Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2023 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Het was weer een vruchtbaar weekend op modelb(r)ouw-gebied!!
Weer mooi wat meters kunnen maken met de bouw van de Ripper.
Zo hier en daar kom je dan jezelf tegen en dat is een goed ding, want dat houdt je scherp en blijft je uitdagen!

De bouw van het frame was piece-of-cake natuurlijk. Da's gewoon recht-toe-recht-an.
Maar de uitsparingen die naderhand moesten worden vervaardigd om daar de rippertaden doorheen te steken, dat was andere koek!
Heel veel vijl-werk voordat de juiste maat werd bereikt. En iets wat daarbij extra kwam kijken is dat ik eerder nooit rekening hield met eventuele verf-dikte, maar daar kwam ik mezelf ook al een beetje mee tegen met de D8K. Dus nu daar beter op gelet, en dus preventief wat meer speling aangehouden.

Op dat deel van de tand wat werkelijk het diepst in de grond verdwijnt, zit een extra verdikking. Dat is een deel wat eenvoudiger vervangbaar is, en wat van een hogere kwaliteit staal is gefabriceerd om beter bestand te zijn tegen hoge slijtage. Ik wilde dit eigenlijk ook op de één of andere manier vorm geven, en vond ineens een bandje wat om een doosje heen zat, wat dan strak getrokken en versmolten wordt.
Zogenaamde "omsnoeringsband", zo vertelde een goeie vriend die in de verpakkingsindustrie werkt.

Afbeelding

Dat ís van kunststof, en dus zou het eenvoudig bruikbaar moeten zijn, zo dacht ik.
Wel, een testje met het verlijmen ervan werkte wat tegen: het spul is niet met modelbouwlijm te lijmen, ook niet met secondenlijm, en zelfs niet met twee-componenten-lijm.............. :roll: :roll: :roll:
Tóch had ik mijn oog laten vallen op de kruislijnen-structuur die erop zat, en die wilde ik gráág gebruiken.
Dus een andere oplossing gezocht en gevonden: van een plastic kaartje (0,4mm dik) wat als informatie- en instructiekaartje bij een kamerplant ingestoken was, bleek dat dat wél met modelbouwlijm gelijmd kon worden. Tja, aan de buitenkant zie je niet met welke kunststofsoort je te maken hebt immers...?!
Hiervan dunne reepjes gesneden, die op de punt van de tanden gelijmd en eerst goed laten drogen.
Daarna de bovenkant ingesmeerd met modelbouwlijm, eventjes laten drogen / intrekken zodat het de kunststof doet verzachten, en toen een stukje van dat omsnoeringsbandje erop. Tijdje onder klemdruk laten drogen, dan het omsnoeringsbandje er voorzichtig weer af peuteren, en voila!!
Een mooi kruis-structuurtje erop!!

Straks onderaan weer wat afbeeldingen, waarop ook dit is te zien!


Voor het netter samenkomen van de hydraulische slangen heb ik een klein "verzamelblokje" gemaakt waar straks alle leidngen samenkomen.
Lijkt me even netter en daarmee mooier.
Het maken van de hydraulische cilinders was ook nog wel een "dingetje"...........
Voor de onderste twee, die gebruikt worden voor het heffen en zakken van de Ripper, heb ik de originele uit de bouwdoos van de Bulldozer gebruikt. Hoewel ze niet 100% overeenkomen met wat er oorspronkelijk op de 1:1-uitvoering zat, moet je soms keuzes maken die het jezelf iets vergemakkelijken. Toch?
De bovenste twee cilinders heb ik grotendeels scratch gebouwd, en daarbij alleen de kop van het origineel uit de bouwdoos gebruikt.
Vooral om hierin eenduidigheid te hebben met de onderste twee cilinders.
Aan de binnenzijde van de cilinders heb ik een redelijk strakke opvulling gemaakt. Juist om een beetje weerstand te verkrijgen, zodat de Ripper in de geheven positie ook zal blijven staan, en niet uit zichzelf naar onderen zakt.........

Uiteindelijk bleek de Ripper niet hoog genoeg te kunnen en moest ik in alledrie de tanden nog een vijfde gat bij-maken..........
Toen ook dat nog niet voldoende was, toch besloten om het onderste scharnierpunt te verlengen door er een extra busje op te lijmen.
Morgen of verderop in de week dat nog even verder netjes afwerken, en dan komt het airbrush-stadium al mooi dichtbij!!!


Nu eerst weer een vracht afbeeldingen van e.e.a. want één beeld zegt meer dan 1000 woorden!!

Afbeelding

Chassis in-de-maak


Afbeelding

Afbeelding

Hydraulische cilinders in-de-maak


Afbeelding

Afbeelding

Het proces om een structuur op de rippertand te verkrijgen


Afbeelding

Afbeelding

"Proef-passing" nummer zoveel


Afbeelding

Tilt-cilinders in-de-maak


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het begint langzaam ergens op te lijken........


Afbeelding

Rippertanden in gemonteerde situatie, mooi van structuur


Afbeelding

Afbeelding

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer heel veel passen en meten, passen en meten en opnieuw: passen en meten
Met uiteindelijk (de weg naar) het gewenste resultaat!!

Met een beetje mazzel kan ik 'm woensdag in de primer airbrushen en dan vrijdag in de kleur..........
Dan nog een laagje blanke lak........................

En dan nog wat langer wachten op de laatste resterdende rupsketting-schakels, die in na-zending staan bij de leverancier.......

Uiteindelijk komt alles goed!!

Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Prachtig staaltje zelf bouw :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Inderdaad een hele verbetering ten opzichte van de originele ripper!
Uiteindelijk vergeet je snel weer hoeveel tijd en werk er in gaat zitten als het eindresultaat helemaal naar je zin is geworden.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Dank David en Jeroen!

Inderdaad Jeroen: het is het eindresultaat wat telt!
Daarbij: om "historisch juist" te blijven móést er wel een andere Ripper op: degene in de bouwdoos is van toepassing geweest op de vorige generatie, de D8H. En dus moet de D8K wel een nieuwere variant zijn!!

Aanstaande woensdag een extra vrije dag, dan hopelijk geschikt weer om te airbrushen (ik voer m'n airbrush-dampen altijd af door het geopende dakraam).


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jul, 2023 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Mooi gebouwd, die ripper. :brouw:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2023 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Het einde nadert, althans, wat betreft de bouw van de D8K bulldozer!
De Ripper inmiddels in de primer, kleur en blanke lak gespoten, en met een tevredenstellend resultaat!!
Daarna de hydraulische slangen aangebracht, en daarbij een tip opgevolgd die iemand hier op het forum ooit gaf: de eindstukjes zilverkleurig gemaakt!
En dát is een mooi detail!!!
Ook de tip die iemand gaf om de luchtdruk bij het airbrushen te verlagen uitgeprobeerd, en dat gaat príma!! Dank je wel voor het meedenken!!

Onderstaand de foto's:


Afbeelding

Afbeelding

Eén en ander in de spuitcabine


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs de "snelkoppelingen" heb ik op schaal nagemaakt


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Detailfoto's van de hydraulische slangen en hun aansluitingen



Afbeelding

Afbeelding

En even een eerste set-up met de rupsen eronder


Nu nog de laatste rups-delen spuiten en verbreders op de duwarmen maken omdat de rupsen wat erg breed bleken te zijn.....

Kortom: wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2023 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Schit-ter-rend Jan 8) :brouw:

Wat een mooie ripper heb je er achter gemaakt. En inderdaad een stuk beter dan het origineel :wink:


Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2023 10:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Normaliter zou ik zeggen "wat zit die verflaag er dik op" maar bij deze past dat gewoon voor een gloednieuw ding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jul, 2023 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Dank voor jullie complimenten!

Bert Takken schreef:
Normaliter zou ik zeggen "wat zit die verflaag er dik op" maar bij deze past dat gewoon voor een gloednieuw ding


Inderdaad Bert, dat lijkt zo op het eerste oog, maar zit 'm vooral in de High-Gloss-laklaag (2-componenten) die ik na de kleur er nog op zet.
En inderdaad bouw ik zgn. "F-O-O-F": Fresh-Out-Of-Factory", oftewel: gloedjenieuw uit de fabriek!

Hopelijk vandaag de laatste loodjes, hoewel ik eigenlijk andere plannen heb/had, maar het weer vereist aanpassing van de plannen.
We gaan het zien.

Als laatste nog een Showvitrine eromheen zien te ritselen: ik had er eentje laten komen via Ebay, maar die blijkt een halve centimeter te smal.......


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jul, 2023 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Schitterend :brouw:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement