Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2019 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Ik weet niet welke AB je hebt maar voor zulke verven of primers neem ik gewoon aceton om te reinigen en daarna spoelen met alcohol om niks aan te tasten , maar aceton lost gemakkelijk alle verf soorten op NOOIT gebruiken op plastiek hoor
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
@coachke,
Ik gebruik een H&S Evolution.
Het heeft goed uitgepakt die Tamya spuitbus verf in de airbrush. Ik had geen last meer van die vervelende spinnerag. Verder hecht deze primer veel beter op het witmetaal.

photo 468032

De wielen zijn zeker voor gegoten witmetaal heel redelijk geworden. Ze zullen gespoten worden met heel donker grijs metallic.

photo 468031

Aan de body inmiddels weer een paar uurtjes besteed om het zo glad mogelijk te krijgen. Je kunt op dit model weinig camoufleren met decals, omdat er nauwelijks decals gebruikt worden.

Van Spot Models heb ik inmiddels een decal-vel binnen om de goede nummers te kunnen maken. Er staan veel lettertypes op en grootten van roundels, zodat ik heel dicht in de buurt kan komen van het origineel.

photo 468033

De volgende aktie is het in kleur spuiten van de verschillende onderdelen. Toch nog 7 kleuren in totaal.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie vorderingen.

Interessant model sportwagen weer. Simpeler qua onderdelen misschien, maar desalniettemin nog een uitdaging om alles netjes en recht te krijgen. Maar wij weten inmiddels dat zulke uitdagingen aan jou wel besteed zijn :wink:

Spuitwerk ziet er goed uit.

Benieuwd naar het vervolg!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2019 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
De kleuren zijn gespoten.

Eerst de velgen met metalic gun black. Aangevuld met wat druppels semi gloss black om ze donker genoeg te krijgen.

photo 468209

Het chassis vervolgens in zilver/aluminium gespoten.

photo 468210

Daarna de zaak afgeplakt om de versnellingsbak en de radiatoren in gun black te spuiten.

photo 468213

Het instrumentenpaneel en de stoel in semi gloss black.

photo 468211

De ophangings onderdelen in gun black evenals de uitlaat.

photo 468212

De stuurstangen moeten goed glanzen. Na zilver geprobeerd te hebben heb ik uiteindelijk molotow chroom gespoten wat ik een beetje verdund heb.
Dat heb ik ook gebruikt voor de spiegels en de tankdoppen.

photo 468214

De buizenframes die aan de binnenzijde van de cockpit komen te zitten. Die zijn inmiddels nagespoten met glans blanke lak. De knop van de versnellingspook is inmiddels zwart gemaakt.

photo 468208

En tenslotte de body gespoten in 4 laagjes met Zero Paints in de kleur British Racing Green.
In afwijking van de manual heb ik de laatste laag wel als een soort wet coat opgezet. Ik heb gemerkt dat de lak dan iets strakker opdroogt.
De 2K glanslak moet straks de rest doen.
Op deze wijze kan ik nu de decals wel vast opbrengen als de zaak echt goed droog is. Omdat de decals niet doorzichtig zijn, is het risico van silvering ook vrijwel afwezig.
Dat is tenminste de theorie.

photo 468217

photo 468215

photo 468217

Als de zaak goed droog is, wil ik de panel lines nog voorzien van een wash. Dat moet voor de laklaag neem ik zomaar aan.

Toch nog 8 kleuren voor dit relatief eenvoudige model.
Ben erg benieuwd hoe de 2K laklaag uit gaat pakken. Bij het vorige model, de Shadow DN9B van Jan Lammers was de kleur laag minder glad, maar dat werd volledig gecompenseerd door die laklaag.

Ik moet ook nog weer een cockpitraam op maat maken. Nooit mijn liefste karweitje. In deze kit zit er maar 1, dus het moet meteen goed.
Ook moeten er nog wat etched delen gepolijst en aangebracht worden.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2019 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Met de wash kun je kiezen;
Nu ... dan heb je iets scherpere lijnen waar de wash in blijft hangen. Weet niet hoe de lak gaat reageren, maar daarna - door de glanslaag op het donkere groen - zou hij ook zomaar kunnen verdwijnen qua zichtbaarheid. Mogelijk krijg je dan ook washrandjes langs de decals?

Na de laklaag ... dan zou hij mogelijk beter zichtbaar blijven, en je hebt mogelijk wat meer contrast in glansgraad tussen de gelakte delen en de naden waar de wash blijft hangen.
Alleen door de extra glanslaag zijn de details minder ‘scherp’ waardoor er ook wat minder wash zal blijven ‘hangen’

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ... :wink:

Ik zelf zou denk ik voor de tweede optie kiezen.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 feb, 2019 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Alvast wat samengebouwd en gepast. De ophanging past mooi in elkaar.

photo 468474

photo 468475

De wielen voorzien van de metalen ringen, en voorzien van de banden. De wielen zien er heel aardig uit. Nog wat schuren om de puntjes van de banden te krijgen.

photo 468476

En de decals op de body geplaatst. Eerst de witte roundels en daarna de losse cijfers om het nummer in de race van Carel te maken.

photo 468477

photo 468478

Na het drogen met gedemineraliseerd water afsoppen om de resten sol en set te verwijderen. Daarna de zaak aflakken met de 2K Zero lak.

Het einde komt in zicht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2019 23:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Even een kleine update. De body is gelakt met de 2K Zero Paints lak.
Door de strakkere verflaag is na het lakken deze body toch weer wat beter dan de vorige vind ik zelf.

photo 468549

photo 468550

photo 468551

photo 468552

Omdat het model ook uiterlijk vrij "leeg" is, valt een slechte afwerking meer op.
Ik denk dat het heel aardig uitgepakt heeft. Omdat die lak ook na 24 uur al heel hard is, heb je geen last meer van vingerafdrukken of zo als je het model gaat monteren.

Op dit model zullen de chromen details als de spiegels en de tankdop extra opvallen. Die heb ik met molotow chroom gespoten, en laat ik nog wat dagen goed uitharden.

Bij de volgende update hoop ik een gereed model te kunnen tonen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Spiegeltje, spiegeltje :brouw:

Mooi hoor!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2019 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Toch nog even een tussen update.
Had ook wat tegenslag, kenmerkend voor dit soort modellen.
Als je alles hebt samengebouwd, en vervolgens de body en het chassis samen wilt voegen, blijkt het soms toch niet meer te passen.

In dit geval liepen de tankdoppen te ver door in de body nadat ik ze vastgelijmd had.
Dan moet je vervolgens met een dremel de binnenzijde van de body bewerken, terwijl die net glimmend klaar is.
Maar goed. Het is gelukt. Ik heb wat foto’s gemaakt om te laten zien welke details je toch nog kunt herkennen bij een dergelijk model.
Hier de kleine centrale afdekking van de as.

photo 468857
hEn de binnenzijse van de cockpit. Ik heb dit stuurwiel zelf moeten maken omdat er een onderdeel ontbrak. Hij is nu wel 4-spakig. Eigenlijk moet het een 3-spakig stuur Ijn.
Ook het buizenframe is goed te zien alsook de wijzerplaten.

photo 468858

Hier de uitlaat, die je pas kunt aanbrengen nadat de body en chassis zijn samengevoegd. Ook hier gelukkig nog een deel van het buizenframe te zien.

photo 468859


De acherzijde met de uitlaat waarvan ik het eind heb ingeboord om de indruk van een holle buis te krijgen.
photo 468860

En nog een paar overzicht foto’s. Ik vind het een aanvaardbaar resultaat als je kijkt naar de kit die als basis gebruikt is.

photo 468861

photo 468862

photo 468863

Ik heb nog geen wash in de panellines gedaan, en ik twijfel een beetje of ik dat in dit geval moet doen.
Wil die wash een beetje houden op die supergladde lak, dan moet ik de lines denk ik eerst nog weer wat uitschuren. En dan denk ik dat het resultaat wellicht eerder achteruit gaat dan vooruit.
Ik denk er nog even over.
Nog een paar gepolijste detals toevoegen, de klemmen om de motorkap dicht te houden, en dan ben ik er bijna.
Behalve dan natuurlijk het al lang uitgestelde cockpitraam.
Die wil ik eventueel na het uitsnijden dompelen in de Kristal Klear. Dit om die ruit mooi glad en glanzend te krijgen.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2019 16:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik zou de wash ook achterwege laten.
Ik vermoed dat het niet heel veel gaat toevoegen.
En er kleven toch risico’s aan. Zeker als je eerst de naden weer wilt openschuren.

Succes met de laatste loodjes,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement