Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2024 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Jammer dat de kit je blijf tegenwerken maar je laat je niet kennen zie ik :brouw:

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2024 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ik vind het toch heftig dat bij zo'n dure kit veel onderdelen zo slecht van kwaliteit zijn dat menigeen het bijltje erbij neer zou gooien. Het kenmerkt jouw dat je je toch niet uit het veld laat slaan. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2024 14:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Respect voor je doorzettings vermogen en succes met de bouw.

Het lijkt wel of MFH het niet zo nou neemt met de perfectie van diverse onderdelen. Ik heb al een paar bouwverslagen van MFH modellen gevolgd maar ik zou, zeker vanwege de prijs, geen aanschaf overwegen.
Een gemiste kans van MFH maar wel een overwinning als het model word afgebouwd.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2024 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Dank heren …voor de goede orde: er is best een hoop aan te merken op deze MFH kit en de beschrijving, maar het voorgaande was grotendeels mijn eigen schuld. Dat het zachte metaal vervormt tijdens het afkoelen is gewoon een gegeven, en ik moet zeggen dat het een andere, maar wel hele leuke manier van bouwen is - met een steile leercurve.

Zoals eerder aangegeven: ik heb zelf de onderdelen verkloot met een soldeerpoging en ‘bijbuigen’. Maar het goede nieuws is dat ik met redelijk wat scratchwerk de boel heb kunnen herstellen. Een nietszeggende foto, maar zeker een 10 dagen werk :shock: voor mij én ik ben best een beetje trots op het eindresultaat. Zelfs de aansluiting op het motorblok van de schertsplaten zijn nu goed (tijdens verlijmen met epoxy gefixeerd met de stalen pennetjes die nog op het schuim liggen. In de primer zie je niet meer dat er redelijk veel Evergreen-plaat is gebruikt :D

photo 597046

Nu kunnen we weer vooruit kijken!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2024 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Ziet er goed uit Ruud. Top.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2024 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Netjes opgelost Ruud en een mooie verklaring van je moeilijkheden met de kit voor de negotievo`s :mrgreen:

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2024 9:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Al die tijdsinvestering is ruimschoots beloont met een bijzonder mooi resultaat. Motorframe staat er weer top bij, knap gedaan. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: vr 22 maart, 2024 12:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@Silmaril,

Ziet er prima uit. Ook ik heb ooit geëxperimenteerd met het solderen bij witmetaal kits. Bij FE gaat dat nog, maar bij dat witmetaal/zamac loop je enorme risico’s door de dicht bij elkaar liggende smeltpunten.
Ik gebruik uitsluitend nog CA, medium, in mijn geval van Zapp. Ik kan je verzekeren, ook bij zwaardere delen en bij buigen laat dat niet meer los. En het is altijd ongedaan te maken zonder enige beschadiging door de zaak in aceton te dompelen waarmee die CA compleet oplost.
Die MFH kits zijn een “special breed” modelbouw wat niet voor iedereen is. In die zin dat niet iedereen zin heeft aan het uitgebreid voorbewerken van de diverse delen voor je uiteindelijk met de werkelijke bouw, montage en spuiten kunt beginnen.
Maar je kunt er wel verbluffend realistische modellen als eindresultaat mee maken.
De huidige Sharknose waar ik mee bezig ben, beschouw ik absoluut als mijn beste bouw tot nu toe.
Dat ondanks de tegenslagen die toch ook wel regelmatig door foutjes mijnerzijds veroorzaakt werden.
Verder blijf ik een fan van het zoveel mogelijk werken met “echte” materialen in plaats van plastic.
Succes bij het slingerende pad naar het eindresultaat. Slingerend wellicht, maar absoluut nog steeds in de juiste richting!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2024 17:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Met dit weer buiten is het uitstekend ‘plak’-weer :D , dus wat stapjes gemaakt. Ik heb voor- en achterdeel van het buizen-chassis compleet gemaakt met de voor- en achtervering, dit liep redelijk voorspoedig. De achterwielophanging moet volgens de bouwbeschrijving met schroefjes worden vastgezet, maar de meegeleverde schroefjes 1.4 x 3mm zijn véél te kort en zelfs de zelf bestelde 1.4 x 4mm redden het niet. Met een popnageltje een verbinding gemaakt:

photo 597211

Daarna kon de bladvering met toebehoren worden gemonteerd en de (stabilisator?)stangen langs de zijkant.

photo 597209

photo 597208

Ook de veelbesproken voorkant van de bladvering voorzien, dit vroeg ook weer wat improvisatievermogen. Tussendoorklusje tijdens het drogen: de wiellophanging / remtrommels van gaatjes voorzien. Héél even heb ik overwogen ook de voorkant te doen, maar dat zijn 120 gaatjes per wiel (!) en na 3 gaatjes had ik 2 0.3mm boortjes gebroken (deels moet je ook schuin inboren …) - dus vergeef me heren: dat wordt gewoon een zwarte wash. Zal weinig tot niets van te zien zijn in gemonteerde staat straks.

photo 597210

Op het motorblok moeten de 4 dubbele carburateurs met de mooie kelken nog worden gemonteerd. Maar ik vertrouw niets meer :), dus eerst droogpassen. En dat zit niet lekker, zeker niet als je de pen/gat verbindingen uit de kit gebruikt. Pennetjes ingekort, de gaten opgeruimd met 1.5mm boortje en proefpassing met Liquid Tape - deze ga ik met wat epoxy inlijmen zodat ik de boel tijdens het drogen nog wat kan uitlijnen.

photo 597212

Als de buizenframes en aangehangen onderdelen goed droog zijn ga ik eerst aan de gang met wat washes, ik wil de auto wel wat van dust / stof voorzien. Helaas kan ik twee cruciale onderdeeltjes behorend bij een deel van de achterwielophanging niet vinden in de resterende onderdelen, dus ik ben bang dat er weer wat gescratched moet worden :).

En de verbinding tussen het voorste deel van het buizenframe en het achterdeel … daar kijk ik ook niet naar uit. Ik heb behoorlijk moeten corrigeren in beide onderdelen, hoop dat het straks nog ‘recht’ genoeg is. Ook twijfel ik nog over de kleur van de binnenkant van de bodemplaat - bij de meeste modellen is die rood meegespoten, maar als ik naar de referentiefoto’s kijk lijkt mij dat (logischer ook) gewoon basis staal / aluminium.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2024 3:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Wielophanging achter ziet er goed uit.
Ik snap dat het boren van zoveel gaatjes met een 0,3mm boortje ondoenlijk is.
Gelukkig ben jij meester in het kleuren/washen van onderdelen zodat het helemaal goed komt. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement