Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Intussen gaat het bouwen aan de Ford weer verder en ben ik beland in een fase waarin mijn partner er het hare van denkt, de hond zich met een diepe zucht omdraait in de mand en de goudvis met een middelvinger op haar voorhoofd zou tikken als zijnde "je bent getkt!". Gelukkig heeft een goudvis vinnen en met m'n dame en hond komt het ook wel weer goed :lol: :lol: Het zit zo...Het motorblokje, interieur en chassis zijn momenteel "under construction" en ben hier uren achter elkaar mee aan het pielen op de vierkante millimeter. Opmerkingen als "dat zie je straks toch niet meer?" doen me alleen maar bevestigen dat ik op de goede weg ben. Ik zie sommige dingetjes misschien straks niet meer. Maar ik weet het wel!!!

Vast herkenbaar voor velen hier. :mrgreen:

Het chassis, interieur en het motorblok komen echter later aan bod. Eerst even het volgende. Tussen alle bedrijvigheid door is het regelmatig even dryfitten, referentie zoeken, denken en beeldvorming opdoen. Zo had oorspronkelijk bedacht om ( vaak afgaande op brouwverslagen van anderen met een soortgelijk type model) de raamlijsten chroom of aluminium te maken. Bv met BMF of door deze te spuiten... Gewoon... "Omdat iedereen dat zo doet" :roll: Totdat ik onderstaande opzet even neergezet had om beeldvorming te verkrijgen. Hier op afgaande realiseerde ik me dat ik het veel mooier vind staan om de raamlijsten mat zwart of bv black chroom te maken. "less is more".. dat principe!
De body heeft immers een prachtig diepe kleur middels het Dark mica bleu. De bumper, handgrepen etc gaan ook in kleur mee. Alleen de velgen en grill mogen eruit knallen als zijnde contrast. Door de raamlijsten alu of chroom te maken wordt een deel van de aandacht naar boven getrokken. Dit terwijl het model krachtiger is als de breedte benadrukt wordt

Er was dus een dillema. :mrgreen: Het sheetje alu BMF gebruiken wat ik hier heb liggen of voor zwart of black chroom gaan? Lange lap tekst, maar uit bovenstaande mag duidelijk zijn dat het ei is gelegd :D

Onderstaande foto's ter verduidelijking van het geschetste beeld.

photo 482407

photo 482409
Gril zit semi (half :roll: ) vast met een stukje tape.
photo 482406

Overigens heb ik een proefstukje gemaakt met het BMF. Had er nog nooit mee gewerkt en moet er uiteraard mee leren omgaan. Het viel me op het BMF nogal een plakkerig laagje achterlaat op de lak als deze verwijderd wordt. ( De stukjes die je dus weer verwijderd na snijden. ) Leek mij nogal een vreemd "iets" aangezien er toch nog blanke lak overheen gaat en kan me derhalve niet voorstellen dat het de bedoeling is dat de lijmresten kunnen, en ook nog mogen, blijven zitten. Heeft er iemand soortgelijke ervaringen en/of tips? Ik kom hierover op dit forum en bv tutorials op YT namelijk niets tegen. Dank alvast :D

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op do 15 aug, 2019 17:05 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Een wattenstaafje met wat Tamiya verdunner zou normaal de lijmresten moeten oplossen , op voorwaarde dat je al blanke lak hebt gespoten natuurlijk. Tricky stuff hè die BMF. Heb er ook al een paar keer mee gewerkt en tis niet echt mijn favoriete product.

Greetzzzz Modest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 8:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Wel beste mijn mening is BMF chroom echt " The American Way " maar met black chrome zal het ook wel de moeite zijn
Gewoon zwarte rubberlijsten zou ik niet doen , reden dan lijkt het op het instapmodel zonder enige luxe en dat zou bij deze bouw toch niet passen he ?
U beslist en daar leg(gen ) ik of we ons bij neer he
in ieder geval is het de moeite deze Ford , knap werk
Volg verder met heeeel veel interesse
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 jan, 2018 14:28 pm
Berichten: 63
Woonplaats: amsterdam
bmf is inderdaad wel een dingetje
ik zelf heb nog niet ervaren dat het lijmresten achter liet
ik doe de bmf altijd als laatste na de blanke lak
wat ik sowieso probeer om de bmf alleen te plakken waar ik het wil hebben en de overlappende gedeeltes die ik weg snij los te laten
niet dat dat altijd lukt maar probeer het wel
wat niet geplakt zit hoef je ook niet los te trekken
als laatste je bmf met een doekje of wattestaafje een beetje oppoetsen gaat het mooi van glimmen
of als je je model in de autowas zet gewoon voorzichtig mee poetsen

alex


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Ik weet niet welke BMF je gebruikt, maar de enige juiste is de Ultra Bright Chrome. Ik heb zelden tot nooit de plakresten waar jij het over hebt.

Ikzelf doe de BMF altijd voor de blanke lak. Zo blijft het ten alle tijden glimmen, en laat het nooit meer los.

photo 424845

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 14:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor de reacties en gegeven tips :D

Iceracer schreef:
Ik weet niet welke BMF je gebruikt,


Ik gok degene die jij ook gebruikt bij je (fraaie) modellen. Een pagina terug zie je hem op de foto, maar de verpakking zegt "Bare Metal" met eronder de groen/blauwe Amerikaan. Verschil zit 'm in het feit dat ik aluminiumkleur heb besteld. Ga er even niet vanuit dat dit verschil maakt in eigenschappen.

Ongeacht de keuze voor zwart en chroom ( geloof dat de meningen hier behoorlijk richting laatstgenoemde gaat :mrgreen: ) moet ik mezelf de omgang met het materiaal aanleren, maar als het een plakboel wordt dan pas ik ervoor. vandaar de vraag.

Edit: Zou de verwerkingstemperatuur een rol kunnen spelen? Ten tijde van de gemaakte proefstukjes was het +/- 35' :roll:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op di 20 aug, 2019 15:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 jan, 2018 14:28 pm
Berichten: 63
Woonplaats: amsterdam
Ik gebruik net als kris de Ultra Bright Chrome geeft het meest realistische resultaat
Temperatuur zou een factor kunnen zijn
Zou zeggen probeer nu nog eens proefstukje
Groet alex


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor de reactie's heren :mrgreen:

Alex64 schreef:
Zou zeggen probeer nu nog eens proefstukje


Ik heb herhaaldelijk proefstukjes gemaakt met wisselend resultaat. De lijmresten bleven echter. Ik heb daarom besloten om het BMF maar even terzijde te leggen. Ik ga er vanuit dat ik zelf iets verkeerd doe :roll: De tijd zal het leren...

coachke schreef:
Wel beste mijn mening is BMF chroom echt " The American Way " maar met black chrome zal het ook wel de moeite zijn
Gewoon zwarte rubberlijsten zou ik niet doen , reden dan lijkt het op het instapmodel zonder enige luxe en dat zou bij deze bouw toch niet passen he ?
U beslist en daar leg(gen ) ik of we ons bij neer he
in ieder geval is het de moeite deze Ford , knap werk
Volg verder met heeeel veel interesse
Marc


De reactie van Marc en anderen heeft mij overgehaald om toch af te zien van de gedachte om zg. black chroom te gaan gebruiken. Niets zo veranderlijk als Wolfmenneke met snode plannen. :mrgreen:

Dussss.....

photo 482814

photo 482815

photo 482816


Ben ik met een rolletje tamiya tape aan de slag gegaan om de raamlijsten af te plakken. Met name de meegegoten ruitenwissers leverde wat problemen op waardoor ik aan de onderzijde van de voorruit wat moest smokkelen. Nu een uurtje of wat was ik zover om met zg "gamma chroom" ( ook weer zo'n tip hier opgedaan" ) de raamlijsten voorzichtig te spuiten.

Ik ben er blij mee, al ziet de oplettende kijker op de eerste foto een klein beetje overspray bij/in de engine bay aan de bestuurderskant. Dat moet ik even wegpoetsen. :oops:

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 19:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Graag gedaan zo is ie mooi , zo zou ik het zelf doen
Ben zeer enthousiast en volg met volle interesse
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1382
Woonplaats: Deventer
Netjes afgeplakt en gespoten,

Denk inderdaad dat de keuze voor deze raamomlijsting het eind resultaat alleen maar goed doet.

suc6 verder

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement