Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2023 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 1

Beste bouwers,

Dit wordt ook weer zo'n onderdeel van mijn to do - lijstje .. :D

Volgens Scalemates stamt dit model uit 1973, ik kan me vaag herinneren, dat ik dit model inderdaad een poosje daarna, gebouwd heb. Dus zit ik er ongeveer 40 jaar tegenaan te kijken.
Tijd voor een verandering. Ik kwam op het idee om er eens wat anders van te maken. Ik had al zo, in het voorbijgaan, bij mijn surftochten op Internet, wel wat leuke dingen voorbij zien komen.

Zoals redelijk bekend, vestigde het merk Mack met deze truck hun wereldberoemde reputatie, vooral in WW1. Het model bleef dan ook lang in productie in vele uitvoeringen.

Gelukkig is er veel documentatie en zelfs brochures met technische data beschikbaar. Genoeg keuzes dus om er wat anders van te maken. Ik heb eigenlijk geen specifiek voorbeeld, alleen een
algemeen idee, in ieder geval luchtbanden, een modernere cabine en een soort van gesloten vrachtruimte met deuren aan de zijkanten.

Eerst maar wat plaatjes, hoe het er uit zag, best nog wel goed na al die jaren:

photo 589010

photo 589009

Met zijn kleine broertje:

photo 589008

Eerst heb ik alles zo goed mogelijk gedemonteerd, dat lukte natuurlijk niet helemaal, dus moet ik hier en daar wat loszagen :

photo 589011

Na wat passen en meten, kwam ik op dit resultaat, ik heb het chassis een stukje verlengd en twee nieuwe voorspatborden gemaakt, omdat de wielen een stukje groter worden.
Dat was best tricky, de spatborden en de treeplanken zijn één geheel, et daar moest het nodige aan verbouwd worden.
Ik had al een schetsje gemaakt voor een nieuwe cabine, zodoende kon ik bekijken of mijn ideeën een beetje klopten.
Puntje van aandacht was vooral de aansluiting van de radiateur/motorkap op het schutbord van de cabine. Hier moest een soort van opvulstukje gemaakt worden.

photo 589012

Zodoende was de basis wel gelegd en kon ik verder met het bouwen van de cabine, redelijk recht toe recht aan, dat leverde geen problemen op. Ik heb wel gekozen om de portier- ramen met een
extra randje te voorzien, dat zag ik op een foto, wat ik wel mooi vond.
De zelfgegoten banden kwamen hier ook van pas, ik heb ook weer vermaakt door wat spaakvelgen te maken. dat is altijd veel werk, maar ik heb er altijd veel plezier in om ze te maken. Ze bepalen
toch, naar mijn bescheiden mening, in belangrijke mate, het gezicht van het model.

De laatste plaatjes hoe het model erbij staat,

photo 589014

photo 589013

De eerste stappen zijn gezet, verder met spatborden en de cabine. Uiteraard gaat het bouwen van de Spyker V.2 gewoon door.... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2023 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Eigenlijk vind ik het zonde dat je hier de zaag in hebt gezet. Wat een verschrikkelijk leuk ding was dat.
Nu verplicht je jezelf wel om dit minstens te evenaren en zul je dus flink je best moeten doen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2023 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Mooie verbouwing. De drive om altijd iets unieks te maken brengt ons modelbouwers altijd een hoop extra werk. Maar levert ook weer een uniek model op. Leuk om te zien, wat voor opbouw krijgt de Mack?

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 okt, 2023 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Ferry en Rolf, bedankt voor jullie reakties !

Ferry, ik begrijp, wat je schrijft, maar ja, ik was er wel een beetje op uitgekeken. En die gegoten wielen heb ik nooit zo mooi gevonden.
Trouwens, volgens mij had Monogram met dit wel veel succes, hij is in verschillende uitvoeringen jarenlang gemaakt.
Wat ik me wel afvraag is, waarom er niet meer oude truck modellen zijn uitgebracht. Het zal wel een marketing kwestie zijn. :?

Toen ik wat interessante voorbeelden voorbij zag komen, dacht ik, dat het wel passend was, dit model, na vier decenia, een nieuw, tweede leven te geven.
Uiteraard doe ik mijn best, er wat leuks van te maken, dat heeft dit oude beestje wel verdiend... :lol:

Voorlopig heb ik het plan, om er een gesloten laadruimte op te bouwen. Hierbij wil ik wel wat nieuws proberen, om twee deuren aan de zijkanten maken, dat had ik nog niet gedaan.
Eerst maar verder met het chassis en de cabine.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 nov, 2023 16:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Zo'n verbouwing is eigenlijk toch wel wat meer, dan je eerst denkt, er komt toch ook veel nieuwbouw bij kijken.

Alvast een idee, wat ik voor ogen had;

photo 589358

Ik heb inmiddels de cabine verder gebouwd, die is nu met het interieur, de voorruit en de portieren, wel klaar en is op het chassis gelijmd.
Zo kon ik ook verder met de spatborden, er moesten wat dekplaten tussen de cabine en de treeplanken komen, die konden alleen ter plekke, pasgemaakt worden, want ze liepen alle kanten op.
Dat lukte dan ook niet in één keer. :)

photo 589356

photo 589357

Helaas deed zich nog een klein probleem voor; het chassis boog toch een beetje door, dat zag ik aan de cabine, die niet helemaal loodrecht stond. Dat kwam door de verbindings stukken bij de verlenging van het chassis. Dat blijft toch wel een zwakke plek. Dus alles opnieuw vastgelijmd en tevens maar een paar extra versterkingsplaatjes aangebracht.
Nu ik toch bezig was met het chassis,zag ik, dat het chassis achteraan ook wel een stukje langer moest worden, ivm de lengte van de laadruimte. Zo kreeg ik tevens meer ruimte om een rek voor het reserve wiel aan te brengen.

Voordat ik verder kon gaat met de laadruimte, moest ik eerst wel de achterwielen passend maken, dat kwam door de grote van de remtrommels, die ik niet wilde veranderen ivm de kettingaandrijving.
Nu wist ik dus hoe breed en lang de laadruimte moest worden. Vergeleken met verschillende foto's, zat ik aaardig in de goede richting. Dat is wel zo prettig met dit project, het komt allemaal niet op de millimeter aan.
Het afgelopen weekend heb ik me vermaakt met de laadruimte te maken. Ik ben begonnen met de vloer uit dik plaat (2,5 mm) te zagen, alles goed haaks vijlen en vervolgens de voor- en achterwand te maken. De zijwanden en het dak wordt uit dun plaat ( 1 mm) gemaakt, dit omdat ik er een welving in wil maken en het een beetje buigbaar moet zijn.

photo 589359

photo 589360




Tot zover, het schiet al aardig op.

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 nov, 2023 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 3

Beste brouwers,

Ik ben weer een stukje verder met deze ombouw gekomen.

De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met het verder bouwen van de laadruimte. Eigenlijk is het een vierkante doos met de nodige detaillering. Gelukkig zijn er op het Internet verschillende
voorbeelden te vinden, dus dat was geen probleem om er een eigen draai aan te geven. Ik wilde graag wat anders, dan ik tot nu toe, had gemaakt, dus vandaar een gebogen dak en deuren aan de
zijkanten.
Hiervoor heb ik dun styreen -plaat van 0,75 en 0,5 en 0,3 mm mm gebruikt. De lange strippen zijn wat lastig om alles netjes strak en recht te lijmen. Maar alles zit er nu op, zoals ik dat gepland had.

photo 589640

photo 589641

photo 589642

photo 589643

Tot zover dit korte verslag, we brouwen verder !.... :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2023 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Mooie laadbak geworden! De kromming in het dak is echt leuk gedaan.

Ik vraag me wel af of de "suicide-door" aan de zijkant een logische keuze is?

Verder weer een prachtige ombouw wat je laat zien. De cabine is ook zeer geslaagd.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2023 12:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Rolf,

Bedankt voor je reactie !

Eigenlijk net op tijd, ik had er niet bij stilgestaan, inderdaad moet ik de scharnieren van één deur omzetten.

Ik had het model al gespoten, maar bij nader inzien, was ik niet zo blij met de kleur blauw, die ik had gekozen. Een beetje te fel blauw. Dus het komt goed uit.

Af en toe zit het wat tegen, maar dat hoort er ook bij ... :lol: :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 nov, 2023 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 4

Beste mensen,

Het ging niet helemaal vlot na het laatste verslag. Kan gebeuren :roll: ; ik wilde het model in een mooi kleurtje blauw spuiten, dat ging wel goed, alleen het resultaat was toch anders, dan ik voor ogen had.
Het blauw ( Revell Blauw 52) was veel te fel op die grote vlakken. Gelukkig had ik Aqua verf gebruikt, dus was het mogelijk alles er voorzichtig af te poetsen, daar was ik dus wel even zoet mee.
Ik had er gelukkig nog aan gedacht, wat Rolf Mulder schreef, om de scharnieren, van te voren, van de zijdeuren om te zetten ..:-)

Hoe verder, ik heb maar voor een wat minder felle kleur gekozen, ook beter voor de ogen... :D n.l. Revell Blauw 50. dat oogde gelijk een stuk beter.
Het was wel een dingetje om de randjes bij de hoekprofielen op de laadbak netjes strak in wit en blauw te krijgen.

Tijdens de droogtijd kon ik me vermaken met het maken van een rek voor het reserve wiel.

photo 590128

photo 590129

Het begint nu wel een beetje z'n vorm te krijgen. De grote lijn is nu wel klaar, ik kan me nu bezig houden met de vele kleine details. Eerst maar de motor inbouwen en het hel remstangen- stelsel weer
in orde zien te krijgen.

photo 590127

photo 590130

photo 590131

Tot het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Revell 50 (ral 5012) is een mooi kleurtje, die op foto's heel verschillend kan overkomen. Heb zelf recent een Autocar Dumptruck in die kleur gebouwd en ik vind het een hele mooie kleur

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement