Hey Medebrouwers,
Ja ja, jullie zagen het goed weer eens een berichtje in dit bouwverslag.
Voordat ik hopelijk leuk kan afsluiten een klein stukje recente geschiedenis.
Eind Maart ben ik via dit forum benaderd door een lezer die via een google link op dit bouwverslag was gekomen.
Een vriend van hem had de laatste bus van dit type gekocht op de dag dat deze afgevoerd zou worden naar de sloop.
Hij was daar achtergelaten door de stichting Musa na het uit elkaar vallen van deze organisatie en een gestelde deadline van de Gemeente Amsterdam om de stalling leeg op te leveren.
De gemeente had de bus al verkocht aan een sloper en deze dus weer verkocht voor de geschatte oud ijzer prijs.
Om een lang verhaal kort te maken (tenslotte willen we foto’s en niet te veel lezen) was de vraag of ik hun kon helpen met informatie en tekeningen.
Ik was weer daarin tegen van harte welkom om te komen kijken bij de bus.
Dit moest wel op korte termijn omdat de gemeente Amsterdam erop stond dat de bus snel uit de stalling ging, die de gemeente beschikbaar had gesteld aan de Musa in het verleden.
En zo stond de bus erbij die dag.
Helaas bleek het niet echt mogelijk om met de bus zelf te rijden i.v.m. kleine gebreken waar de tijd aan ontbrak om te regelen, maar vooral om de bus verzekerd te krijgen voor over de weg.
Hierom is de bus op een trailer vervoerd (waarvan de trekker mij erg bekent voorkomt)
Altijd leuk om werk van Eric terug te zien op de weg.
Gelukkig dus is de bus bewaard gebleven en nog mooier voor dit verslag is dat ik er bij ben geweest.
De bus moet volgens de plannen weer helemaal in de oude kleuren gespoten gaan worden en flink worden opgeknapt.
Eventueel willen ze hem dan gaan verhuren voor gezelschappen.
Nog even een kleurenfoto van toevallig dezelfde bus.
Ik wil hem ook in deze kleuren gaan spuiten.
Helaas voor mij is wat ik voor dit bericht heb gebouwd niet heel gebleven na een val.
Waardoor ik weer vanaf nul ben begonnen.
Bij de standaard bus bleek een dak van 2x 0,5mm veel strakker dus deze is opgebouwd volgens dezelfde manier als de standaard bus.
Helaas had ik de afgelopen maanden geen internet meer thuis.
Dus volgt nu een GROTE update van de stand van bouwen.
Ik ga hem niet meer af krijgen voor de brouwersdag maar denk wel dat ik een redelijk ver model kan meenemen.
Hierna vooral nogal wat foto’s en hopelijk de komende weken regelmatig een update van deze bus.
Weer begonnen met een nieuwe voorkant en nu de spijlen via de manier van Astran gedaan.
Thanks Jan, het is inderdaad zo een stukje strakker geworden.
Meteen begonnen met een koplampbehuizing te maken.
De glazen komen uit de eerste extra onderdelen doos van Italeri.
Daarna nog wat extra onderdelen op de voorkant geplakt.
En alles even gedryfit voor een blijk wat het gaat worden.
Er volgen nu veel foto's met kleine stappen maar steeds genomen tijdens het dryfitten.
Verder gegaan met het maken van de nieuwe zijwanden.
Maken van de platen voor het dak.
En het passen van de onderdelen met de achterkant erbij.
En details gaan toevoegen aan de achterzijde.
Toen wat tijd gestoken in het deel rond de draaischijf.
Eerst 2 maal een plaat gesneden die aan bijde zijde kwam te zitten bij de harmonica.
Deze waren verschillend van vorm.
Hierna wat details gaan toevoegen aan de draaischijf.
En als laatste alvast de kast naast de derde deur gemaakt bij de draaischijf.
En een blik van binnenuit.
van voor naar achteren.
Even een tussen door dryfit voor de grote van deze bus.
En nadat het dakdeel met de filmkast is gemaakt met voor het vergelijk de standaard er even naast.
1 van de vijf deurbedieningen aan de buitenkant gemaakt.
In het gat komt later nog een kleine pen wat de daadwerkelijke drukknop moet gaan worden.
Het laatste stukje dak gemaakt en in de plamuur.
De bak gemaakt waar later de achterbank op komt te zitten.
En toen nog een tussen stuk gesneden bij de harmonica.
En nog een keer van binnen uit maar dan van achteren naar voren.
Hopelijk kan het jullie goedkeuring dragen na een lange stilte.
(heb jullie wel goed kunnen volgen via de telefoon
, maar daar valt niks mee te posten
)
Grt SAM.