Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2024 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Terug van weggeweest :D … voor deze kit moest ik wel even sparen. Na een aantal 1/12 modellen van Italeri heb ik de smaak te pakken voor deze klassiekers, maar het aanbod in deze maat van de klassiekere modellen is dunnetjes. Ook wilde ik al een tijdje een Model Factory Hiro bouwen, maar die zijn aan de prijs. En het werken met metaal, resin e.d. is ook wel wat anders …

Op mijn wishlist stond al een tijdje een Ferrari (eigenlijk Lancia-Ferrari) D50, en daar de Aerodynamico of Streamliner versie van. En laat die nou door MFH in het assortiment zijn opgenomen. Volgens mij de enige in deze schaal. In 1956 tijdens de French GP door Alfonso de Portago gereden (de T-car had ook nog achterspatborden) met nr. 16.

photo 594440

photo 594443

Het oorspronkelijke, en voor die tijd zéér vooruitstrevende ontwerp uit 1954 is van Scuderia Lancia’s Vittorio Jano. De auto week in veel opzichten af van de toen gebruikelijke F1-auto’s. De compacte V8 (2488cc, 260 PK) is onderdeel van het frame, had een laag zwaartepunt en was schuin ingebouwd, waardoor de aandrijfas naast de bestuurder naar achter kon lopen, waardoor de auto verlaagd kon worden. Benzine- en olietanks zaten onder de kenmerkende beplating tussen de voor- en achterwielen aan de zijkanten voor een betere gewichtsverdeling.

Helaas moest Scuderia Lancia de 6 geproduceerde D50’s in 1955 verkopen aan Scuderia Ferrari. Fangio werd in ‘56 wereldkampioen met deze auto. Ferrari heeft gedurende ‘56 wel aanpassingen aan het ontwerp doorgevoerd, zo verhuiste de benzinetank weer naar achter de achteras.
De D50 heeft 14 Grand Prix’s gereden, en daarvan 5 gewonnen. In 1957 was deze auto als de Ferrari 801 kansloos tegen de nieuwe Maserati 250F’s.

Van de 6 auto’s zijn er nog 2 over, staan in Italiaanse museums (niet de Streamliner) en zijn samengesteld uit verschillende onderdelen van de 6 auto’s.

Een nieuwe bouw begint voor mij met een poets- en opruimbeurt van de man’s cave

photo 594439

en het ‘uitpakken’ van het kadootje:

photo 594437

photo 594438

photo 594442

photo 594441

Dit gaat wat anders worden dan een puur-plastic bouw, ik ben heel benieuwd!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2024 12:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Historisch gezien een heel interessante F1 zoals jezelf al beschrijft. Ben zéér benieuwd naar de updates van deze erg fraaie kit.
Is die body gemaakt van resin? Hij lijkt me erg kwetsbaar gezien het feit dat die zo dun is uitgevoerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2024 17:51 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Hele bijzondere. Deze versie kende ik nog niet.
Ik ben heel nieuwschierig naar hoe deze gigantische uitdaging gaat worden.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2024 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 22 aug, 2019 20:27 pm
Berichten: 50
Mooi, ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik heb ook al een aantal 1:12 Italeri's achter de rug en kijk af en toe naar MFH, is voor mij nog onbereikbaar. Misschien investeer ik ook in een MFH in de toekomst. Soms zie/lees ik dat MFH bouwers gebruik maken van een "magnetic tumbler", wat is jouw mening hierover? Overkill? of echt nodig? Want dat is ook nogal een investering.

Succes met het bouwen, ik ga dit volgen!

Groet

Kevin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2024 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
nescio88 schreef:
Mooi, ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik heb ook al een aantal 1:12 Italeri's achter de rug en kijk af en toe naar MFH, is voor mij nog onbereikbaar. Misschien investeer ik ook in een MFH in de toekomst. Soms zie/lees ik dat MFH bouwers gebruik maken van een "magnetic tumbler", wat is jouw mening hierover? Overkill? of echt nodig? Want dat is ook nogal een investering.


Spijker op de kop, Kevin … ik ben net zo benieuwd als jij :D . De polijsttrommels zijn inderdaad een stukje duurder dan ik had verwacht, en weet gewoon niet of het noodzakelijk is. In principe wordt alles voorzien van een primer- en verflaag. Ik kijk het dus even aan, als het MFH concept bevalt (en dat hoop ik, ze hebben zoveel mooie modellen) is zo’n investering wellicht nodig.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2024 0:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Ik heb al mijn witmetaal modellen, inclusief de 3 MFH kits gebouwd zonder zo’n magnetic tumbler.
Ik doe nu alles met fijn staalwol en een soort kunststof schuurbolletjes van Dremel. Die slijten vrij snel, maar zijn niet zo duur. En ik heb het idee dat ik dan meer controle heb over het polijsten.
Daarna ontvetten met de onvolprezen Dasty, waarna ik het spoel in heet water.
De kleinere delen spuit ik dan meestel met acryl. Dus gewoon Tamiya of Gunze. Dus bijvoorbeeld die accu in mijn huidige sharknose bouw.
Dat spuit ik zelfs zonder primer, en dat blijft heel goed zitten.
Daar kwam ik achter omdat ik eens wat van die verf op mijn verchroomde, dus zeer gladde, H&S airbrush had zitten wat ik er bijna niet afkreeg toen het droog was.
Als dat witmetaal of zamac goed schoon en ontvet is, hecht verf, ook acryl, heel goed zonder primer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2024 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Mannen, ik heb wat bemoedigende woorden nodig van andere MFH-bouwers … :shock:

Vanmiddag verwachtingsvol begonnen en na twee uur was ik nog bezig om de benodigde onderdelen voor fase 1 uit de verschillende zakjes op te sporen?
De bouwbeschrijving ziet er prima uit, de onderdelen zijn daarin keurig genummerd. Helaas niet in de zakjes, of op de sprues, en hoewel ze soms wel bij elkaar in één zakje zitten heb ik ze allemaal gehad en nog niet alles bij elkaar en / of scherp :D

Ook werkelijk vrijwel alles wat je aanpakt is verbogen, in ieder geval niet recht … ben heel benieuwd hoe ik hier een strak frame van ga maken. Het is heel zacht materiaal, buigt heel makkelijk, maar om het weer strak recht te krijgen waar nodig wordt een uitdaging :brouw:

Dit ziet er prima uit:

photo 594476

En dit heb ik na twee uur struinen door de zakjes bij elkaar

photo 594477

Ben maar even gestopt … de voorzichtige dry-fits zijn zo out-of-place, dat gaat heel veel pas- en buigwerk vragen!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2024 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Ziet er best nog goed uit. Het kan veel gekker. Kijk maar eens naar het frame van mijn Ferrari Sharknose.
Niet teveel buigen. Scheurtjes kun je voorkomen door die zamac warm te maken in heet water.
Dat die frames verbogen zijn, komt niet zozeer door verpakken of vervoer. Maar ze vervormen bij het afkoelen na het gieten.
Het zijn prachtige kits, maar het is een ander soort modelbouw dan bijvoorbeeld de Tamiya kits.
Je moet hier ook de onderdelen nog nabewerken voor ze gereed zijn voor montage.
Van deze D50 zijn mooie bouwverslagen te vinden op Internet. Bijvoorbeeld op britmodellers.
Succes, en ik ga je volgen.

Ik gebruik veel schuurpapier, vijlen en van die nagelvijlen met diamant coating.
Verder fijn metaalwol, pads van 3200 tot 12000 grid en van die Dremel schuurbolletjes. Een soort paars voor fijn, en een soort grijs voor grof.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2024 13:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Schummie schreef:
Van deze D50 zijn mooie bouwverslagen te vinden op Internet.
Ik gebruik veel schuurpapier, vijlen en van die nagelvijlen met diamant coating.
Verder fijn metaalwol, pads van 3200 tot 12000 grid en van die Dremel schuurbolletjes. Een soort paars voor fijn, en een soort grijs voor grof.


Die op Britmodellers is inderdaad fantastisch, die heb ik onder de Favorieten staan.

T.a.v. die schuurbolletjes … heb je een link / adres? Ik heb al behoorlijk gezocht maar kan niet vinden wat je bedoeld.
De schuurbandjes en de verschillende slijp-en freesbolletjes gaan (veel) te hard.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2024 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Van Dremel zelf zijn ze in de bouwmarkten wel te vinden. Maar die zijn nogal prijzig. 8 Euro voor 2 of zo.

Ik heb zelf deze besteld. Gaan tot grid 600. Slijten wel behoorlijk snel, ook de originele.

https://www.temu.com/kuiper/dn9.html?su ... gLoLfD_BwE


Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement