Dank allemaal voor de leuke aanmoedigingen!
Silenoz schreef:
boor je die lampen nog uit om er glaasjes in te monteren? Of vul je de sinkmark gewoon op?
Die ga ik inderdaad nog uitboren en daarna voorzien van PE randjes en er zijn zelf lensjes meegeleverd, dus dat is nog een leuk projectje!
Ondertussen heb ik heel wat zoekwerk verricht naar de oorsprong van deze truck. Mede dankzij een Amerikaanse site van Ford AA liefhebbers en de hints van JohnH heb ik wel wat aannames kunnen doen. Niets definitief 'bewezen', want dan zou ik meerdere bronnen moeten hebben. Maar dat hoeft ook niet; het gaat mij erom te kunnen duiden waar deze truck ongeveer vandaan komt.
Het Ford logoJohn tipte dat Fords een logo op de zijkant van de motorkap hebben. Dat klopt ook, maar dan alleen voor de modellen met een Flathead V8 motor.
In 1932 werd het truck model Ford AA vervangen voor de uiterlijk (nagenoeg) identieke Ford BB. Tegelijkertijd werd een 'model 18' geïntroduceerd, voorzien van de nieuwe V8 motor met 65pk (beter bekend als de 'Ford V8'). De eerste Ford BB trucks werden geleverd met de originele standaard 4 cylinder, watergekoelde 3,3 liter motor die tegen de 50pk leverde. Later werd de BB voorzien van een V8 van 85pk steeds meer populair. Na 1934 werd de V8 zelfs de standaard (tot aan 1954 toe!). Alle modellen met een V8 motor waren voorzien van het 'V8' logo, aangebracht op de grille en de motorkap. Daarmee is aan de buitenkant zichtbaar welke krachtbron er onder de kap schuil gaat. Zoals op de foto voor de Fokker F.36 op de vorige pagina. Dat is dus een Ford BB met V8 motor. De truck voor de DC-2, die ik nabouw, heeft het V8 logo niet. Die heeft wel het witte dak en dat is het volgende vraagstuk.
Het witte dakIn het oorspronkelijke ontwerp van de cabine ('cab') bestond de dakconstructie uit houten latten met daaroverheen een doek gespannen. Deze closed cab 'soft top' werd tot 1931 toegepast. Alle Ford model AA's na augustus 1931 waren voorzien van een closed cab 'steel top'. Toch is op de foto van de truck die ik bouw duidelijk de witte stoffen kap zichtbaar. Het gaat waarschijnlijk dan ook om een Fordson: een door de Ford Motor Company, bij Londen in Dagenham aan de Theems gebouwde Ford. Mogelijk werden daar de 'soft tops' langer toegepast. De foto hieronder is in elk geval duidelijk:
Een 1934 Fordson Type B 82, Model BB uit het inmiddels opgeheven Den Hartogh Ford museum. Hier is de soft top goed herkenbaar en toegepast op een 1934 model BB, terwijl dat na 1931 niet meer werd toegepast op Amerikaanse Ford modellen.
Fordson BB SussexEn dat brengt de zoektocht naar de UK. De eerste truck die bij Fordson werd gebouwd was de AAB, in 1933 em 1934 opgevolgd door de ‘2-ton Truck’ of ‘Commercial Vehicle’. Dit was een Ford BB met met 157" wielbasis met ‘full floating’ achterassen. In 1934 en 1935, zo blijkt uit documenten, is een aantal van deze trucks extern verbouwd tot 'Sussex' 6-Wheel Double Drive. Het lijkt mij niet geheel toevallig dat dit samen viel met de volgende advertentie uit 1934 (en 1935):
bron: 'Flight' magazine December 5th 1935 via
http://www.aviationancestry.co.ukMet enige google werk lijkt het aannemelijk dat het dus gaat om een 1934 Fordson BB-157 met een closed cab, “soft top” met E98T vier cilinder motor, gemodificeerd tot ‘Sussex’ standaard door County Commercial Cars ltd. uit Hampshire door aanbrengen van een tandem achteras met dubbele aandrijving en een gelijknamige ‘Sussex’ brandstof tender door Thompson Brothers uit Bilston. Deze tender bevatte 3 ton brandstof (800 gallon) en kon met een eigen pompmotor tot 350 liter (100 gallons) per minuut tanken.
De opvolger hiervan was in 1936 de Fordson BBE, met als eerste de COE (cab over engine) configuratie, die in de UK werd aangeduid met 'forward control' en dat was weer de voorloper van mijn vorige truck: de Fordson 7V!
Bron: commons.wikimedia, eigendom:
https://digitaltmuseum.org/021028596174/tankbilShell kleurenUit de vorige foto blijkt duidelijk de kleuren die Shell toepaste in de jaren '30. Gedefinieerd als Geel (RGB 253,205,9 / RAL1018) en rood (RGB: 237, 28, 36). Voor geel heb ik gebruik gemaakt van Humbrol 69 en voor rood Humbrol 153 met 10% wit en 20% Humbrol 19. Er zijn geen kleurenfoto's van de truck die ik aan het bouwen ben. Wel is er een ingekleurde foto als puzzel uit die tijd. Mogelijk heeft de maker daarvan de juiste kleuren tot zijn/haar beschikking gehad omdat de tekening afkomstig is van een foto.
Bron: KLM
en de ingekleurde puzzel op basis van bovenstaande foto. Opvallend is dat de velgen rood zijn. Een goede aanwijzing voor het inkleuren van de lossen onderdelen.
Maar eerst heb ik de laatste PE aangebracht en de deur aan de rechterkant open gezet. Dan blijft het interieur later beter zichtbaar. Ook is de middelste van de drie scharnieren weggehaald: een van de minieme verschillen tussen model AA en model BB.
Daarna heb ik alle delen die rood worden eerst een basis laag geel gegeven. Die tip heb ik ooit van een forumlid gekregen en het is een grote aanrader voor iedereen die rood gaat spuiten. Geel geeft een mooie warme ondergloed.
preshade
En het rood aangebracht. De volgende stap is het spuiten van de zwarte delen. Maar eerst mogen deze onderdelen een paar dagen uitharden voor ik ze opnieuw ga afplakken. Dat was het voor deze week. Bedankt voor de aandacht!
VJ