Eerst een korte beschrijving van het origineel:
De Ladderwagen van Bonneville is in feite een Delahaye type 103, model 1937, uitgerust met een, geheel metalen Magyrus ladder van 26 meter lengte.
Deze “grote“ ladderwagen, besteld door het prinsdom Monaco, werd in 1939 geleverd aan de brandweer van Monaco.
Hier bleef hij dienst doen tot 1968/69, toen hij werd aangekocht door de gemeente Bonneville 20 km ZO van Geneve.
Op dit moment zou hij daar nog steeds staan in een museum?
Op FB heb ik een link gevonden met diverse foto’s. Misschien kan ik medio september er langs als ik in de buurt ben.
Lengte 8,35 m
Breedte 2,20 m
Hoogte 2,58
Motor DELAHAYE 6 cilinders
Carburatie 1 Solex carburateur
Versnellingsbak Cotal, 4 versnellingen
Ladder Magyrus van 26 meter, 4 delen.
Het model zelf is al uit 1980, met alleen soms een nieuwe doos.
Zie verder de video over de unboxing.
Hier wat eerste foto’s van de bouw.
De 6-cilinder benzine-motor
Dus 6 bougiekabels. Mij viel op dat Heller een 4-cilinder verdelerkap heeft gemonteerd.
Die zit vrij diep, dus ik heb 1 centraal gat geboord om 6 kabels in te monteren. Hoef ik me ook niet druk te maken om de ontstekingsvolgorde: 1-5-3-6-2-4.
Het ladderchassis met de geplaatste vooras. Beide stuurarmpjes zijn heel kwetsbaar en dus allebei tijdens de bouw gesneuveld. Is dat fragiele een Heller kwaaltje? Als ik de bouw van een R4 in herinnering neem? Of is het een poging om zo natuurgetrouw mogelijk te bouwen.
Nu zitten er in ieder geval stukjes verenstaal van 0,7 mm in.
En de andere kant: