Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 5:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2011 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Arjan Ouwendijk schreef:
Op zich lijkt het toch een redelijk eenvoudige modificatie te zijn.....misschien ook 's proberen.....misschien......ooit :mrgreen:

Gr. Arjan


Zo mag ik het horen Arjan. Allemaal aan het scratchen...... :lol: Maar het is goed te doen. En Danny heeft het voordeel dat hij bij het 1:1 model kan meten.

@Danny. Dat is juist dat dit rondom niet klopt, omdat de schuine onderkant van de portieren bij een FM vlakker loopt dan bij een FH. Die lijn moet ongeveer zoals op onderstaande foto. Je zou dus aan de voorkant inderdaad die strip weg kunnen laten. Maar het is makkelijker om hem er gewoon tussen te lijmen. En nadat de lijm goed uitgehard is, en alles stevig in elkaar zit, om het overtollige weg te vijlen. Omdat het anders erg slap wordt om aan te werken.
Afbeelding

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2011 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
van Hattem schreef:
Arjan Ouwendijk schreef:
Op zich lijkt het toch een redelijk eenvoudige modificatie te zijn.....misschien ook 's proberen.....misschien......ooit :mrgreen:

Gr. Arjan


Zo mag ik het horen Arjan. Allemaal aan het scratchen...... :lol: Maar het is goed te doen. En Danny heeft het voordeel dat hij bij het 1:1 model kan meten.

@Danny. Dat is juist dat dit rondom niet klopt, omdat de schuine onderkant van de portieren bij een FM vlakker loopt dan bij een FH. Die lijn moet ongeveer zoals op onderstaande foto. Je zou dus aan de voorkant inderdaad die strip weg kunnen laten. Maar het is makkelijker om hem er gewoon tussen te lijmen. En nadat de lijm goed uitgehard is, en alles stevig in elkaar zit, om het overtollige weg te vijlen. Omdat het anders erg slap wordt om aan te werken.
Afbeelding

Gr. Zeger


probleem opgelost :)

ik heb de strip van voor er tussen uit gehaald, zodat ik terug op 0,5 cm kom. nu steken de deuren 3 mm onder de grille uit, maar die kan ik nu mooi bijsnijden volgens de lijn die jij aangeeft.

Arjan Ouwendijk schreef:
Op zich lijkt het toch een redelijk eenvoudige modificatie te zijn.....misschien ook 's proberen.....misschien......ooit :mrgreen:

Gr. Arjan


ik zal er een leuke "How to .." voor schrijven :mrgreen:

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2011 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
De achterwand is ondertussen ook aangepast

de onderkant afgesneden
Afbeelding

Afbeelding

de nieuwe onderkant van de cabine wordt nog afgewerkt. Resin laat zich niet zo gemakkelijk snijden, en heeft meer de neiging tot breken.

de deuren zijn ook bijgesneden. Vanuit de lijn van de deur 0,5 cm verder een lijntje getrokken, di is het 'einde' van de rechte lijn in de deur en de opbergvakjes. van uit dit punt een nieuwe lijn richting voorkant getrokken en het resterende deeltje moet dus verwijderd worden.
Afbeelding

en dan een voorzichtige dryfit
Afbeelding

Afbeelding

ik ben verrast dat dit toch zo vlot gelukt is eigenlijk. De moeilijkste delen zijn nu nog de tandemassen en de vloerplaat

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2011 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Nou Danny, met wat hulp van de meester, ben je al aardig op weg en ziet je FM er al geloofwaardig uit. Misschien dat alles nog niet helemaal naar je zin zit, maar je hebt dit toch in recordtempo voor elkaar lijkt me! Doe zo voort :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2011 20:12 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Danny,

Mooie ombouw, ik hou je topic goed in de gaten en krijg spontaan zin om een VOLVO cabine erbij te pakken om jou na te doen, helaas zit ik nu te wachten op een (nieuwe) melding en ben dus niet thuis, al is modelbrouw-foremmen in de baas zijn tijd ook best leuk

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2011 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
dank voor de leuke reacties :)

ik zag eigenlijk het meeste op tegen het inkorten van de cabine, maar dit is inderdaad vrij vlot gegaan, en ik ben er zelf ook wel tevreden over.
Natuurlijk met dank aan Van Hattem en de rest voor me te overtuigen om de cabine zelf om te bouwen.

Heeft er iemand toevallig nog afmetingen van een vloerplaat, motortunnel, ... van een FM? Ik kan nu voorlopig even niet verder met de cabine, omdat de dingen die ik nog moet maken allemaal van elkaar afhangen.

De spatborden komen tegen de vloerplaat, tussen vloerplaat en spatbord moet nog een stukje komen, de lijn op de deurverlengers moet aansluiten op de bumper, ... Cruciaal is dus de vloerplaat en de juiste hoogte ervan ten opzichte van het chassis

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2011 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Hij gaat goed Danny. :D Die bodemplaat valt mee. De hoogt daarvan is makkelijk te bepalen. Zoals je op onderstaande foto kunt zien, heb ik de vloerdelen links en rechts van de FH kit gebruikt. Aan de bestuurderskant sluit dat mooi aan, op de onderkant van de stuurkolom. Dus de afstand tussen bodem en dashboard is een vast gegeven. Van het FH dashboard moet je aan de onderkant, boven de motortunnel een deel weghalen. want de rest van het FH dashboard is hetzelfde als van een FM. Dus de onderkant van het dashboard is gelijk aan de bovenkant van de motortunnel. Mijn motortunnel klopt volgens mij niet helemaal met de werkelijkheid, maar jij hebt de echte thuis staan, dus dat is makkelijker.

Succes.

Gr. Zeger

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 maart, 2011 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
standaard dashboard
Afbeelding

Afbeelding
het onderste stukje in het midden van het dashboard weggesneden, zodat de motortunnel net onder het dashboard kan komen

de motortunnel al uit de vloerplaat gesneden en onder het bed de ruimte groter gemaakt. ik ga in het weekend foto's maken zodat ik hier mee verder kan. ik heb de vloerplaat nog aan elkaar gelaten zodat ik tussen wat dryfits kan doen.

ook uit de achterwand heb ik de ruimte voor de tunnel wat groter gemaakt. Hier moet van boven nog een stukje van af, hoeveel weet ik pas nadat ik foto's heb en ook wat maten.
Afbeelding

ik ga nu eens proberen te beginnen aan een achteras

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 maart, 2011 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Jij hebt veel tijd Danny :o

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 maart, 2011 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Leuk Danny zo'n ombouw.
Gaat met zoveel hulp ook wel lukken, daar hoef je niet bang voor te zijn en dit weekend zul je wel volop aan het origineel kunnen meten. Ik heb wel eens gebouwd op een tafeltje naast de originele truck om telkens wat te kunnen metenzonder heen en weer te sjouwen.
Maar je had dus een JCL plat dak maar ook een achterwand van resin? Is die uit de bouwdoos niet goed dan want die opmerking heb ik dan even gemist. (en toch je topic van voor toch achter gelezen)

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement