Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2024 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
Hoi allemaal,

Om gelijk de verwachtingen te temperen, ik ben niet zo'n heel fanatieke model bouwer en doe het vooral in de wintermaanden. Begonnen met een Porsche van Revell om te oefenen. Volledig geverfd met kwasten. Bijna 2 jaar geleden gestart met een tank die ik nog steeds moet afmaken :?... Met kerst opnieuw een bouwpakket gekregen omdat ik de hobby weer wilde gaan oppakken. Het is een Subaru Impreza WRC uit 1999 geworden van Tamiya in 1:24 schaal.

Waarom nu dit topic? Nou, ik ben zo'n figuur die meer aan het denken is dan daadwerkelijk iets doe. Ik kan uren kijken naar modelbouw filmpjes of het afstruinen van forums zoals deze. Ik ben dan heel erg bezig om het proces voor mezelf uit te denken incl de materialen die ik hiervoor nodig heb. Maar nu is het tijd om daadwerkelijk eens te beginnen en meer ervaring op te doen. Ik ben echter ook perfectionistisch en wil het in 1x goed doen (als dat überhaupt mogelijk is). Ik wil dit topic het liefst ook gebruiken om tips te krijgen, hoe ik het moet aanpakken. Verwacht geen hele snelle opeenvolgende updates, ik heb nog werk, een gezin en veel andere hobbies. Maar hoop alsnog regelmatig wat stappen te kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto wat materialen die ik onlangs heb bijgekocht. Dit is dus niet alles. Ik heb al veel basis spullen zoals mesjes, lijm, panel liner, Revell verfpotjes (aqua color), ...


Laatst bijgewerkt door bsmpower op zo 25 feb, 2024 10:38 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2024 9:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
Ik wil starten met de carrosserie, daar ligt voor mij de grootste uitdaging om dat goed te doen. Mede omdat ik geen airbrush heb. Omdat dit voor het resultaat volgens mij wel het mooiste is, heb ik spuitbussen gekocht. Hieronder hoe ik het wil aanpakken. Ik hoor graag eventuele tips :wink:

- het plastic eerst wassen met warm water en zeep
- het plastic gaan opschuren. Kijken naar plekken waar onzuiverheden zitten, plekjes die er niet horen, etc.
Vraag: met welke korrel? Ik heb Tamiya schuursponsjes gekocht in grit 600, 1000 en 2000.
- dan wil ik een eerste primer coating aanbrengen met Tamiya 87064 Fine Surface.
- dan weer opschuren
Vraag: welke korrel?
- dan de panel lines dieper gaan maken met de scraper.
Vraag: of doe je dat voor de primer
- hierna weer in de primer of ga je dan al voor de eerste laklaag?
- opbrengen van de eerste laklaag, een hele dunne (mist)
- laten drogen en dan een dikkere laag (nat)
- na het drogen een allerlaatste laag.

Nu vind ik lastig wat te doen. Eerst polijsten met de Tamiya compounds of eerst de blanke lak?

En als ik klaar ben met het spuiten en lakken. Dan pas de decals er op toch? Als die er op zitten, dan weer een laklaag (hoeveel?). En schuur je hem dan nog een keer op? Wil de decals niet beschadigen, maar het lijkt me wel mooi als de decals opgaan in de lak als het ware. Dus dat het niet lijkt alsof ze er daadwerkelijk op zijn geplakt.

Oja nog een laatste vraag. De spoiler en luchtinlaat op het dak. Zal ik die er eerst op zetten of juist op het laatst. En indien op het laatst, plakt dat wel goed op de carrosserie die dan al helemaal in de lak zit? Of heb je dan andere lijm nodig.

Hoop dat mij bericht nog een beetje leesbaar is...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2024 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
bsmpower schreef:

- het plastic eerst wassen met warm water en zeep
{Dat is pas nodig voor het moment dat je de body gaat spuiten}

- het plastic gaan opschuren. Kijken naar plekken waar onzuiverheden zitten, plekjes die er niet horen, etc.
Vraag: met welke korrel? Ik heb Tamiya schuursponsjes gekocht in grit 600, 1000 en 2000.
{Dat is prima, eerst met grof 600 beginnen en dan de fijnere}
{voor het opvullen van gaten kun je putty gebruiken}

- dan wil ik een eerste primer coating aanbrengen met Tamiya 87064 Fine Surface.
- dan weer opschuren
Vraag: welke korrel?
{Ook prima, de korrel is afhankelijk of je nog onregelmatigheden tegen komt}

- dan de panel lines dieper gaan maken met de scraper.
{Dit zou ik doen voordat je de primer erop spuit
Vraag: of doe je dat voor de primer

- hierna weer in de primer of ga je dan al voor de eerste laklaag?
{Al dan niet nodig afhankelijk of je weer plekken hebt kaal geschuurd om oneffenheden weg te werken}

- opbrengen van de eerste laklaag, een hele dunne (mist)
- laten drogen en dan een dikkere laag (nat)
- na het drogen een allerlaatste laag.
{Wanneer je een "natte laag" hebt gespoten moet je naderhand niet nog een keer over heen spuiten. gewoon laten drogen en
kijken of de laklaag mooi egaal en glad is en of het overal heeft gedekt. Mocht dat niet zo zijn, licht opschuren en een extra laag aanbrengen
}

Nu vind ik lastig wat te doen. Eerst polijsten met de Tamiya compounds of eerst de blanke lak?
{Polijsten doe je pas als de blanke lak erop zit

En als ik klaar ben met het spuiten en lakken. Dan pas de decals er op toch? Als die er op zitten, dan weer een laklaag (hoeveel?). En schuur je hem dan nog een keer op? Wil de decals niet beschadigen, maar het lijkt me wel mooi als de decals opgaan in de lak als het ware. Dus dat het niet lijkt alsof ze er daadwerkelijk op zijn geplakt.

{Nadat de 1e blanke laklaag droog is en goed is (mooi glad) breng je je decals aan, absoluut niet schuren nadat je de decals heb aangebracht. na het drogen vd decals wel je model ff goed afspoelen met kalkvrij water om de residu van de decalsoftener te verwijderen. Daarna kun je weer een lak laag aanbrengen}

Oja nog een laatste vraag. De spoiler en luchtinlaat op het dak. Zal ik die er eerst op zetten of juist op het laatst. En indien op het laatst, plakt dat wel goed op de carrosserie die dan al helemaal in de lak zit? Of heb je dan andere lijm nodig.

{De luchtinlaat is die echt open aan de voorkant dan pas naderhand plaatsen , zelfde ook voor de achtervleugel, dat is sowieso de betere keuze omdat je met spuitbusjes gaat spuiten.
Het verlijmen hoef je niet te doen met styreen lijm, kan ook met houtlijm , die droogt transparant op
}


_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2024 1:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Leg de lat voor jezelf vooral niet te hoog dan voorkom je teleurstellingen. Doe alles stap voor stap en overleg bij twijfel tussendoor op het forum.
Je hebt wel een mooie kit uitgezocht. Ik denk dat je met een Tamiya een mooi/goed model kan maken met een goede pasvorm. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2024 10:45 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Welkom!

En ik zie dat de wasstraat aan tips al is gegeven.
Dus rest mij niet veel anders te zeggen dan: heb vooral veel plezier.
En zoals gezegd: vraag maar raak hier. Mensen genoeg die je willen helpen.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2024 21:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Het belangrijkste is dat je lol hebt in het bouwen.
Ik ben zelfs terug naar de kwast voor een model.
Dus of je spuit of schilderd, maakt niet uit.
Voor de Scubi is spuiten wel de mooiste optie omdat ie metallic is.
Verder decals voor de laklaag.
Maar Peter heeft je al volledig in de watten gelegd :lol: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 feb, 2024 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
Allereerst bedankt voor alle goeie en bruikbare tips!

Vanavond is het er eindelijk van gekomen om eens te beginnen. Voornamelijk opschuren van oneffenheden met grit 600. En een poging gedaan met het schrapen van alle lijnen. Best spannend maar begin het te snappen. Gaat redelijk goed, een paar lichte uitschieters waarvan ik denk dat je daar weinig van gaat zien na de primer. Oja, en de inlaat op de motorkap er op gezet. Die leek me wel goed om te doen voor het spuiten.

Nu wachten op droog weer om hem in de primer te doen. Ik heb geen afzuiging binnen dus doe dit altijd buiten. Hopelijk het weekend en dan plaats ik weer een update.

Sorry voor de slechte foto. Weinig licht...
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 5:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Even een tip.

Spuit alle delen die blauw worden wel tegelijk.
Dan heb je het minste kans op kleur verschil.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 10:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
tankard schreef:
Even een tip.

Spuit alle delen die blauw worden wel tegelijk.
Dan heb je het minste kans op kleur verschil.

Maar dan moet ik de spoiler en luchthapper op het dak er wel al op zetten? Dat werd hier eerder afgeraden? Lijkt me ook lastiger met spuiten, schuren en polijsten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Ik wil je niet ontmoedigen maar na het spuiten v/d primer zie je juist elke oneffenheid, dus waarschijnlijk ook die uitschieters v/d panel line snijder.
Met een spuitbus spuitplamuur is dit weer op te lossen. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement