De romp is binnen twee dagen afgeleverd bij Maarten en deze aflevering van het bouwverslag betreft hoofdzakelijk werk dat door hem verricht is.
Bij nader inzien vonden we dat er ook in salon en eetkamer een vloertje aangebracht moest worden, want anders zouden die 0,5 mm lager liggen dan de dekken. Nu de romp al bij Maarten lag en de opbouw bij mij, was dat een extra logistieke complicatie, maar oplosbaar. Ik heb eerst de lambrisering tijdelijk in de opbouw geplakt met Kristal Klear en daarna beetje bij beetje de vloeren op maat gemaakt binnen de opbouw, ze in een envelop gestopt en opgestuurd naar Maarten. Dat was daar al de volgende dag, en Maarten heeft ze direct op de romp gelijmd.
Hier is ook al de ingebouwde kleine trap te zien. Omdat ik nu toch bezig was met de lambrisering (eigenlijk zijn het volgens de tekeningen kastjes met wat bergruimte daarachter), heb ik die wat gedetailleerd.
Maarten is intussen voortvarend verder gegaan met de op een na laatste stap van de romp: het aanbrengen van de patrijspoorten. Eerst aangetekend op de romp zijden (links en recht zijn verschillend).
Daarna de dubbele patrijspoorten maken. Een stukje staf van 4,8 mm vierkant voorzien van vier gaten van 1,6 mm en de gaten twee aan twee met elkaar verbonden.
Na scheiding van de twee helften is dit in plakjes van 1,5 mm gesneden.
De "ruitjes" liggen in het groene bakje en worden onder de ovaaltjes gelijmd. Rechts ligt nog de boarding van de kleine trap op het achterdek.
Daarna het lastigste karwei: het uitboren en frezen van de ruimten in de romp zijden (iets wat ik met genoegen aan Maarten heb overgelaten), waarna de patrijspoorten daarin gelijmd kunnen worden.
Als alles er in zit, moet het nog netjes afgewerkt worden.
Ik wil op de opbouw nog met een ondiep gaatje de punten aangeven waar de verschillende lijnen en stagen vastgemaakt moeten worden. Aan de hand van foto's, films en tekeningen kwam ik tot het volgende (met door Maarten goedgekeurde Engelse scheepstermen, want ik ben tenslotte maar een eenvoudige vliegtuigboer).
De lijn g-h ga ik waarschijnlijk weglaten; hij is eigenlijk nergens te vinden.
Ook heb ik de onderdelen op de foto gezet en een nummer gegeven.
Romp en opbouw ontbreken nog, evenals Q39, de ombouw van de kleine trap, die bij Maarten ligt.
Tenslotte zijn we beiden aan het nadenken over het schilderschema. Behalve de twee aquarellen van het interieur en fragmenten uit de originele kleurenfilm van Anthony Fokker zijn er alleen maar zwart-wit foto's, meestal van matige kwaliteit.
Tot zover.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.