Hi all,
En eindelijk weer weekend! En dus weer wat stappen te maken!!
Nadat ik vorige week zondagavond via internet wat bestellingen heb gedaan zijn die afgelopen week mooi gearriveerd, waaronder foamboard en plexiglas.
Bedoeld om in te zetten voor de cabinebouw, maar eerst een ander klein puntje: aangezien verder onderzoek naar de cabine en de plaatsing daarvan op het chassis me leerde dat de accubak, links van de bestuurdersplek, te ver naar buiten uitstak voor het juist plaatsen van de linker cabinewand, moest daar dus eerst wat aan gedaan worden.
Die dus losgehaald, versmald en daarna opnieuw gepositioneerd.
Daarna de schakelunit, waarmee de bestuurder via één hendel zowel vooruit als achteruit drie powershift-versnellingen kan schakelen zonder ontkoppelen, opnieuw gemaakt.
De oude variant, met twee hendels (
) was door de vorige eigenaar bovendien rood geschilderd, en voldeed alleen al daardoor niet meer aan mijn wensen........
Het bestuurderplatform zonder de accubak.
Accubak in de restyling.
En weer terug op z'n plek, en dus een twee millimeter smaller. Zie je verder niks van terug.
Hier de nieuwe schakelunit, helemaal scratch gemaakt.
Volgende stap is nog wat kleine detaillering qua motorbekabeling: een startmotor waar geen bekabeling heen loopt doet natuurlijk niks, dus dat moet anders!
Voor die "bekabeling" gebruik ik dunne transparante elastiek, wat mijn dochter in een setje kralen heeft, waarmee ze zelf kettinkjes en armbandjes kan maken. Dat is perféct materiaal daarvoor! Hopen dat het tegen die tijd verf houdt.....
De uitvoer van bekabeling vanuit het dashboard / de console heb ik ook zo eens mijn gedachten over laten gaan.
Daar is in de hele bouwdoos totaal geen aandacht voor, maar ja, daar is 'ie ook te eenvoudig voor. En dus moest daar een oplossing voor komen.
Van een klein stukje hoeklijn heb ik een kabeluitvoer gemaakt, en daarna van een (ooit op straat gevonden) lidmaatschapskaartje van de NL'se volleybalbond (mooi dun spul!) een afdekplaatje wat e.e.a. in ieder geval wat realistischer moet maken.
-=-=-
En dán eindelijk verder met de cabine!! Lang naar uitgekeken, eerlijk gezegd.
Ik heb (vooralsnog) toch gekozen voor foamboard, met name vanwege de makkelijke bewerkbaarheid.
Met een goeie (lees; vlijmscherpe) scalpel is dit súpergoed te snijden. Uitdaging is welliswaar om de rondingen in de beglazing (de hoeken zijn rond) goed te maken. Daarvoor van een klein metalen busje een soort mini-holpijpje gemaakt met buitendiameter 8mm. Dat eerst getest op een afvalstukje en dat gaat goed. Enige puntje is dat je "maar" twee gaatjes kunt doen en 'm daarna eerst weer moet legen....... Daarbij dient te worden vermeld dat ik de actie uitvoer met de tafelboormachine, en die laat ik draaien om goed scherp te kunnen snijden.
Resultaten zijn tevredenstellend:
Groffe opzet, om de zijwanden op positie te kunnen controleren.
Voorste cabinewand in de maak.
Het ligt in mijn bedoeling om de cabine afneembaar te houden, en dus moet 'ie best wel stevig worden.
Een klein testje met een lijmverbinding met secondenlijm leert me dat dát prima gaat!
Zaak is dus om alles goed op te meten en zo zorgvuldig mogelijk alles strak-passend te maken, zodat er weinig tot geen kieren zijn wanneer de cabine op het chassis wordt geplaatst. Het dak, voor zoevr het idee daarover nu reeds is ontstaan, wil ik van 5mm. foamboard maken en dan hoeken en randen afronden. Diens kleur wordt, om een mooi tijdsbeeld te maken, wit.
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan