Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2023 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De start van mijn nieuwe projectje. Een iconische auto waar geen originelen meer van bestaan. Het gaat hier om 1 van de oudere MFH kits, en de eerste versie van hun uitgaven.
Dus de body is ook van witmetaal. Dat heeft nadelen zoals het feit dat nogal wat bewerkingen nodig zijn om die body voldoende glad te krijgen voor het spuitwerk.
Maar ook voordelen, omdat als je het een beetje buigt om de body delen strak te laten aansluiten, het ook gewoon in die stand blijft staan.
Ik hoop hier wat minder tijd voor nodig te hebben als bij de vorige Lotus.
In principe is deze kit iets eenvoudiger. Maar ken wel meer uitdagingen als het gaat om pasvorm.


photo 592630


Om te beginnen uit zich dat al in het buizenframe. Dat is nogal verbogen en getordeerd. En omdat je het best goed kunt buigen, maar dan wel slechts een keer of 3, anders breekt het, moet je zeer voorzichtig zijn.


photo 592629


photo 592631


Ik ben inmiddels al even bezig met dat frame, maar dat is echt een gedoe. Eerst moet trouwens de motor gebouwd worden, omdat die geplaatst moet worden voordat de frame delen samengevoegd worden.
Dat is straks voor de eerste update.

Nu eerst een overzicht van alle delen.


photo 592632



photo 592634



photo 592635



photo 592636



photo 592637



photo 592638



photo 592639



photo 592640



photo 592641



photo 592642



photo 592643


Zoals bekend bij de MFH kits. Alles moet opgeboord, bijgewerkt en gebogen worden voor een goede passing. Persoonlijk vind ik dat geen probleem, maar als je wat sneller wil bouwen zijn deze kits niet heel geschikt.
Maar de detaillering is heel goed, ook van die witmetaal gietstukken als je ze eenmaal bewerkt hebt.
Daarnaast zijn die kits vrij prijzig, maar dat blijft een kwestie van wat je er voor over hebt, en hoe diep je beurs is.
Als je naar de bouwuren kijkt wordt een nadeel dan weer een voordeel. De prijs per bouw uur valt dan wel weer mee.

photo 592644


Tot de eerste update dan maar.
En voor iedereen heel fijne kerstdagen en een heel voorspoedig en vooral gezond 2024 gewenst.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2023 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
dank u voor u hetzelfde gewenst een goede gezondheid voor u en uw familie
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2023 21:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Oei, weer een mooi project.

Aller eerst ook vast hele fijne feestdagen.

Is dat wit metaal met iets verwarmen met een fohn niet makkelijker te bewerken?
Of breekt het dan nog sneller ( ik ben een leek met dat spul ).

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2023 9:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Ook van mijn kant fijne feestdagen gewenst. Met zo'n mooie kit kan het niet anders dan dat 2024 goed/mooi begint. Alleen al dat bouwjaar betekent niet meer dan goeds. :wink:
Kit ziet er qua onderdelen veelbelovend uit met een zeer fraaie foto-ets set. Kan me voorstellen dat je handen jeuken maar neem vooral de tijd. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2023 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 17:14 pm
Berichten: 497
Woonplaats: Belgie
Blij om te zien dat hier nog iemand de smaak van witmetaal te pakken heeft :wink:
Ik ben niet zo iemand die heel actief reageert op anderen hun topics, maar dat wil niet zeggen dat ik niet in stilte meevolg.
Net zoals de lotus zal je deze ook weer tot iets prachtigs afwerken.
Ik heb nog getwijfeld destijds om deze in 1/12 te kopen, maar is er toen niet van gekomen.
Succes, en ik volg weer op de achtergrond :brouw:

_________________
Afbeelding
Finished: 1/20 MFH Tyrrell 006
Finished: 1/20 MFH Ferrari 801
Finished: 1/20 MFH Ferrari 126ck
Finished: 1/20 MFH Lotus 49


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 dec, 2023 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Tja, met al die kerstdagen heb je wat meer tijd. Een aantal boeken bestudeerd en het internet afgestruind over deze wagen. Wat missende onderdelen opgesnord.
In deze versie van de kit zat geen accu en geen watertank.
Die watertank zat achter het dashboard, maar dat is nog wel een dingetje. Die zat er namelijk niet altijd.
Dus wanneer wel, en wanneer niet moet ik nog uitzoeken.

Eerst maar eens begonnen met het motorblok.
Bij collega bouwers heb ik gezien dat de pasvorm vanuit de doos weer eens niet helemaal klopt.
Hieronder twee voorbeelden.

photo 593061


photo 593062


Die hebben het opgelost met vulmiddel en daarna spuiten. Omdat ik graag het metaal wil behouden, is dat voor mij geen optie.
Dus weer heel veel vijlen, schuren, droogpassen, en dat dan in een aantal ronden.

Maar in principe is het gietwerk best heel gedetailleerd.
Hieronder de verzamelde delen voor het blok.

photo 593065

En de versnellingsbak.

photo 593066

En dan aan de voorbewerking.

photo 593063

Het is inderdaad heel lastig om dat blok zonder grote naden in elkaar te krijgen.

photo 593064


Maar uiteindelijk is het redelijk goedgekomen.

photo 593070


photo 593068


Het logo is niet meegegoten maar is in FE meegeleverd.


photo 593071


photo 593072


Verder met de versnellingsbak.


photo 593067


photo 593069


Die was goed naadloos in elkaar te zetten. Op deze foto's lijkt boven een naad te zitten, maar dat is een opstaande rand.
Die had ik bijna weggevijld.

De bak is bewerkt met de bekende zuurmethode.


photo 593091


Die past goed naadloos op het blok.


photo 593073


Vervolgens gekeken of het buizenframe te redden was.
We zijn er nog lang niet, maar het lijkt er op dat het goed kan gaan komen.
Het laatste buigen doe ik als ik de motor geplaatst heb, en de ophangingen ga monteren.


photo 593074


photo 593075


photo 593077


Voor het verbinden van de boven en onderzijde moeten een aantal witmetaal buizen bewerkt worden.


photo 593081


En voor het motorblok moeten ook nog veel delen voorbewerkt worden.


photo 593076



photo 593078



photo 593079



photo 593080



Bij het leidingwerk ga ik de mee gegoten rubber verbindingsstukken met klemmen wegvijlen en vervagen door krimpkous met metalen slangklemmen.


photo 593085


photo 593086


De startmotor moet later bedraad worden, dus daar moeten gaten en een connector voor gemaakt worden.


photo 593082


photo 593083


En proefpassen op de versnellingsbak.


photo 593084


Voor een deel moet ik al wat spuiten. Veel afplakwerk op de vierkante millimeter.


photo 593088


Het oliefilter. Soms rood, soms zilver en soms zwart. Op mijn Von Tripps versie was ie zwart.


photo 593090


Volgens de manual moest de body van de accu geheel wit. Maar er bleek een accubak mee gegoten. Die heb ik afgeplakt en metaal gehouden.
Als de verf goed droog is wordt ie nog wat nabewerkt.


photo 593089


En tot slot de watertank in de ruwe versie. Zoals gezegd, ik moet nog nagaan wanneer dat ding er wel, en niet in zat. Op de kant en klare modellen die te koop zijn, zeer gedetailleerd, maar met een prijskaartje tot 2300 Euro buiten mijn budget, zitten ze er wel steeds.
Maar die tank kan er pas op het laatst in.

photo 593087


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2023 4:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Je hebt de basis van het motorblok toch erg netjes en dus naadloos in elkaar gekregen zonder putty o.i.d., knap gedaan.
Je brengt erg goed in beeld en tekst dat het erg goed opletten is geen details weg te schuren of details over het hoofd te zien zoals die accubak.
M.i. ziet het chassis/frame er prima uit. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2024 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Lekker begin weer.

Vraagje: waar dient die watertank voor?

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jan, 2024 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Midnight Creep schreef:
Lekker begin weer.

Vraagje: waar dient die watertank voor?


Raadsel opgelost. Hoewel deze tank door diverse bouwers als watertank is aangeduid, ging het in werkelijkheid om een extra benzinetank. Die werd niet steeds gebruikt. Dus wellicht moet die achterwege blijven in de Von Tripp versie van deze race.
Reed je met zo’n tank, dan had je benzine boven je benen in een dun aluminium tankje, en daarnaast even dunne tanks links en rechts van je met strips metaal bevestigd aan het buizenframe.
Geen wonder dat die gasten doodsbang waren om vast te komen zitten in een brandende auto.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2024 2:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer een kleine update. Inmiddels heb ik uitgevogeld dat Von Trip in zijn laatste race op Monza inderdaad met zo'n extra benzinetank reed.
Die tank zit vast met een metalen strap.

photo 593496


photo 593497


Weer verder met het voorbewerken van veel delen om die samen te bouwen tot onderdelen waarmee we later de auto echt in elkaar gaan zetten.


photo 593477


photo 593476


photo 593483


photo 593480


Naast die FE klemmen ook geëxperimenteerd met klemmen van aluminium tape gesneden.


photo 593475



photo 593478


De verdelers voorzien van draad. Ik zie gele varianten voorbij komen, maar bij de oorspronkelijke auto's waren ze gewoon zwart.


photo 593479


Alle kabels op de plaats.


photo 593481


Elke kabel voorzien van een bougie cap gemaakt van een stukje krimpkous om het laatste deel van de draad.


photo 593482


De carburateurs en de inlaatkelken gemonteerd. Ik voeg later nog de benzineleidingen naar die carburateurs toe.


photo 593484


photo 593485


De buizen voor de koeling geplaatst. En de versnellingsbak ertegen om te zien of er iets blokkeert.


photo 593486


photo 593487


De achterste remschijven bestaan uit twee delen die precies op elkaar moeten komen om de ventilatiesleuven open te houden.


photo 593488


Daarna op de dremel gezet om er een cirkelvormig slijtpatroon in te maken. Ik vond ze anders wat te glad en egaal. 1 voor, en 1 na de dremel.


photo 593490


Wat boorwerk in de calipers. Die wil ik voorzien van de leidingen van messing, en ook van de messing leidingen tussen de linker en rechter kant van de calliper.
Ik ga daarvoor messing draad gebruiken van 0,4 mm dik. In de volgende update zal daar meer van te zien zijn.


photo 593489


Witmetaal, FE en gedraaide delen voor de karakteristieke koppeling van deze auto.


photo 593491


Wat gepuzzel om al die tanden waar de startmotor op aangrijpt goed opgelijnd te krijgen.
Twee tandenstokers bleken uiteindelijk de oplossing.


photo 593492


Nog wat andere FE delen die precies op elkaar moesten komen. Weer een tandenstoker.


photo 593493


Het FE deel goed rond gekregen, en de FE delen verlijmd met het gedraaide deel.


photo 593494


Het frame gemonteerd na de zuurbehandeling voor de match met de versnellingsbak.
In dat frame heb ik ook geboord om de koppelings kabel of leiding later toe te voegen.


photo 593495


Dat was het voor deze keer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement