningen dus moest ik het van foto's hebben.
Het eerste resultaat is dus een proef om te kijken of het voldoet. En dan bedoel ik of de aandrijving (motor) sterk genoeg is om de ladder te lichten. Daar kom ik pas achter als ik de lier compleet heb en de ladderdraad er op kan bevestigen.
Maar toch heb ik iets inelkaar gezet om het even rond te laten gaan. Werkt het straks niet naar behoren dan is er snel genoeg een andere tandwielkast gemaakt.
Okay de foto's

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
dat het tandwiel wazig is komt omdat die mooi ronddraait
Afbeelding

Okay, helaas heb ik nog geen betaalbaar alternatief voor de aandrijving en blijft de motor zo zichtbaar. Maar ik blijf zoeken.

Dit was het dan weer en tot een volgende keer.

Groeten Frits


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2011 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 jul, 2008 14:33 pm
Berichten: 375
Woonplaats: Groningen
Hallo Allemaal,

Ik heb een motor gevonden. Ik ben dus begonnen om een nieuwe tandwielkast te bouwen en de motor er in te zetten.
Dan komt het testen :P
Maar kijk maar even naar de foto's

Afbeelding
Erg klein allemaal maar met een mooie vertragingskast er achter.

Afbeelding
Je ziet het geheel nooit weer als het eenmaal dicht is.

Afbeelding
Tijdelijk met een paar plakkers dicht gemaakt om te testen. Draait ontzettend langzaam allemaal en ik ga dus nog even spelen met het aantal tanden om het iets sneller te laten draaien.
En hopen dat het motortje sterk genoeg is om de ladder te lichten.

Dit was het dan weer en tot een volgende keer.

Groeten Frits


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2011 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 04 mei, 2011 8:40 am
Berichten: 89
Dag Frits,
Dat ziet er keurig uit.
Maar ...........laat a.u.b. die lier niet te snel draaien.Die ladder moet rustig omhoog of omlaag(maar dat wist je wel).
Die " halve zool " op die ladderbok............heeft hij hem nu al om???
Zonde om alles weer uitelkaar te halen ................het is zo al een lust!!!!
Groeten
Jaap.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 522 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 53  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement