Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 20:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Ronald, kan je uitleggen waar de fout zit?
Want ik zie het niet zo 1,2,3 .

:lol:

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Ronald Kok schreef:
cire430 schreef:
Blijkbaar is het een constructiefout die MFH zich mag aanrekenen.


Niet te snel met het vingertje wijzen dat de fout altijd bij de fabrikant lig.

Ik had de bouwtekening niet gezien anders was het wel duidelijk geweest dat je een fout had gemaakt


Beter lezen, Ronald. Dat was geen uitspraak van mij (de bouwer) en ik nuanceerde die uitspraak juist.

@Tankard: er zit geen fout in de bouwbeschrijving :D - die klopt helemaal. Gaf prima aan waar het onderdeel tussen de framedelen bevestigd moet worden, en IK kwam daar een 6-7 mm tekort. De tekening / foto van Midnight Creep geven haarfijn aan waarom het fout ging. De meeste onderdelen kun je ‘recht’ buigen (tussen houten plaatje en bureaublad) maar dat was hier onmogelijk (het zijn delen die een tussenruimte in het buizenframe mogelijk moeten maken én ook nog eens taps toelopen aan de uiteindes én van boven naar beneden :D ) dus e.e.a. In de juiste vorm krijgen was een uitdaging!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Ronald Kok schreef:
Niet te snel met het vingertje wijzen dat de fout altijd bij de fabrikant lig.



Hij heeft geen fout gemaakt Ronald, maar voor het geld dat je voor zo een kitje uitgeeft zou er toch wel enige vorm van volgorde van
de te lijmen gedeeltes in de bouw beschrijving mogen staan.
Dat lijkt mij voor de bouw van dit chassis toch wel belangrijk.

En daarbij zowel op de britt modeller site als bij Simaril past het stukje niet meer dat van kunststof is gemaakt dus lijkt mij wel degelijk een foutje
van de fabrikant wat blijkbaar nooit is aangepast (neem aan dat er al genoeg van zijn gebouwd ondertussen)

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2024 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar … we hebben een eerste deel van het frame :D .

Omdat het deel dat in eerste instantie niet wilde passen, heb ik deze nu als eerste erin gezet en met CA-lijm vastgezet. Daarna de andere dwarsverbindingen ertussen, geholpen met een drupje CA en ‘in de klemmen’ gezet - waarna ik de onderdelen heb vastgesoldeerd. CA is prima voor de meeste verbindingen, maar als je nog een beetje wilt bijbuigen later laat dat gegarandeerd los.

photo 595631

Er staat nu een buizenframe - waar nog het een en ander in - en aan gefriemeld moet worden. Waar ik me zorgen over is het voorste deel, waar het motorblok ook ingelepeld moet worden - dat onderdeel is ook hopeloos verbogen, ook op plekken waar het lastig bijbuigen is.
Ik heb wel besloten dat als dit deel is bijgewerkt en bijgespoten ik deze afzonderlijk in de glans zet en aan de gang ga met washes en pigments - nu ik er nog bij kan.

photo 595632

Het motorblok krijgt steeds meer vorm, ik ben tevreden over de kleuren, met name de kleppendeksels zijn geworden wat ik voor ogen had.

photo 595633

Waar ik altijd een beetje mee worstel op deze schaal is de bevestiging van de ‘bougiekabels’ aan de bougies. Ik heb nog van die mooie ‘stoffen’ geel-bruine kabels liggen van de echte oldtimers, maar hier wordt een hele dunne (0.4mm) ‘kabel’ meegeleverd en om-en-om rood en zwart. Geen idee waarom …
Ik heb een idee, kijken of het wil lukken. Stukje krimpkous over een 0.75 mm stangetje gekrompen, deze schuif ik over bovenkant van de bougie - iets (1mm) eroverheen. Staks dan ‘iets’ over de onderkant van het 0.4mm touwtje en dat erin lijmen. Op de boot heb ik een electra-koffertje liggen, volgens mij met hele kleine draadhulsjes, misschien kan ik daar iets mee.

photo 595630

Tot zover maar weer :brouw:

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2024 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Goed om te zien dat het gelukt is en is een aardige constructie dat frame :)

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2024 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
De aanhouder wint!
Motorblok ziet er top uit, erg realistisch door jouw kleurkeuze. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2024 7:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Zie je komt er wel uit.
Even een vraagje van mijn kant ( zat net op jou troep een film te kieken van de 330 P4, daar viel me op dat alles vast gemonteerd was bij de wiel ophanging ).
Is het bij jou beweegbaar of wordt ook statisch in één stand, Dus niet sturend en verend ?

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2024 20:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
@Dennis: nee, het is een statisch model gelukkig :D … ik zet mijn modellen in losse vitrines en kom er dan niet meer aan.

Niet veel, maar wel wat voortgang. Het brandschot, het ‘pedaalwerk’ en de versnellingsbak aan en in het buizenframe geplaatst. In het framewerk moet ik nog twee kleine stangensetjes aansluiten op de bak en de stangen die uit het chauffeursdeel naar achteren lopen … best wat gefriemel en op de één of andere manier kan ik het tweede stangetje niet vinden … :shock:

Het buizenframe moet hier en daar nog wel worden bijgewerkt, het buigen / persen / afbrekende stangetjes hebben hun tol ge-eist. Met wat epoxy en vuller werk ik dat straks bij - en dan ook de verf daar bijwerken.

photo 596460

photo 596462

In het kader van ‘even wat anders doen als het niet lekker loopt’ de bladveren in elkaar gezet. Dat zijn PE-delen, dus chroom/RVS look, dat vind ik niet zo mooi dus dat heb ik afgewerkt met Steel Metal Wax. De MFH onderdeeltjes heb ik even gelaten voor wat ze zijn, mijn koperen klinknageltjes pasten perfect :).

photo 596461

Heel kenmerkend voor deze D50 is het V8 blok dat scheef in het chassis staat … daardoor kan de aandrijfas NAAST het stoeltje lopen waardoor de rijhoogte van de auto lager werd. Dit buizenframedeel kwam geheel vervormd uit de doos - vervelend, want daaraan wordt ook de gecompliceerde voorwielophanging gemonteerd en daar is van alles fout gegaan en zal ik met scratchwerk een oplossing moeten vinden.

Ik ben een paar uur bezig geweest om de boel zo in vorm te krijgen dat het motorblok er in past - nu dat stuk ervoor passend krijgen :)

photo 596459

En toch ben ik naar een volgend model aan het kijken - deze manier van bouwen is denk ik heel dankbaar voor een oude motorfiets en ze hebben een mooie 1/9 Crocker en Brough Superior. Dan is dit maar mijn eerste ervaringkit :) - want een hoop fouten die ik nu gemaakt heb zal ik niet meer herhalen. Hoop ik.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2024 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Motorfietsen altijd goed :lol: de Brough Superior heb ik met nog twee neefjes hier liggen ook vanwege mijn voorliefde van oude motorfietsen.

Goed om te zien dat je weer wat verder ben met dit model ondanks de problemen. Het onderdeel wat je kwijt ben zal hoogstwaarschijnlijk later wel weer terug vinden :wink:
Zat van de week wat oude filmpjes op you tube te kijken en kwam deze ook regelmatig voorbij.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ferrari D50 MFH 1/12
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2024 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Het is stil aan de overkant …. :D, maar ik zit niet stil. Zoals eerder aangegeven worstel ik met het voorste deel van het buizenframe. Dat was op de ergste manier drie-dimensionaal totaal verbogen. Het motorblok heb ik nu ‘pas’.

Maar de voorwielophanging moet er ook nog aan, en dat is een fragiele constructie - maar daar hangen straks wel de wielen aan :D dus ik wilde dat steviger. Ik was met CA begonnen, maar bij het bijbuigen om pas te maken bleven de onderdelen uit elkaar vallen. Ik dacht dus te solderen … en daar heb ik een geweldige puinhoop van gemaakt en een aantal kleine onderdelen volledig verneukt.

Ik ben nu bezig met plamuur, krimpkous, Evergreenplaat en epoxy met ‘reparatie-scratchen’. Het moet zowel gaan passen in/aan het subframe, als aan twee bevestigingspunten van het motorblok.

photo 596926

Eerst in een badje met aceton alle CA-lijm verwijderen. De draagarmen probeer ik met Evergreen, plamuur, krimpkous en opnieuw gaatjes boren tot een geheel te krijgen (2x), en het idee is om de losse onderdelen zo sterk mogelijk te maken met de bevestigingsstukken (kruisframe en stabilisatorstang) en dat geheel, ook met epoxy, aan het voordeel van het buizenframe en aan het motorblok te krijgen.

Godzijdank valt dit deel straks weg onder de carrosserie, maar ik wil wel proberen om een zo goed mogelijk eindresultaat te krijgen.
Natuurlijk viel vandaag de lamp van mijn loeplamp uit, en zonder kan ik helaas niet (meer) werken.

Wordt vervolgd …

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lucske en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement