Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2023 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 11

Beste bouwers,

Hoe het allemaal kan lopen... :D

Eerst maar Koos, bedankt voor je uitleg over AITM, trieste zaak eigenlijk, ik heb heel wat mooie modellen gezien op het net. Dus maar afwachten of er nog een vervolg komt.

Dus ben ik blij, dat het zelf gieten van banden, goed te doen is. Ik kan voorlopig weer een tijdje voorruit.

Het was weer een intensief weekje..... touwtjes knopen.... :roll: Na twee dagen prutsen, was het resultaat niet naar mijn zin, de koperen haakjes zaten niet netjes op een rij, en dat zag je.
Daardoor was het resultaat toch een beetje rommelig. Nou hoeft hte natuurlijk niet perfekt te zijn, maar het totaalbeeld viel toch tegen.
Dus na een diepe zucht, de strips met de koperen haakjes maar weer verwijderd en wat anders verzonnen. Eigenlijk meer in lijn, wat op foto's te zien was. Ik heb een stuk aluminium buis van ongeveer 1,5 mm, op steuntjes, aan de zijkanten van de laadbak gelijmd. Ook heb ik nieuw, dunner draad, op met een strip papier, aangebracht. Als volgende stap, alle draadjes, netjes in het gelid, met een beetje CA -gel vastgezet.
Gelukkig gaf deze methode een veel netter resultaat.

photo 585943

Het touwtjes werk aan de Mack is nu wel klaar, het ging eigenlijk zelfs wat vlotter. Inmiddels ben ik begonnen aan de aanhanger.

photo 585944

Het gaat er steeds meer op lijken. Ik ben zelf wel nieuwsgierig, hoe het geheel er uit ziet, als de huiven hun kleurtje hebben. Dat hoop ik de volgende keer te laten zien.

photo 585945

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2023 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Het ziet er gelikt en strak uit John, mooi werk.

Wel een vraagje: die huiven waren die alleen maar toegankelijk via de achter zijde of ook vanaf de zijkant?

Vraag mij dat af omdat je voor toegang tot de vrachtwagen huif aan de achterkant de aanhanger dus moest los koppelen.

En dat brengt mij ook tot de volgende opmerking, moeten er dan ook geen bevestings-/montage-touwen aan de achterzijde van beneden naar boven komen?

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2023 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Peter, bedankt voor je reactie !

Ik ben geen deskundige hoor,ik heb zelfs geen groot rijbewijs, dus ik moet het doen met de info, die ik op het Net kon vinden en nog wat hele vage herinneringen uit mijn jongste jaren... :lol: :lol:

Voor zover ik op de foto's kan zien, was het in die jaren de gewoonte, dat de hele laadruimte overdekt was met een geraamte van houten latten en bogen of in combinatie met stalen buisframes.
Dat hield in, dat de lading dan alleen via de achterkant geladen en gelost kon worden. Ik weet niet of men soms het hele geraamte kon verwijderen, misschien bij uitzonderlijk grote stukken lading ?
Het lijkt me dus wel logisch, dat de aanhanger afgekoppeld werd. Het was niet voor niks, dat je vaak op de voorbumpers ook een soort trekhaak zag zitten, zit ook op mijn model. Zodoende kon je makkelijker met de trekker, een aanhanger op de juiste plek manouevreren.
En, zeker, ik moet nog een wat verzinnen, hoe ik de '' achterflappen '' vast ga zetten. Aan de zijkanten of een dubbele rij in het midden. Voorlopig ben ik nog even zoet met de zijkanten van aanhanger. Het zijn nog aardig wat touwtjes, die vastgezet moeten worden ! :)

Bij het volgende verslag, hoop ik wat meer te laten zien.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2023 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 64
[quote="JohnH"]Bouwverslag Nr. 11


photo 585945

Prachtig resultaat weer. Ik ben hier slechts (groot) bewonderaar, maar heb toch een vraag: Ik neem aan dat het een bewuste keuze is om eerst de huif vast te maken en dan pas te schilderen? Andersom lijkt me als leek logischer maar is het vast niet. Kun je dat eens toelichten?

Alvast dank!
Koen


Laatst bijgewerkt door togicollector op za 02 sep, 2023 0:50 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2023 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Koen, bedankt voor je reactie ! :D

Je vraag lijkt inderdaad logisch, alleen de praktijk is wat weerbastiger. :lol:

Ik heb deze manier van een huif maken al eerder toegepast. Het probleem is, dat het geen doen is, om met papier een soort van tent compleet op te bouwen en dan nog passend over het geraamte te krijgen.
Zodoende knip ik verschillende stroken papier, die ik dan over het geraamte vast lijm. Zo kan ik ook de randen mooi over de zijkanten van de laadbak laten vallen. Hierbij komt dan nog, dat ik de touwen netjes op een rij, aan de randen wil hebben. Dat lukt me het beste met een aparte dunne strook papier met touwtjes aan de randen te lijmen.

Op foto's is te zien, dat de huiven ook uit verschillende stroken werden samengesteld, die aan elkaar werden genaaid. Voor de afwisseling, heb ik zodoende ook de huiven van de trekker en de aanhanger verschillend gemaakt.
Dat schilderwerk achteraf vind ik niet zo'n probleem, met goede acryl verf, een goede penseel en een vaste hand,lukt het wel.

Zo iets dus...

photo 586114




Ik hoop, dat mijn uitleg een beetje te volgen was ... :)





Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2023 0:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 aug, 2013 11:48 am
Berichten: 64
JohnH schreef:
Koen, bedankt voor je reactie ! :D

Ik hoop, dat mijn uitleg een beetje te volgen was ... :)

Met vr.gr.
JohnH


Zeker John, dank je wel!
Koen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2023 15:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 12

Beste brouwers,

Een kort verslagje deze keer, want ik ben lang bezig geweest met de touwtjes aanbrengen. Maar die klus is eindelijk geklaard. :roll:
Het ging ook niet zo lekker, ik gebruikte Secondenlijm -gel, om de knoopjes vast te zetten. Dat was toch niet zo'n goed idee, je zit er toch met je neus bovenop, de damp begon toch mijn oog te irriteren. En ik heb al een slecht werkend linkeroog, dus ben ik er zuinig op.
Dus maar verder met gewone Contacta, dat geeft geen problemen.

Maar nu is dat hoofdstuk achter de rug, dus kan ik nu met verf aan de slag om de huiven een kleurtje te geven.

photo 586197

photo 586199

photo 586198

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2023 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Prachtig resultaat John. Het ziet er geweldig uit en de moeite die je hebt genomen om al die touwtjes te plaatsen, heeft zijn vruchten zeker afgeworpen.

Voor een andere keer wellicht: MIG heeft een Ultra Glue acrylic. Dezelfde kracht als secondenlijm, droogt alleen langzamer op, waardoor je meer tijd hebt om iets netjes op z'n plek te krijgen, maar droogt daarentegen kleurloos op zonder restjes of witte residue achter te laten. Geen dampen in je ogen en overtollige lijm is eenvoudig met een vochtig kwastje te verwijderen. Ook prima te verdunnen als je ergens geen dikke klodders lijm wilt hebben.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep, 2023 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Peter,

Bedankt voor je berichtje !

Ik had die lijm nog niet geprobeerd. Zeker de moeite waard !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 sep, 2023 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 13

Beste brouwers,

De eindstreep is bereikt !.... :D :D :D

Na de uitgebreide houtje- touwtje klus, kon ik me bezig houden met de vele kleine details en dat waren er nog aardig wat.

Eerst heb ik de huifen in de juiste kleur geschilderd, inderdaad met de kwast, hier viel niets af te plakken met al die draadjes.
Na het verfwerk, had ik al het beeld, wat ik voor ogen had.

Verder met het gebeuren onder de motorkap. Uit foto's kon ik niet veel onderscheiden, wel kreeg ik de indruk, dat alles er een beetje rommelig uitzag. Dus moest ik hier wat improviseren.

Wat me ook opviel was, dat net als in Duitsland, men op het dak een verlichte driehoek voerde voor de aanhanger. Dus dat heb ik ook maar op mijn model aangebracht.
De nummerplaten waren ook wel apart, de oude variant per provincie, ik heb maar voor een fictief nummer voor de provincie Zuid-Holland gekozen.
Passend voor die tijd, was ook het douane bordje, eigenlijk de voorloper van de T.I.R. platen. Deze werden gebruikt , zover mijn kennis reikt, voor hetinternationale goederenvervoer binnen Europa.
Na het vastlijmen van de spatborden voor de achterwielen, was de Mack wel klaar.

Op het plankje boven het cabinedak, heb ik nog een stuk opgerold reserve zeil aangebracht. Een stukje geschilderd tissue- papier en twee riemen, deden de trick.

Wat ik ook nog ontdekte op de foto's, was, dat de aanhanger met kettingen, gezekerd waren aan de trekker. Een detail ,wat ik me ook nog in het echt kan herinneren. Het was wel lastig om kettingen op schaal te vinden. Uiteindelijk vond ik op zolder nog wat bruikbaars, het was wel lastig om ze netjes zwart te schilderen. Ik moet ze nog hier en daar bijtippen.
Als laatste heb ik de nodige luchtslangen voor de lremmen op de aanhanger aangebracht.

En, toen was de combinatie wel klaar.

Tijd voor de eindfoto's, ik hoop, dat jullie weer plezier hadden in mijn bouwklus en het verslag en misschien nog wat inspiratie hebben opgedaan.

Met vr.gr.
JohnH

photo 586531

photo 586530

photo 586532

photo 586533

photo 586534

photo 586536

photo 586535

photo 586537

photo 586538

photo 586539

photo 586540

photo 586542

photo 586541

photo 586543

photo 586544

photo 586545

photo 586546

photo 586547

photo 586548


Laatst bijgewerkt door JohnH op ma 11 sep, 2023 20:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement