Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2023 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Kevin bedankt voor je reactie !

Ja, helaas bouwdozen van echt klassieke trucks (zeker pré WW2 ) moet ik nog tegenkomen. Ik denk, dat er te weinig belangstelling voor oude trucks is, Revell bracht twee prachtige modellen uit,
en zover mij bekend, waren er plannen voor meer........
Dus maar zelf wat bouwen. Gewoon wat nieuws proberen, begin met wat verbouwen aan een oud model, niet bang zijn om de zaag erin te zetten... :lol: , zo ben ik ook begonnen.

Ik probeer in mijn bouwverslagen dan ook uit te leggen, hoe ik alles doe en vragen staat vrij...toch... :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 13:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Beste mensen,

Het pad van een modelbrouwer gaat niet altijd over rozen, je komt toch ook wel doornen tegen.. :lol: :lol:

Hoezo ? Wel, ik was zover, dat de cabine etc. na de primer, in de donkergroene lak gezet konden worden. Hiervoor gebrukte ik een spuitbus, waar, ik bij vorige keren, goede resultaten mee had.
Deze keer ging het niet allemaal volgens plan, misschien een fout van mijn kant, een beetje te dik gespoten, in ieder geval wilde de verf niet goed uitharden na de droogtijd.
Hierdoor moest ik de hele cabine weer schoonpoetsen, met wat terpetine, geen fijn klusje, dus dat heb ik maar buiten gedaan.

Voor ik alles opnieuw ging spuiten, toch nog eens kritisch gekeken naar het schutbord van de cabine, na wat nameten, bleek ik het stukje tussen de cabine en de motorkap, wat te lang gehouden te hebben. Nou, ik kon nu geen builen meer vallen, dus de figuurzaag ter hand genomen, en een stukje afgezaagd. Ik ben blij, dat ik de ingreep gedaan heb, ik vind alles nu wel beter kloppen.

Hierna maar weer voorzichtig alles opnieuw gespoten, het is nog niet helemaal goed, er moet nog een slotlaagje of glansvernis overheen, maar ik dacht, laat alles maar voorlopig een paar dagen drogen, dan kijk ik wel verder.

Even wat plaatjes, hoe alles er momenteel bij staat,

photo 583183

photo 583184

photo 583182

Dus kon ik nu even niet verder, dus was dit een mooie gelegenheid om aan het volgende hoofdstuk te beginnen, n.l. de aanhanger.
Van wat ik op foto's zag, waren het simpele recht toe recht aan constructies, geen ingewikkelde toestanden. Aan de hand van de documentatie heb ik eerst een schets gemaakt, hoofdzakelijk voor de
verhoudingen en de afmetingen. En gelijk gekeken, dat het bij de Mack past.

Het was gelijk een mooie gelegenheid, de eigen fabrikaat banden te gebruiken. Na een weekje veel zagen, vijlen en schuren heb ik inmiddels het chassis in elkaar. Ik moet nog een paar assen en bladveerpaketten maken, dan is de grote lijn wel klaar. De details komen er later wel op.

photo 583185

photo 583186

Tot het volgende verslag maar weer,
Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2023 7:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik volg vaak in stilte, maar af en toe moet ik ook eens wat van mij laten horen
Ik geniet altijd van je scratchwerk, niet alleen hier maar ook bij de gevleugelde vrienden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2023 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bedankt Bert voor je reactie !

Ik ben blij, dat je plezier beleefd aan mijn brouwsels.
Voor mij geldt hetzelfde, ik zit regelmatig op je Mosquito- topic te kijken naar je vorderingen bij die mega-klus. Ik geloof niet, dat ik de puf zou hebben om zo iets te bouwen. Ik zou zeggen; hou vol en
veel succes met het vele werk !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jul, 2023 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 7

Beste mensen,

Er zijn weer vele bouw- uren in dit model gaan zitten. :lol: Ik tel maar niet hoeveel... :lol:

Na het vorige verslag, ben ik aan de slag gegaan om het interieur van de cabine te bouwen, stuurtje, dashboard, pedalen en de twee versnellingspoken. Ik zag geen handrem, volgens mij, werkte dat via een knop voor de luchtdru-k rem ?? Ik zag n.l. twee knoppen links onder het instrumentenpaneel zitten.
Vervolgens wachtte nog een nauwkeurig werkje om de twee voorruiten te maken. Uit een DVD doosje, zoals ik dat altijd doe, echt een geduldwerkje. Ook hier moest er wel weer wat, tweemaal gemaakt worden, want alles goed pasvijlen, is een kunst op zich. Toen ze goed pastten, heb ik de randjes met een zwarte permanent- marker zwaart gemaakt en alles met Velpon lijm in de sponningen gelijmd.

photo 583927

Na wat passen en meten, kon ik de cabine op het chassis lijmen. Dus weer een flinke stap verder in de bouw.

Hierna kon ik bepalen, hoe groot en waar het subframe voor de laadbak moest komen.

photo 583924

photo 583923

photo 583956

Eigenlijk bouw ik twee modellen tegelijk.... :D

Zo tussen de bedrijven door, was ik ook nog bezig met de aanhanger.
Hiervan moest het chassis nog verder gedetailleerd worden en gelijk nog wat verder het afgewerken en pas maken van de velgen en de banden.

photo 583925

Ook hier voor, heb ik de laadvloer gemaakt, zodat ik het chassis, na het nodige spuitwerk, hieronder kon lijmen. Ik zit nog te dubben of ik nog een rek voor een reserve wiel zal aanbrengen en of ik nog vier spatborden ga maken.

photo 583926

photo 583928

Als laatste stuk, het meest lastige (vind ik, hoor :-) ), het hoofdstuk voorspatborden. Ik heb er al eens eerder over geschreven, het blijft een verrekte moeilijke klus, om twee spatborden, zo uit het luchtledige, aan het chassis te hangen en ze nog gelijk en op de juiste plek te krijgen. Daar ben ik dus het hele weekend mee bezig geweest. Met paperclips, secondenlijm en heel veel zweetdruppeltjes, zaten ze er gisteravond eindelijk, op....met een zucht van verlichting..

Vandaag het laatste stukje, de twee verbindingsstukjes tussen de spatborden zelf en de motokappen aanbrengen. Ik had al wat lijmrandjes aangebracht, dus nu kan alles in stukjes en beetjes verder vastgelijmd worden. Op de foto's zijn ze nog voor een gedeelte los.

Enfin, er zit nog steeds vooruitgang in, maar het is wel een hele grote bouwklus, er moet nog heel wat gebeuren, maar ja, zo blijf je lekker bezig.. :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2023 10:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja, tis heel wat anders dan een doos leegschudden, plakken en verven

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 aug, 2023 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 8

Beste brouwers,

Weer een nieuwe update van de afgelopen week.
Ik geloof, dat ik nu wel op het punt ben aangekomen, dat ik alle, werkelijk lastige dingen, achter de rug heb.

De laatste was een vooras maken. Op zich is dat niet zo moeilijk, alleen is het tricky, de wielen op de juiste hoogte en spoorbreedte te krijgen. Plus, dat de fusees liefst zonder speling, kunnen
draaien.

Toen dat onderdeel klaar was, kon ik verder met de voorbumper. Ook hier had ik de keuze uit verschillende uitvoeringen. Ik heb het gewoon simpel gehouden, het hoeft tenslotte geen show truck te
worden...:-)
Hiemee had ik ook de basis om de steen-vanger(grill ?) aan te brengen. Deze heb ik opgebouwd uit dun 0,5 mm strip. Dat was wel een geduld werkje, om een net exemplaar te maken.

photo 584266

Zo kon ik ook weer verder met het chassis, er moest nog een laatste stuk cardanas met bijhorende kruiskoppelingen, tussen de motor en de tussenbak, worden aangebracht.
Nu kon ik ook zien, wat er voor ruimte overbleef, voor de uitlaat. Die is opgebouwd uit gietstaf en de demper uit een stukje balpen.

photo 584268

Als finishing touch, heb ik de sierstrippen op de bovenbouw met een nieuwe Molotow-marker pen behandeld, dat pakte goed uit. Typisch, op de foto's ziet het er een beetje onregelmatig uit, in het
echt is het een veel strakker geheel.
Na deze klussen, kon ik aan de gang met de laadbak. Gelukkig had ik ook hier, weer vele keuzes, na lang turen op de foto-verzameling, heb ik gekozen voor een laadbak met houten zijschotten en een hoog voorschot. Ik vond het wel leuk om ook een plankje aan de voorkant te maken. Daar werd vaak een opgerold stuk reserve dekzeil op vastgebonden.
Ik ontdekte weer een nieuwe manier, hoe de dekzeilen met touwen vastgemaakt waren. Op de houten schotten waren dunne strippen met metalen ogen aangebracht, waaraan de touwen werden
vastgemaakt. Ik ga proberen, dit systeem ook op mijn model aan te brengen.

photo 584264

photo 584265

Tussen de bedrijven door, heb ik ook nog wat aan de aanhanger gewerkt, ik vond het toch wel mooi, om spatborden aan te brengen, anders werd het geheel toch wel een beetje kaal. Ik heb ook al
een rek voor het reserve wiel in gedachten, maar dat zien we nog wel.

De stand van zaken nu:

photo 584267

Tot de volgende keer,

Met vr.gr.
JohnH










.
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2023 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het ziet er allemaal weer zeer verzorgd uit John. De kleur van de truck is weer goed gekozen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2023 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bedankt Ferry !

Ik ben nog wel even bezig ! :lol: :lol:

Het is inderdaad de kunst om alles netjes te maken en je niet te haasten.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug, 2023 14:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Bouwverslag Nr. 9

Beste brouwers,

Ik kan weer wat vooruitgang laten zien. Het is inderdaad wel een project van de lange adem !... :lol:

Na het vorige verslag, ben ik verder gegaan met het maken van de laadbak van de trekker. Ook hier kwam de ervaring met eerdere modellen, weer van pas. De zijschotten heb ik uit dik plaat gezaagd
en passend gevijld.
Hierna kon alles in een lichtbruin kleurtje, en als laatste, met een kleurpotlood, de houtnerf accenten aangebracht.
De metalen strippen had ik al van te voren op maat gesneden en alvast donkergroen geschilderd. Ze konden later op maat gemaakt en met vloeibare Contacta op hun plek gelijmd worden.
Het van te voren schilderen van de strips, voorkomt het altijd lastige randjes schilderen. De strips zijn tenslotte maar 0,5 mm dik.
Als laatste moest er nog een beetje saai klusje verricht worden; heel veel gaatjes boren, om daar later, met CA de koperen haakjes aan te lijmen. Waaraan later weer de touwen van het dekzijl worden vastgeknoopt.
En zo tussendoor, moest er ook nog wat verfwerk gedaan worden aan de bodem van de laadbak.

Het volgende onderdeel, wat ik altijd leuk vind, is het maken van de koplampen. Hierdoor krijgt het model eindelijk zijn ''gezicht '' . Toen ik toch bezig was, maar gelijk een bermlamp aan de bumper gelijmd.
Er moeten nog aardig wat details worden aangebracht, maar dat komt later wel. Eerst de grote lijn klaar hebben.

Het begint erop te lijken...

photo 584834

photo 584835

Weer verder met de aanhanger. Die was er ook nog...:-))

Ik heb eerst een rek gemaakt voor het reserve wiel. In het echt, zag het er simpel uit, dus dat ging redelijk vlot. Zo kwam ik op het punt, dat de wielen eronder konden. Deze, eigen fabrikaat wielen moesten nog wat nagelopen worden en toen konden ze zwart geschilderd worden. Na alles passend gemaakt was, heb ik ze aan de assen gelijmd. Hierna volgede nog een lastig karweitje, vier spatborden aan het chasis lijmen. Een kwestie van veel passen en meten, maar uiteindelijk zitten ze erop en nog redelijk gelijk ook.

Ook bij de aanhanger ben ik verder met de laadbak gegaan. In principe volgde ik dezelfde werkwijze, als bij de trekker, alleen de koperen haakjes ga ik anders doen. Gewoon om wat afwisseling te krijgen.
Ik kan me voorstellen, dat in die tijd, vlak na de oorlog, alleen werd gelet op doelmatigheid, gelijkvormigheid was toen niet zo belangrijk.

Efin, zo ver zijn we nu, in de verte, zie ik de het eind al een beetje gloren, maar er resteren nog heel wat bouw uurtjes. :D Dat zien jullie wel weer bij het volgende verslag.

photo 584831

photo 584832

photo 584833

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement