Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
cire430 schreef:
Ik wil je niet ontmoedigen maar na het spuiten v/d primer zie je juist elke oneffenheid, dus waarschijnlijk ook die uitschieters v/d panel line snijder.
Met een spuitbus spuitplamuur is dit weer op te lossen. :wink:

Hmmm :) Mijn idee is dat ik hem in de primer zet en weer ga opschuren. Inderdaad omdat je na de primer juist goed kan zien waar de oneffenheden en andere foutjes zitten. De krasjes worden gevuld met primer is mijn theorie? Ik heb eventueel ook nog wat plastic putty, zal dat werken voor oppervlakkige krasjes?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 14:55 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
De meeste primers zijn dun en vullen een uitschieter met uitkrassen niet. Dan moet je een beetje plamuur gebruiken. Ik gebruik overigens Autoplamuur van Alabastine welke 6 euro kost voor een tube.
Er is ook nog microfiller primer, maar daar heb ik geen ervaring mee.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 20:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Als je kras na de primer nog te diep is.
Een goedkope oplossing is alabastine plamuur. Die is makkelijk te verdunnen met de nagellakremover van de vrouw :roll: :mrgreen: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
Weet iemand toevallig of het stuk boven het Subaru logo weg moet worden gehaald of zo hoort? In het echt lijkt er soms ook een stukje aan het logo te zitten, voor de stevigheid? Vind het een redelijk groot stuk wat er aan zit. Als het weg gehaald moest hadden ze het met een dunner stukje plastic vast gezet? Misschien alleen het dunne deel wegsnijden (lichte kleur) waardoor er een soort raster overblijft?

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 11:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
Ondertussen de primer gespoten. Een beetje behelpen want doe het in de tuin. Het waaide redelijk dus de spray waaide lekker mee... Ook vraag ik me af of ik in eerste instantie iets te nat heb gespoten. Het komt nog best hard uit de spuitbus, dus niet zo precies als een airbrush. Op het eerste oog alsnog wel tevreden. Zag al wel wat kleine plekjes, een soort mini korreltjes. Weet niet of dat iets van buiten is, de verf of dus iets teveel primer.

Mijn eerstvolgende stap is om het goed te laten drogen (24u?) en dan schuren met mijn Tamiya schuursponsje met 2000 grit. Eventueel nat schuren? Is dit de juiste weg voorwaarts of nog tips?

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 12:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Het stukje boven het logo zal bij de 1:1 tussen de spijlen open zijn.
Daarop zit de sluiting van de motorkap waarschijnlijk.
Je zou het open kunnen maken door van de binnenkant te schuren tot het tussen de spijlen bijna doorzichtig is en dan eruit snijden.
Maar dat is wel een klusje 8) .
Ik heb op die manier een grill van de achterkant van een Lancia 037 open gemaakt.

je primer zit er netjes op zo te zien.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 22:48 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Die mini korreltjes is waarschijnlijk spuitnevel. Je zei al dat het flink waaide. Dus een deel van de verf is nagenoeg droog als het op het model komt.
Ik schuur inderdaad mijn primer ook altijd met een hele fijne korrel. En nat, maar dat is gewoon omdat je dan minder stof in huis hebt.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Ik denk dat je al best tevreden kan zijn met de primerlaag die je er nu op hebt zitten. Beter een achteraf te dunne laag dan een te dikke met druipers.
Je kan jezelf m.b.v. een grote doos als achtergrond een meer beschut plekje in de tuin maken zodat wind wat minder vat heeft op je spuitwerk. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
Gister en vandaag de laatste kleine plekjes geprobeerd te fixen en een poging gedaan om de blauwe lak er op te spuiten. Eerst even een keer getest op een plastic vliegtuigje die ik toch niet meer ga afmaken. Maar goed ook, want de eerste spuit sessie ging niet goed.

Daarna genoeg vertrouwen om de Subaru te doen. Dit is het resultaat na 3x spuiten. Eerste keer zo dun mogelijk en de laatste 2x nat. Op zich tevreden met het resultaat, zit een mooie glitter in de lak ook. Alleen op het dak een paar plekjes :(. Twee korreltjes, helaas in de laatste spuit sessie terwijl die daarvoor goed gingen. Misschien een stofje of iets anders uit de buitenlucht... En een soort krasje die je ziet in het juiste licht. Het gekke is dat dit geen uitschieter van mij is geweest tijdens het schrapen. Heb het ook goed opgeschuurd. Mogelijk een foutje in de mal, maar gek dat deze door 3 lagen lak nog steeds te zien is?

Afbeelding
Afbeelding

Maarja, helaas. Oefening baart kunst. Is er nog iets mogelijk om die korreltjes weg te krijgen? Heel licht opschuren en daarna polijsten? Of opschuren en alleen het dak nog een keer spuiten?

Nu nadenken over de volgende stap. Sowieso de luchthapper en spoiler gaan primen en spuiten.

Maar wil ook verder met de body. Wat moet ik nu doen:
A) in de blanke lak zetten, dan polijsten en dan de decals er op. Dan weer in de blanke lak en polijsten.
B) eerst de decals er op, in de blanke lak en dan polijsten
C: Anders, namelijk...

P.s. hoe lang moet de verf eigenlijk drogen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
:brouw: :brouw: :brouw:
Ziet er best goed uit
Stofjes kan je er uitschuren met 12000 schuurpapier met water voorzichtig dat je niet door de verf schuurt maar je zal moeten polijsten achteraf
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement