Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Tja, het overlijden van een F1 icoon, de terugkeer van de F1 op Zandvoort.
Voorwaar roerige tijden voor een F1 fan. Nooit gedacht na mijn laatste F1 bezoek op Zandvoort, een race gewonnen door Niki Lauda, ik in 2020 weer op de tribune zal gaan plaatsnemen.
Passend dus om de Ferrari 312 T2 van Niki, waarmee hij in 1977 op Zandvoort won te bouwen voor de Maserati van Jan Flinterman.
Tameo had juist een nieuwe kit uitgebracht van deze wagen.

photo 477576

Hieronder de keurige manual, en de maar liefst 13 benodigde kleuren.
Daarvan kan ik het chroom laten vervallen, omdat ik zoals ook al in het verleden de voorkeur geef aan het polijsten van het witmetaal, daar waar dat kan.

photo 477579

photo 477577

photo 477578

photo 477580

Hieronder de ontbraamde, pas gemaakte, gepolijste, voorgeboorde en schoongemaakte onderdelen, klaar voor de primer.

photo 477581

photo 477582

photo 477583

Eens kijken of alle inmiddels verzamelde ervaring bij het bouwen van de vorige modellen uit kan monden in een Niki Lauda waardige kwaliteit van dit projectje.

Voor de body ga ik voor de juiste kleur die Zerp paints in het assortiment heeft, en waarmee ik zeer goede ervaringen heb. Af te lakken met de 2k lak van dezelfde producent.

Wordt vervolgd, maar gezien de zomertijd zal de totale bouwduur iets langer uitpakken dan normaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 7:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Wow weer eentje om van dichtbij te volgen , ook een ode aan de pas overleden Niki
Zal weer een beeld van bouw worden
Suc6
grt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi eerbetoon aan deze held!

Ik volg weer, het zijn nog aardig wat onderdeeltjes bij elkaar.
Succes weer met dit icoon.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
@ Odorf,

Zeker meer onderdeeltjes vergeleken met de laatste modellen die ik gemaakt heb.
Maar voor Tameo begrippen is dit een eenvoudig model. Met relatief veel onderdelen in white metal.
Maar bij deze laatste kist heeft men daar weer een stap gemaakt met de detaillering die met dat gietwerk bereikt is.

Ik probeer met name op spuitgebied een zo perfect mogelijke afwerking te bereiken. Ik zie nog een beetje op tegen de grote decals, met lange dunne stukken die delen van de decal met elkaar verbinden.
Maar goed, we gaan vol optimisme beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2019 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Een kleine update. Niet zo spectaculair, maar hier kun je mijn werkwijze zien bij het prepareren van de onderdelen op het spuiten.

Ik boor in de kleine onderdelen een gaatje van ongeveer 0,5 mm in een deel van een onderdeel wat bij het monteren niet meer te zien is.
Daarin lijm ik dan de eventueel aangescherpte punt van een tandenstoker. Op die wijze zijn de heel kleine delen goed te hanteren bij het spuiten, en blijven goed vast zitten.

photo 477893

Ook de wat grotere delen voorzie ik van stokjes, maar nu van bamboe sate prikkers.

photo 477894

De wing end plates van de achtervleugel van Niki moet rood worden gespoten, voordat het wordt gemonteerd aan de vleugel zelf.
Om dat goed te kunnen doen plaats ik een stukje tape in de verdieping waar straks de vleugel moet komen. Je wilt niet dat daar straks teveel verf komt, omdat anders de passing niet meer klopt.
Ik snij vervolgens een tandenstoker scheef af, en plak die met secondenlijm op de tape. Op die wijze is alles goed hanteerbaar, en in 1 keer aan beide zijden te spuiten.
En toch kun je het stokje later makkelijk verwijderen.

photo 477898


Het is veel werk, maar het maakt het spuiten straks veel makkelijker. Goede voorbereiding en preparatie van materiaal is belangrijk bij modelbouw, en bij bouwen in metaal in deze schaal nog meer dan anders.

Verder de geëtste radiatoren geplaatst op het chassis. In totaal gaat het om 8 paneeltjes.

photo 477897

photo 477896

De volgende actie is dat alles in de primer gespoten wordt.

Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Toppie, voor mij één van de mooiste Ferrari F1 van mijn idool, samen met 126CK, gereden door dat andere icoon, G. Villeneuve.

Succes :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 23:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Alle onderdelen zijn in de primer gezet. De body en de beide wing-endplates heb ik daarna nog in de witte primer gezet.
De reden is dat anders de later aan te brengen kleur rood te donker wordt met de grijze primer.
Op deze manier hou ik straks de goede kleur rood.
Deze body moet nu eerst goed drogen, en zal dan nog met korrel 4000 en 6000 nabewerkt worden om en zo glad mogelijk oppervlak te krijgen.

photo 478617

Vervolgens gezocht naar een goede kleur "goud". Deze komt het best in de buurt van het origineel.
Wel denk ik dat een lichte wash met zwart de details nog wat beter laat uitkomen. Het is nu wel erg egaal goud.

photo 478616

De beide uitlaten in mat wit gespoten.

photo 478618

De rest van de "gouden" onderdelen. Niet allemaal even scherp.
Beide assen van het onderdeel wat wel scherp is moeten nog zwart gemaakt worden. Dat gaat gebeuren met een 5 maal 0 penseeltje.

photo 478621

Dan een deel van de achterwiel ophanging. Dat is gespoten in zijdeglans zwart.
Het stukje "goud" heb ik met een penseeltje aangebracht.

photo 478619

De bovenkant van de motor. De kunststof bedekking van de inlaten is gespoten in een soort lichtbruin.
Het middendeel wat nog in de grijze primer staat moet nog die mooie kleur "goud" krijgen.
Ook eventueel met die wash van zwart.

photo 478620

Hieronder de in mat zwart gespoten onderdelen.

photo 478622

En hier nog wat meer zijdeglans zwart onderdelen.

photo 478623

Voor de volgende keer staat het monteren van de velgen en de bijbehorende banden met decals op het programma.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2019 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
De verschillende delen van de wielen. Ik heb deze keer alleen de spaken en de wielmoeren gespoten.
De velgen zelf en andere delen heb ik gepolijst. Door iets fijner of minder fijn te polijsten kun je verschillende metaalkleuren krijgen van aluminium tot chroom wat er veel beter uitziet dan welke verf dan ook is mijn ervaring.
Het is wel veel werk. Maar ik denk dat dit het waard is. Het wordt ook minder kwetsbaar bij het monteren.
Geen lak om te krassen, en de pasvorm is beter omdat er geen verdikking van assen en dergelijke optreedt door de laarjes verf.

photo 478723

Dan eerst de samengebouwde voorwielen.

photo 478722

En de gemonteerde achterwielen.

photo 478721


Ook begonnen met de eerste decals.
Op het chassis hoef je geen zwarte verf te spuiten. Er is voorzien in een decal om de binnenkant van het radiatorhuis in de carrosserie op de goede kleur zwart te brengen.
Ik had zo mijn vraagtekens bij deze werkwijze, maar het blijkt heel goed uit te pakken.

photo 478724

En tenslotte de luchthappers van de voorwielen voorzien van de gepolijste wielschijven.
De kleine rode afdekking van een deel van de inlaat van de luchthapper was typisch voor de Ferrari van Lauda op Zandvoort.

photo 478725

Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2019 3:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 984
Knap werk laat je zien op deze kleine schaal. Je hebt helemaal gelijk door zoveel mogelijk metaal te polijsten i.p.v. een kleurtje te geven. Je noemde zelf al de voordelen en het ziet er perfect uit op deze manier. Ga je de koel-gaatjes in de remschijven en luchthapper van de voorremmen nog accentueren met een donker kleurtje of zie je er straks niks meer van? Bedankt voor de tip, het plakken van een stukje tape voordat je de coctailprikker lijmt. Zo blijven inderdaad geen lijmresten achter op een kwetsbaar onderdeel. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
@cire430.
Ja, dat ga ik nog wel doen. Met de zwarte Tamya wash. Maar meer om er ervaring mee te krijgen. De schijven verdwijnen geheel in de velg, en je ziet van de schijven vervolgens niets meer.
Hooguit nog iets door de spaken heen, maar dan nog zie je die randen niet meer.

Verder maar weer met een update.
Eerst de gordels in de juiste kleur geverfd. Dit doe ik met de hand, zodat de gepolijste sluitingen mooi zichtbaar blijven. Met een 10 x 0 penseeltje onder een lamploep.
Als het goed droog is kunnen de decals erop.

photo 478883

De decals inmiddels ook aangebracht op de banden.

photo 478884

En vervolgens begonnen met de voorwielophanging. Die is behoorlijk gedetailleerd en natuurgetrouw bij dit model. Dus in deze schaal weer een hoop gepriegel.

photo 478885

Voor de voorwielophanging is bovengemiddeld geduld en vergroting noodzakelijk. Alles moet ook goed recht gebouwd worden, anders heb je kans dat 1 van de wielen straks "zweeft".
Hier dus weer een paar uurtjes verder.

photo 478886

photo 478887

En tenslotte weer twee kleine likjes geplaatst. Een close-up. Wie ziet het verschil met de voorlaatste foto?

photo 478888


Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement