Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 11:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2020 1:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Aan de hand van die toch wel wazige foto zal het lastig zijn om de leidingen goed te kunnen volgen en evt. nabootsen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2020 16:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Knap werk weer!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Hoog tijd voor een update. Iets later dan gebruikelijk, maar er is weer het nodige gebeurd.

Eerst verder met mijn proef rondom een andere primer. Na de deeozichtige mr Metal die inderdaad heel iets plakkerig blijft, ook na een week. Het gaat om de R-versie van recentere datum dan de oude Mr Metal. Die laag is nu voorzien van een witte zero paints primer. Die is daarna geschuurd tot korrel 8000.
Is mooi glad uitgekomen. Later maar eens kijken of het eindresultaat ook zal verbeteren.

photo 516485

Tussendoor het olietankje, wat onder de radiator in mijn vorige post moet komen, ontbraamd, geschuurd en gepolijst.

photo 516484


Ik heb mijn vaardigheden met de verdeler en ontsteking nog iets kunnen verfijnen. Mijn eerste unit was geheel zonder bougiedraden, conform de manual.
Bij latere bouw had ik wel bougiedraden, maar die kwamen samen in 1 groot (1mm) gat.

Deze maal ben ik er in geslaagd om 9 gaten apart te boren. 8 voor de bougies, en 1 voor de kabel van de ontstekingsunit naar de verdeler.
Twee gaten vallen vrijwel samen, maar ik ben toch redelijk tevreden met het eindresultaat.

photo 516483

Hieronder heeft de verdelerkap een kleurtje gekregen, en is de kabel vanaf de ontstekingsunit alvast geplaatst.
Op ware grootte ziet het er heel aanvaardbaar uit.

photo 516491


Verder met de velgen. Een beetje saai werkje met veel werk. En dat moet dan 4 keer.


photo 516486


Er moet weer het nodige gebogen worden, waarbij de om te buigen delen erg klein worden.
En die beide delen zijn ook nog eens verschillend. Ze zijn zo geetst dat als ze op elkaar komen, de onderzijde toch geheel glad iotkomt.


photo 516487


En dit is dan het eindresultaat van de binnenzijde van de velg.


photo 516488


En dat dan 4 maal. De delen voor de voorwielen zijn nog weer wat kleiner.


photo 516489



En hier zijn de binnenkanten samengevoegd met de velgen zelf. Ze zullen later zwart gespoten worden. De kleur van de velgen zoals Courage ermee reed op Zandvoort.


photo 516490


Dan maar eens begonnen aan de cockpit. De delen van de manual laten goed zien wat de bedoeling is.


photo 516493


photo 516494


Hier alle voorbewerkte FE delen. Ontbraamd en gladgemaakt. Maar nog niet gebogen.
Prachtig gemaakt interlocking systeem wat perfect past, als je tenminste alle delen ook perfect haaks weet te buigen.


photo 516492


En hieronder de delen na het buigen.


photo 516495


photo 516496


Het droogpassen op de bodem legde een zeldzaam foutje in de kit bloot. Althans dit staat niet in de uitgebreide manual beschreven.
Er moet nog een sleuf gemaakt worden in het achterste deel van de bodem zodat het geheel over de opstaande rand past waar straks de stoel tegenaan moet komen.
Ik ga dat pas doen als ik de cockpit helemaal klaar heb, omdat je als je dat achterste deel van de bodem weghaalt het verband en de stevigheid wegneemt.
De kans op verbuigen en scheefstand neemt dan behoorlijk toe.

photo 516497


De eerste dwarsverbanden gemonteerd. Het past allemaal prachtig. Die FE techniek heeft Tameo heel aardig onder de knie.


photo 516498


Twee delen op het dashboard bevestigd. Die kleine mee geëtste gaatjes verdwijnen snel als je gaat spuiten. Hier kun je dus winst halen uit het metaal het metaal laten en te gaan polijsten.


photo 516499


Ook de schakelunit samengebouwd. Ook al om niets kwijt te raken. Wordt wel heel erg klein.


photo 516500


En na het plaatsen in de cockpit. De pook zelf moet er nog in. Het was een enorm gedoe om dit goed in de cockpit te krijgen.
Maar uiteindelijk is het wel gelukt. Tameo heeft zelfs randjes rondom deze unit geëtst om het zo strak mogelijk in de voorziene uitsparing te krijgen.

photo 516501


Alles samengebouwd, het tussenresultaat voor deze keer. Op deze uitvergroting zie ik dat de unit bij het stuur waar straks een instrument in moet komen een klein beetje scheef zit.
Dat viel me eerder niet op, maar nu ik het weet vind ik het een beetje ergerlijk.
Die gaat er dus nog af om opnieuw, maar dan wel recht, te plaatsen.
Maar als je het nu al weet, ga ik er steeds op letten, en lijkt het wel of het steeds schever zit.
Herkenbaar? Op ware grootte zie je het straks waarschijnlijk helemaal niet meer. Er komt nog een stuur voor, en het geheel verdwijnt dan ook nog eens grotendeels onder de body.

photo 516502


Tot een volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2020 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Weer een erg gave update Eric. Wat is de diameter van de gaatjes in de verdeler als bij je vorige versie 8 kabeltjes in één gaatje van 1mm paste? Wat levert Tameo toch een mooi ets werk. Knap bedacht om op deze manier 3-D te maken van de velgen en de cockpit is werkelijk een juweeltje.
Vroeger was het heel normaal als het stuurwiel niet precies t.o.v. de pedalen stonden dus dit valt zeker niet uit de toon. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2020 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430. Ik heb een boortje gebruikt van 0,3 mm. Doordat je met de hand boort, pakt zo’n gat in de praktijk iets groter uit.
De draad zou een diameter hebben van 0,35 mm, maar die past er toch gewoon goed in.
Dat kan ook liggen aan het zachte materiaal.

Inmiddels ben ik wat rampspoed tegengekomen.
Bij het maken van de sleuf in de cockpit bodem brak er een deel af.
Verder zit er een soort gietfout in de binnenkant van de body.
Daardoor past de cockpit er ook niet helemaal goed in.
Tijd voor de dremel met wat frees hulpstukken.

Daarover meer bij de volgende update. Ik denk en hoop dat de schade onzichtbaar kan blijven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 9:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Je moet wel goede kwaliteit boortjes hebben als het mogelijk is om 0,3mm uit de hand te boren. :)
Oei!! Het was me eerlijk gezegd niet geheel duidelijk uit je vorige update waar precies het probleem zat bij het droog passen van de cockpit in het bodemdeel. Waar moest die sleuf gemaakt worden om e.e.a. passend te krijgen? :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo,

Mooi werk wat je weer laat zien.

@Circe: ik denk dat Schummie precisie boortjes gebruikt die gebruik ik ook (moet er weer wat bij halen want soms knappen de dunste toch)


voordeel van deze boortjes is dat ze een dik uiteinde hebben dat goed in een boorhouder past zodat je met de hand kunt boren.

photo 516682

Dit setje is van 0,1 mm tot 1 mm

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 19:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430
Snel wat foto's voor je gemaakt zodat je kan zien wat het probleem was.

Zie hieronder de opstaande rand die dient als ondersteuning voor het stoeltje.

photo 516717


En hier zie je het afgebroken deel van het achterste deel van de bodem.


photo 516718


En hieronder zie je dat je er na het plaatsen van het stoeltje er niets meer van te zien is.


photo 516719


Daarvoor moest eerst wel die dikke klodder verwijderd worden die je hier rechtsonder aan de achterzijde ziet.

Voor:
photo 516716

Na:
photo 516720

En de afdekking van 1 van de tanks geplaatst. Aardig detail van Tameo. Op deze wijze heb je exact het reliëf zoals het bij de echte auto ook was.
De coureur werd letterlijk omgeven door de brandstoftanks, gemaakt van dun aluminium.

photo 516721

@midnightcreep.
Ik gebruik wel scherpe boortjes, maar die zijn dun, ook aan het eind. Inderdaad lastig om goed vast te klemmen.
Waar komt dat mooie setje van jou vandaan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2020 8:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Dank voor je extra uitleg en foto's. Ik zie nu duidelijk waar het probleem zat. Gelukkig heeft het geen zichtbare gevolgen. Je zou het afgebroken stukje foto-ets evt. nog kunnen vervangen door een stukje plastic plaat maar waarschijnlijk is dit niet nodig gezien het onder de stoel verdwijnt.
De klodder witmetaal aan de binnenkant van de body heb je netjes verwijdert. Zo'n setje boortjes van Midnigtcreep heb ik ook van/via Ali-expres. Ik heb er een poos terug een aantal gebroken van 0,4 mm bij het boren van de spaakgaten in de velgen van een Autograph velgen-set voor een Revell 250 GTO. Vanuit een boorstandaard was dit redelijk te doen maar koste wel een aantal (4) van die boortjes. Omdat ik hier al rekening mee had gehouden had ik 2 setjes van 10 boortjes 0,4mm besteld. Ze zijn in alle maten en combinaties voor erg weinig geld te verkrijgen. Het nadeel is dat ze uit de hand moeilijk te gebruiken zijn doordat ze erg grove windingen hebben waardoor ze zich bij traag draaien "vastvreten" in het materiaal. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2020 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo Schummi,

De foto van de boortjes was slechts een voorbeeld van internet, ik heb boortjes van Proxxon en die hebben zoals Circe aangaf weinig windingen alhoewel
ik er nog niet zoveel last van heb gehad.

De boort setjes zijn te vinden onde micro boortjes bij verschillende bedrijven, ff googelen.

Bij Dennisdeal zag ik wel een mooi setje staan van 50 boortjes, 0,5mm 0,6mm 0,7mm 0,8mm en 0,9mm overal 10 stuks van.
Die boortjes hebben wel meer windingen.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement