Tja, met al die kerstdagen heb je wat meer tijd. Een aantal boeken bestudeerd en het internet afgestruind over deze wagen. Wat missende onderdelen opgesnord.
In deze versie van de kit zat geen accu en geen watertank.
Die watertank zat achter het dashboard, maar dat is nog wel een dingetje. Die zat er namelijk niet altijd.
Dus wanneer wel, en wanneer niet moet ik nog uitzoeken.
Eerst maar eens begonnen met het motorblok.
Bij collega bouwers heb ik gezien dat de pasvorm vanuit de doos weer eens niet helemaal klopt.
Hieronder twee voorbeelden.
Die hebben het opgelost met vulmiddel en daarna spuiten. Omdat ik graag het metaal wil behouden, is dat voor mij geen optie.
Dus weer heel veel vijlen, schuren, droogpassen, en dat dan in een aantal ronden.
Maar in principe is het gietwerk best heel gedetailleerd.
Hieronder de verzamelde delen voor het blok.
En de versnellingsbak.
En dan aan de voorbewerking.
Het is inderdaad heel lastig om dat blok zonder grote naden in elkaar te krijgen.
Maar uiteindelijk is het redelijk goedgekomen.
Het logo is niet meegegoten maar is in FE meegeleverd.
Verder met de versnellingsbak.
Die was goed naadloos in elkaar te zetten. Op deze foto's lijkt boven een naad te zitten, maar dat is een opstaande rand.
Die had ik bijna weggevijld.
De bak is bewerkt met de bekende zuurmethode.
Die past goed naadloos op het blok.
Vervolgens gekeken of het buizenframe te redden was.
We zijn er nog lang niet, maar het lijkt er op dat het goed kan gaan komen.
Het laatste buigen doe ik als ik de motor geplaatst heb, en de ophangingen ga monteren.
Voor het verbinden van de boven en onderzijde moeten een aantal witmetaal buizen bewerkt worden.
En voor het motorblok moeten ook nog veel delen voorbewerkt worden.
Bij het leidingwerk ga ik de mee gegoten rubber verbindingsstukken met klemmen wegvijlen en vervagen door krimpkous met metalen slangklemmen.
De startmotor moet later bedraad worden, dus daar moeten gaten en een connector voor gemaakt worden.
En proefpassen op de versnellingsbak.
Voor een deel moet ik al wat spuiten. Veel afplakwerk op de vierkante millimeter.
Het oliefilter. Soms rood, soms zilver en soms zwart. Op mijn Von Tripps versie was ie zwart.
Volgens de manual moest de body van de accu geheel wit. Maar er bleek een accubak mee gegoten. Die heb ik afgeplakt en metaal gehouden.
Als de verf goed droog is wordt ie nog wat nabewerkt.
En tot slot de watertank in de ruwe versie. Zoals gezegd, ik moet nog nagaan wanneer dat ding er wel, en niet in zat. Op de kant en klare modellen die te koop zijn, zeer gedetailleerd, maar met een prijskaartje tot 2300 Euro buiten mijn budget, zitten ze er wel steeds.
Maar die tank kan er pas op het laatst in.
Tot een volgende update maar weer.