’48 Ford Woody Revell 85-2540
Soms zie je een model langskomen waarvan je gelijk denkt: Dat is wat voor mij!
Het is een Ford Woody, een model gemaakt door Monogram Revell. 1/25.
Via Ebay is er voldoende aanbod, zelfs nog voor een acceptabele prijs.
Maar wel allemaal uit de VS en een enkele uit Japan.
Ik kon deze kopen voor $ 9,99!! In de VS.
Maar daar komt dan wel shipping, VAT en customs bij.
Bijna € 40,-- is er uiteindelijk betaald en kreeg ik de set, goed verpakt in Portugal afgeleverd.
Als eerste de doos met de body.
Dan een stukje proza wat ik door Google heb laten vertalen.
Afkomstig van een advertentie voor een gerestaureerd exemplaar, verwachte opbrengst $ 80.000 tot $ 120.000! Maar dan heb je ook wat!
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog reden de meeste Amerikanen rond in auto's die ruim voor de oorlog waren gebouwd en velen waren dringend aan vervanging toe. Pas eind jaren veertig, of in sommige gevallen begin jaren vijftig, zouden fabrikanten nieuwe voertuigen introduceren. De meeste mensen konden het niet schelen, ze waren gewoon blij met een nieuwe auto, maar sommige mensen wachtten een beetje op iets echt nieuws. Tegenwoordig is een van de meest begeerde, gerespecteerde en verzamelbare auto's uit de jaren 40 de Woody Station Wagon. De auto dankt zijn naam letterlijk aan treindepots, die grote sedans met aangepaste houten carrosserieën gebruikten om grote aantallen mensen en hun bagage van en naar treinen en depots te vervoeren.
Fabrikanten begonnen Station Wagons te bouwen om tegemoet te komen aan de belangen van hun familiegerichte klanten en klanten die utilitaire capaciteiten nodig hadden. Weinigen hebben het overleefd vanwege hun arbeiderskarakter en houten carrosserieën, maar degenen die de interesse hebben van zowel verzamelaars als liefhebbers. Een van de meest populaire is misschien wel die van Ford. Ford bezat eigenlijk een berg met een bos waaruit het hout kon halen dat werd gebruikt om de carrosserieën te bouwen, en de meesten zullen het erover eens zijn, het zijn ongeëvenaarde werken van ambachtelijk vakmanschap met zwaluwstaartverbindingen en graanvermenging met weinig rivalen. Het vinden van een uitzonderlijk voorbeeld is niet moeilijk, maar ook niet gemakkelijk. Deze Ford Woody Station Wagon uit 1948 is een van de 8.912 die dat jaar zijn gebouwd, en deze bevat de 239 CI platte V-8-motor met handgeschakelde transmissie met 3 versnellingen.
. Gepresenteerd in diepblauw met een zwarte bovenkant en bruin interieur, is hij optioneel uitgerust met een verwarming, radio, klok, bumperbeschermers, dubbele schijnwerpers, mistlampen en achteraan gemonteerd reservewiel. Uitgerust met brede whitewall-banden, wielen in bijpassende kleur en vele chromen details, is het een opmerkelijk voorbeeld van een vervlogen tijd in de autogeschiedenis.
En een link naar de advertentieEn dan hier de beschrijving.
Ik ben nu gewend aan de lijvige, multi-colour “boekwerken” die Revell levert en dan is dit wel spartaans.
Maar alles staat erop, dus het bouwen moet lukken.
En dan de inhoud van de doos
En dan wat chromewerk!
Het glaswerk
De decals
En 4 bandjes