Hoog tijd voor een update. Iets later dan gebruikelijk, maar er is weer het nodige gebeurd.
Eerst verder met mijn proef rondom een andere primer. Na de deeozichtige mr Metal die inderdaad heel iets plakkerig blijft, ook na een week. Het gaat om de R-versie van recentere datum dan de oude Mr Metal. Die laag is nu voorzien van een witte zero paints primer. Die is daarna geschuurd tot korrel 8000.
Is mooi glad uitgekomen. Later maar eens kijken of het eindresultaat ook zal verbeteren.
Tussendoor het olietankje, wat onder de radiator in mijn vorige post moet komen, ontbraamd, geschuurd en gepolijst.
Ik heb mijn vaardigheden met de verdeler en ontsteking nog iets kunnen verfijnen. Mijn eerste unit was geheel zonder bougiedraden, conform de manual.
Bij latere bouw had ik wel bougiedraden, maar die kwamen samen in 1 groot (1mm) gat.
Deze maal ben ik er in geslaagd om 9 gaten apart te boren. 8 voor de bougies, en 1 voor de kabel van de ontstekingsunit naar de verdeler.
Twee gaten vallen vrijwel samen, maar ik ben toch redelijk tevreden met het eindresultaat.
Hieronder heeft de verdelerkap een kleurtje gekregen, en is de kabel vanaf de ontstekingsunit alvast geplaatst.
Op ware grootte ziet het er heel aanvaardbaar uit.
Verder met de velgen. Een beetje saai werkje met veel werk. En dat moet dan 4 keer.
Er moet weer het nodige gebogen worden, waarbij de om te buigen delen erg klein worden.
En die beide delen zijn ook nog eens verschillend. Ze zijn zo geetst dat als ze op elkaar komen, de onderzijde toch geheel glad iotkomt.
En dit is dan het eindresultaat van de binnenzijde van de velg.
En dat dan 4 maal. De delen voor de voorwielen zijn nog weer wat kleiner.
En hier zijn de binnenkanten samengevoegd met de velgen zelf. Ze zullen later zwart gespoten worden. De kleur van de velgen zoals Courage ermee reed op Zandvoort.
Dan maar eens begonnen aan de cockpit. De delen van de manual laten goed zien wat de bedoeling is.
Hier alle voorbewerkte FE delen. Ontbraamd en gladgemaakt. Maar nog niet gebogen.
Prachtig gemaakt interlocking systeem wat perfect past, als je tenminste alle delen ook perfect haaks weet te buigen.
En hieronder de delen na het buigen.
Het droogpassen op de bodem legde een zeldzaam foutje in de kit bloot. Althans dit staat niet in de uitgebreide manual beschreven.
Er moet nog een sleuf gemaakt worden in het achterste deel van de bodem zodat het geheel over de opstaande rand past waar straks de stoel tegenaan moet komen.
Ik ga dat pas doen als ik de cockpit helemaal klaar heb, omdat je als je dat achterste deel van de bodem weghaalt het verband en de stevigheid wegneemt.
De kans op verbuigen en scheefstand neemt dan behoorlijk toe.
De eerste dwarsverbanden gemonteerd. Het past allemaal prachtig. Die FE techniek heeft Tameo heel aardig onder de knie.
Twee delen op het dashboard bevestigd. Die kleine mee geëtste gaatjes verdwijnen snel als je gaat spuiten. Hier kun je dus winst halen uit het metaal het metaal laten en te gaan polijsten.
Ook de schakelunit samengebouwd. Ook al om niets kwijt te raken. Wordt wel heel erg klein.
En na het plaatsen in de cockpit. De pook zelf moet er nog in. Het was een enorm gedoe om dit goed in de cockpit te krijgen.
Maar uiteindelijk is het wel gelukt. Tameo heeft zelfs randjes rondom deze unit geëtst om het zo strak mogelijk in de voorziene uitsparing te krijgen.
Alles samengebouwd, het tussenresultaat voor deze keer. Op deze uitvergroting zie ik dat de unit bij het stuur waar straks een instrument in moet komen een klein beetje scheef zit.
Dat viel me eerder niet op, maar nu ik het weet vind ik het een beetje ergerlijk.
Die gaat er dus nog af om opnieuw, maar dan wel recht, te plaatsen.
Maar als je het nu al weet, ga ik er steeds op letten, en lijkt het wel of het steeds schever zit.
Herkenbaar? Op ware grootte zie je het straks waarschijnlijk helemaal niet meer. Er komt nog een stuur voor, en het geheel verdwijnt dan ook nog eens grotendeels onder de body.
Tot een volgende keer maar weer.