Citaat:
Fohn op laagste stand blaaskracht en niet te warm
Citaat:
Best wel een oude techniek maar dat terzijde. Ik heb geen haar op mijn kop dus normaal gesproken ook geen föhn nodig
maar heb wel een goedkoop exemplaar aangeschaft voor de decals en het versneld drogen van sommigen verfsoorten.
Nou, ik ga het ook maar eens proberen op 1 van men volgende projectjes.
Alleen ook nog even eentje op de kop moeten tikken, want ik heb WEL genoeg haar op men kop, maar ontbreek dan weer een vriendin die zo een ding gebruikt
Met het merendeel van de over de 100 decals op het voertuig, moesten er nog wat accenten geverfd worden..
Spiegeltjes bijvoorbeeld moesten in rood, dus maar even 4 rode tinten uitgehaald, wat strookjes ge-airbrushed en vergeleken met het rood van de decals.
Het ging nek aan nek met strook 1 en 2, maar uiteindelijk is de euro gevallen op het 2e strookje. Het werd dus Italian Red..
Eenmaal de laatste decals erover gingen, en alles was gecontroleerd dat ik zeker niks was vergeten, de body voorzichtig afgekuist om opgedroogde sol resten te voorkomen, en heb ik de Diamond Finish - 2 Pack GLOSS Clearcoat System (2K Urethane) van Zero Paints (ZP-3035) uitgehaald.
Kamer goed verlucht en PBM's voorzien uiteraard, dat is echt wel nodig met deze..
Juiste verhouding aangehouden voor de 1e 2 lagen. Eerst een mist laagje om de decals te laten wennen, dan een dikkere laag erover.
Laatste coating, net dat beetje meer verdunt om wat beter te doen vloeien en het geheel mooi dicht te trekken.
En het geheel 48hr laten drogen!
Even assembleren voor het zicht
De wielkasten staan niet in de beschrijving om te verven, maar je ziet het wit wel door de velg heen..
Hier gewoon met de zwarte kwast over geweest.
Nog een spannend onderwerp van deze bouw, was het glaswerk.
De koplampen en hun lenzen, hebben een enorme slechte pasvorm, en hetzelfde geld ook achteraan.. de lenzen achteraan waren het ergst, paste voor geen meter en krulde niet mooi langs het kontje van de M8..
Achteraan in 2 keer moeten lijmen daarom, omdat er zodanig veel spanning opstond dat het in 1 keer niet ging lukken..
Welliswaar met sterke houtlijm, en goed laten drogen tussendoor (24h).
Na het drogen was het een vuil boeltje met dat opgedroogde op de kont, maar ging vrij makkelijk weer proper met behulp van goed warm water.
De voorlenzen hebben wel wat plekjes die ik niet meer proper krijg, niks aan te doen..
Dan het groter glaswerk
Hier even de setup van de voor en achterruit. Daar moest nog een pak mee gebeuren alvorens installatie!
Jaaa, we hebben dus keuze uit niet 1, niet 2, maar wel 3 soorten decals voor de zijruitjes.
Standaard decals uit de kit, decals uit de upgrade set, en decals (incl window masks) van Decalcas.
Besloten om het zo te gaan doen:
- Binnenkant afgeplakt met het setje van Decalcas
Dan glimmend zwart erover uit de LP range van Tamiya, verdunt 50% met Tamiya Lacquer Thinner
Altijd spannend om masks af te halen na airbush...
En...
Purfect
Waarna de decals aan de beurt waren aan de buitenkant.
Origineel was ik gestart met het Decalcas setje, maar heb me hier SERIEUS aan mispakt.. Die decals zijn flinterdun, ontzettend zacht dat ze zelfs al verschrinken op hun decal vel na indoppen in water..
De decals af hun vel halen was nog erger.. Ik neem normaal met een pincet de decals op en duw ze dan tegen het model aan, maar bij oppakken van deze decals, plooide het boeltje gewoon in elkaar..
En als je met zo dunne decals nog moet gaan prutsen, duurt het niet lang voor de decal omzeep is..
Flink lopen vloeken, en maar verder gegaan met de decals uit het extra detail setje. Deze waren net iets anders weer van motiefje, maar dat geeft niks voor mij..
Dat ging wel lekker vlot zonder problemen.
Op de achterruit heb ik wel de Decalcas decals kunnen installeren, met veel geduld en andere aanpak.
In datzelfde detail setje, zijn er ook foto etched stripjes voorzien voor tegen de vooruit te plakken. je moet ze rechtop ertegen zetten, niet met hun platte kant dus..
De vooruit is ook wat gebogen, wat het dus niet veel makkelijker maakt hierop..
Eerst afgeplakt om de locatie van de strips te bepalen
De spleet voorzien van een laagje houtlijm en de strips licht gebogen. Ik moest de stripjes nog inkorten, waren net wat te lang
Maar het is wel geslaagd! 10min laten drogen alvorens plakband eraf te halen!
Dan was het nog een kwestie van al het glaswerk te installeren, wat klein prul en detail nog afwerken aan de body..
En hier zijn de eindfoto's!
Oej, nog ne vetten vingerprint gevonden op het dak
Mooie auto geworden toch?
Hier nog even wat overblijft:
Het merendeel zijn decals, en onderdelen die werden vervangen door PE.
Maar dan blijft er op de PE set nog over:
Volgens de beschrijving worden die nergens gebruikt, en staat er letterlijk onderaan dat dit extra's zijn.. Maar waarvoor?
Dit was het dan weer voor dit model. Is 1 van de betere die ik heb afgewerkt!
Hoewel er best nog wat kleine foutjes inzitten..
Al bij al leuke kit om te bouwen.
Ik zou dit geen beginnende kit noemen, aangezien dikwijls slechte pasvormen, en de s***load aan decals..
Het upgrade setje van NUNU is een mooie additie en zo kun je het model nog wat realistischer maken!
Decalcas setje is niet aan te raden, tenzij voor de window masks. (Die heb je in princiepe niet nodig, aangezien er window trim decals in de standaard kit zitten).
Je hebt vrijheid met stickeren ook, kan als nummer 24 of 25 worden gebouwd.
Op naar een volgende