Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 15:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Bizar mooi. :shock: Wat een specifieke details. Maar een goed setje referencie foto's helpen wel, zo zie je maar

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Mooi detaillering werk.

Dit soort toevoegingen laten het model "leven" en geven echt een realistisch beeld van de echte bolide.

Wel ff een vraagje: op de op een na laatste foto heb je de gevlochten drukleiding van de olietank/koeler aansluiting staan maar op de andere fotos
zie ik die leiding niet lopen.

Was deze nog niet geheel gemonteerd of loopt hij via een andere route, op de voorbeeld fotos is deze nml wel goed te zien.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Midnight Creep schreef:
Mooi detaillering werk.

Dit soort toevoegingen laten het model "leven" en geven echt een realistisch beeld van de echte bolide.

Wel ff een vraagje: op de op een na laatste foto heb je de gevlochten drukleiding van de olietank/koeler aansluiting staan maar op de andere fotos
zie ik die leiding niet lopen.

Was deze nog niet geheel gemonteerd of loopt hij via een andere route, op de voorbeeld fotos is deze nml wel goed te zien.


Die was nog niet geheel gemonteerd. Maar twee foto’s ervoor zie je hem wel lopen.
Ik heb hem bevestigd aan de draden door de zwarte krimpkous, met dunne aluminium stripjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Ik heb het over die andere leiding.


deze

photo 579714

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 18:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Midnight Creep schreef:
Ik heb het over die andere leiding.


deze

photo 579714


Oh, dat bedoel je. Nee, die zit er wel, maar die loopt bij de kit onderlangs de remschijf in plaats van bovenlangs.
Ik zal er nog een foto van maken, dan zie je hoe dat loopt. De manual is heel stellig dat ie onderlangs moet.
Beide varianten komen voor. Ook met die referentie foto’s is het vaak lastig om te bepalen hoe bepaalde zaken bij welke race aangepast waren.
Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de veren die de gasschuif terug trekken. Op veel foto’s zijn die veren te zien.
Later kwam er een afdekking op, om te voorkomen dat er iets de veren kon blokkeren.
Volgens Lotus zat er bij deze race zo’n kap op. Ik had al bijna de hele zaak aangepast om die veren te kunnen plaatsen.
Levert interessante discussies op op diverse fora. Maar best leuk om uit te zoeken. (Vind ik tenminste).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 29 apr, 2023 2:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De boeken en de manual nog eens ingedoken. Nergens, maar dan ook nergens een foto aangetroffen waar die gevlochten metaal slang onderlangs loopt.
Die moet dus gewoon bovenlangs. Ik ga proberen om hem nog los te krijgen, en opnieuw te monteren.
Zal nog een hele operatie worden om dat zonder beschadigingen voor elkaar te krijgen.
Maar nu ik het weet, is het wel een erg grote misser als je het afzet tegen al die draadjes en leidingen die ik zo goed mogelijk op de werkelijkheid wil laten lijken.
Je hebt dus gewoon gelijk Midnight Creep. Ik kan er niets anders van maken.
Dus het juiste antwoord op je vraag is dus.
Ja, de leiding zit er wel, maar volgt een andere, maar foute route.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Al dat puzzelwerk levert een zéér gedetailleerd en bijzonder fraai motorblok op. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 10:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
cire430 schreef:
Al dat puzzelwerk levert een zéér gedetailleerd en bijzonder fraai motorblok op. :)


Dank je. Het blijft wel een dilemma hoe ver je gaan wil. Ik heb die olie leiding inmiddels verlegd. Daar was wel wat improvisatie voor nodig. Verder worden de houders van de uitlaten nog open gezaagd en van veren voorzien. Ook kijk ik nog of ik veren kan plaatsen op de luchtinlaat. Die zat op de echte auto met veren vast aan de voorzijde.
Ook zitten er nog geen draden aan de dynamo. Maar daar kan ik slecht bij.
Anderzijds brengt het allemaal geen kosten met zich. Die draadjes, connectoren en veren kosten niets. Komen allemaal uit rommeldozen. De beperking is de creativiteit en tijd die je erin wil steken.
En door die enorme schaal van 1/8 ten opzichte van 1/43 is er heel veel mogelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: do 04 mei, 2023 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De update n.a.v. de input van Midnight Creep waardoor de olieleiding nu op de juiste plaats ligt.
Bij de herstelwerkzaamheden bleek ook waarom ik dat waarschijnlijk zo gedaan had. De leiding is te kort voor het traject bovenlangs.
Daar heb ik wat moeten improviseren. Na wat experimenteren heb ik met wat aluminium buis een redelijk realistische oplossing gevonden.
Dit deel is later geheel buiten beeld.

photo 579916

In werkelijkheid is die olieleiding met een beugel aan de versnellingsbak bevestigd. Die beugel zit vast met een bout. Om de olieleiding zit een stuk rubber, met daarop een slangklem.
Hier op de foto te zien.

photo 579927

Dat heb ik zo goed mogelijk proberen te benaderen.

De beugel gemaakt van wat rest FE materiaal met daarop een dummy bout. Hier nog voor de bewerking. Het was niet meer mogelijk te boren, en ik kon dus geen echte bout gebruiken. De beugel is later nog verder afgewerkt. Hier is ie nog ruw.


photo 579915


Ik krijg het niet helemaal goed op de foto, maar hier het eindresultaat.


photo 579918


photo 579920


Dan verder met de laatste bedradings mods achter wat mij betreft.
De connector met de dynamo of startmotor verbonden.
Doordat alles al gemonteerd is, kon ik ook hier niet meer boren. Dus wat hulpstukken gemaakt van stukken uit de sprue, waar ik wel de gaatjes in kon boren en vervolgens plaatsen.

photo 579919


Uiteindelijk is dit het resultaat.


photo 579921


photo 579922


photo 579923


Dan de volgende mod. De uitlaat zat in de eindbeugel geklemd met veren.
Dan tot afgrijzen van mijn echtgenote de dremel in dat dure bouwpakket gezet.


photo 579924

Het was nog een heel geëxperimenteer met verschillende veren. Te lang, te kort, te veel uitgerekt.
Ook de wijze van bevestigen was een beetje een puzzel. Uiteindelijk heb ik gaatjes geboord waarin metalen pinnetjes met een kop gelijmd zijn.

Dit is het geworden.


photo 579925


photo 579926


Volgende keer verder met de voorkant. Hier alvast een deel van de afgewerkte buizen na het verwijderen van de verf en het polijsten.


photo 579917


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: do 04 mei, 2023 14:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Niet om het een of het ander, maar ik weet serieus niet of ik naar een foto van de 1:1 of jouw model zit te kijken. In beide gevallen is het interessant :lol:
Mooi detail werk.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lucske en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement