Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 feb, 2024 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Ziet er mooi uit die velgen met de PE spaken de rest van het werk uiteraard ook.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2024 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Goede oplossing zo voor mooie velgen! Je gaat nu hard, het meeste werk is wel achter de rug :brouw:

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2024 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Dank Ruud,
Maar er is nog wel even te gaan. En ook nog wel wat probleempjes op te lossen.
Maar inderdaad, er is licht aan het eind van deze tunnel.
Het zijn uitdagende kits, om maar eens een understatement te maken.
Maar daar weet jij inmiddels ook alles van. :D :D :D .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2024 1:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Prachtig al dat leidingwerk. Is dit geheel vlgs. manual of heb jezelf e.e.a. toegevoegd?
Je schrijft dat je de FE-delen voor de velgen uitknipt en vervolgens schuurt en polijst maar ik neem aan dat je het schuur/polijstwerk verricht vóórdat je de delen uitknipt. Gezien het feit dat ze zo fragiel zijn wil je toch geen verbogen delen. :wink:
Top velgje geworden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2024 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,
De koelleidingen naar de radiator zijn volgens de manual.
En daarnaast de bougiekabels vanaf de verdelers naar de bougie’s.
De rest van alle kabels of leidingen moet je er zelf bij maken als je wil.
Omdat bij deze wagen alles nogal zichtbaar is, heb ik me een beetje uitgeleefd.
In feite heb ik de voorbeelden van verschillende bouwers samengevoegd, zowel 1/20 als 1/12 en gecombineerd met wat ik uit verschillende documentatie heb gehaald.
Natuurlijk is het niet volledig, maar je kunt nog best ver komen. Nogal veel gepriegel, vooral als je niet wil dat die draden in het niets verdwijnen. Ik zoek graag uit waar die dan naartoe lopen, waarna je ook wartels en aansluitingen moet maken.
De rechter meter op de dash bijvoorbeeld is een benzinemeter. Waar hoort die draad naar toe te lopen.
Zelfde voor de toerenteller en de olietemperatuur/druk.

De eerste FE delen heb ik eerst uitgeknipt, en daarna geschuurd en gepolijst. Maar die schuurpads bleven haken achter de delen waar ik ze had losgeknipt. Ook die 4 punten moest ik beter schuren. Doordat de spaak delen rond zijn verboog ik gelukkig niets.
Maar bij alle andere 3 velgen heb ik het schuren/polijsten inderdaad gedaan voor ze uit uit te knippen.

Tenslotte zit ik nog te broeden op de gaskabel. Dat zou anders de enige kabel zijn die er niet op komt.
Probleem is daar echter dat die naar een soort mechanisme moet die de gaskleppen in beide rijen carburateurs beweegt.
En daar kom ik niet meer bij. Dat had ik eigenlijk moeten bedenken voor het bouwen en plaatsen van de motor in het frame.
Dus zo blijft er altijd weer wat te verbeteren over, al dan niet voor een volgende keer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2024 1:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Ik vind dat hele uitzoeken van details ook deel van de hobby vreugde.
Heb in een grijs verleden ooit een toerenteller geplaatst in een Opel Corsa en als ik me goed herinner moest die kabel naar de bobine. In diezelfde Corsa had ik ook een olietemperatuur meter welke zijn temperatuur kreeg vanuit de olie aftapplug die was vervangen door een plug met sensor. Heb géén idee hoe e.e.a. bij de Sharknose was geregeld.
De draad van de benzinemeter zal toch naar de benzinetank moeten neem ik aan. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2024 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,
Bedankt voor het meedenken.
Ik moest een beetje smokkelen, maar de olie druk/temp draad is verbonden met het blok, net als de toerenteller.
Uiteraard loopt de draad van de benzinemeter naar de tank, maar ik heb 3 tanks. Maar ik heb de goede inmiddels gevonden.
En na wat experimenten is het me uiteindelijk toch nog gelukt om nog een gaskabel te installeren. Niet helemaal zoals ik het gedaan zou hebben als ik er op tijd aan gedacht had, maar nog wel aanvaardbaar.
Beter dan niets. Zeg nou zelf. Juist de gaskabel mag toch niet ontbreken bij een racewagen toch?
Bij de komende update zal ik daar een foto van bij doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2024 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Mooi werk hoor.

Ik ben zelf ook bezig met het leggen van leidingen op mijn model, lekker zoekwerk

De kabel van de toerenteller (van auto's op leeftijd laten we zeggen) ging over het algemeen naar een plekje op de versnellingsbak.
Dat is ook het meest logisch want ik neem aan dat het een mechanische toerenteller is en geen elektrische.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 1:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer tijd voor een update. Alvorens ik verder kan met de body en het samenbouwen moeten eerst alle draden aangelegd worden. Je kunt er later niet meer bij komen.

Eerst verder met de het dashboard.

De achterzijde voorzien van de klemmen waarmee de klokken in het dashboard zitten. Van de onvolprezen zelfklevende aluminium tape gesneden.

photo 596212


photo 596211


De wijzerplaten geplaatst en met glanzende clearcoat verzegeld.


photo 596213


Zoals gezegd toch maar een poging gedaan om ook de gaskabel aan te leggen.
Zo zag het eruit bij de echte wagen.

photo 596229


Nikkel zilverdraad zodanig gebogen dat het in de buurt komt van de echte stang. Voor de kabel bevestiging moest ik een beetje improviseren. Maar beter dan geen gaskabel denk ik dan maar.


photo 596214


photo 596215


Samen met de kabel voor de toerenteller en de olietemperatuur is het model nu compleet bedraad. De stoel past er gelukkig nog in. Was toch iets breder geworden door die bekleding.


photo 596218


De koppeling, rem en gaskabels naar de pedalen gebracht. Afgedekt met die beruchte aluminium tape. Dat verdwijnt straks onder de bodemplaat.


photo 596219


Nu kan het dashboard geplaatst worden, en alle kabels aangesloten.


photo 596221



photo 596222


De extra tank past gelukkig ook nog. Zit klem zonder lijm.


photo 596224


De bodemplaat licht gebogen en gemonteerd.


photo 596225


Weer tijd om de rest van de body weer droog te passen en bij te buigen tot een zo goed mogelijke passing. Ook bij de echte auto vallen die panelen een beetje over de tanks, in plaats van daar precies op aan te sluiten. Het mooie van dat witmetaal t.o.v. resin is wel dat het blijft staan in de vorm waarin je het buigt.


photo 596227


photo 596226


Als extra detail heeft de kit de mogelijkheid om met 0,7 mm brede witmetaal schijfjes de klinknagels na te bootsen waarmee het cockpitraam en andere opbouw delen aan de body zitten.
Bij een test blijken die dingen heel slecht goed te plaatsen, en je kunt ook slecht de puntjes verwijderen waarmee die 0,7 en 0,5 mm rondjes in de FE sprues zitten.
Dus toch maar besloten om 52 gaatjes te boren, zodat ik daar later nageltjes van Tameo, eigenlijk bedoeld voor 1/43 verbindingen, in te zetten na het spuiten.
Hier een begin. Weer iets wat je niet in 1 avond moet willen doen.


photo 596228


Ook de wielmoeren zijn redelijk in vorm gegoten, maar hebben weer de nodige bewerkingen nodig.



photo 596220



photo 596223



Dat was het weer voor deze week.
Dan kunnen we verder met de uitlaten, het stuur en de rolbeugel, waarna toch echt begonnen kan worden met de body en de opbouwdelen daarvan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Bijzonder mooi wat je weer vertoont. Top met al die bedrading die ook echt doeltreffend is. Stoeltje heb je erg fraai van bekleding voorzien. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement