Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Sponsor, eigenaar, palmares op die ene rally na, nummerplaat...allemaal onbekend. Het ging bij sommige auto's om private deelnemers dus die hadden niet eens echt een hoofdsponsor. Het enige wat ik weet is de naam van de crew en het startnummer van die rally. Van andere wagens in mijn interessegebied heb ik soms de crewleden online gevonden en via die weg foto's verkregen, maar in het geval van de laatste 2 auto's die ik zoek vind ik bij eentje geen spoor van de crew, en bij de andere is de piloot reeds overleden. Het is dan dus echt hopen dat iemand nog een archief heeft met foto's van die rally en dat ik die persoon te pakken krijg. Nuja, die zoektocht is natuurlijk deel van de hobby.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2019 8:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21286
Woonplaats: Bodegraven
Toch wel gaaf dat er echt interesse is in je model, zeker nu je jezelf zo'n enorme klus op de hals heb gehaald. Als je het goed doet, kunnen ze de tekeningen verschalen naar 1:1 en klaar

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun, 2019 11:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Nicolas: ik ben het zeer met je eens dat de zoektocht een (vaak leuk) onderdeel van het modelbouwproces is, als je tenminste iets écht bijzonders wilt maken. Het bouwen aan een uniek model, waar geen kitproducent zich aan heeft gewaagd (en dan hebben we het misschien over 99% van alle mogelijke onderwerpen), of een deels uniek model zoals een wel bestaande body maar met afwijkende decalkeuze, heeft iets van avontuur in zich.

@Bert: de tekeningen te verschalen, zal waarschijnlijk alleen worden gedaan door Revs Institute (en ondergetekende natuurlijk). Helaas is Peter Giddings afgelopen januari overleden. Er gaan natuurlijk altijd wel gedachten door je hoofd als je e-mailtjes normaal gesproken vrij snel, dan ineens weken niet beantwoordt worden, als je ook nog eens weet van gevorderde leeftijd en van sluimerende ziekte, maar toch was het schrikken. Ik heb hier een korte beschouwing geschreven over de indruk die Peter Giddings op mij heeft gemaakt gedurende de korte periode die ik hem heb mogen kennen.

----------------

De zevende vlog is gereed. Omdat ik zo goed mogelijk wil vastleggen hoe het teken- en bouwproces van het model verloopt, is het noodzakelijk een overzicht te geven van het sorteren van alle foto's, video's, tekeningen et cetera. Dit is mijn eerste video die een wat breder modelbouwpubliek zal kunnen aanspreken omdat hij tips bevat over hoe je een grote database aan referentiemateriaal kunt indelen op dusdanige wijze, dat je de bestanden makkelijk kunt terugvinden en gebruiken.

Ik heb ervoor gekozen weer veel aandacht te besteden aan het uiterlijk en uitleg in de vlog, daar is nu eenmaal het onderwerp naar. De volgende video zal de volgende Fusion 360-voortgang tonen en zal er wat minimalistischer uit zien. Dit om mijn beschikbare tijd beter te verdelen.

Klik op de Youtube-knop en dan op het viziertje rechtsonder, om de video op volledig scherm af te spelen. Vragen en opmerkingen zijn steeds zeer welkom!


_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
334. Nadat een werkelijk gigantische hoeveelheid sorteerwerk is verricht, kan ik eindelijk verder met de tekening. Te beginnen met een niet al te makkelijk onderdeel, de schil waarbinnen straks een bol beweegt.

Afbeelding

336. Nog even die zure appel der sortering verder doorbijten en dan maar (bijna) álles op orde stellen. De overzichtstekeningen die ik haastig in Florida heb gemaakt en, terug in Nederland, heb gecorrigeerd heb ik opnieuw getekend. Gelukkig is mij nagenoeg alles duidelijk, ook al is het ruim 2 jaar geleden dat ik er was en ook al dacht ik van bepaalde getallen 'wat kan ik hier in vredesnaam mee hebben bedoeld'.

Ik heb ook overal een korte beschrijving van toegevoegd, zodat ook later duidelijk zal zijn wat ik bedoelde.

Daarna heb ik alle afmetingen zoals in Fusion 360 ingevoerd, gecontroleerd. Alle correcties die ik later heb aangewend, heb ik eveneens doorgevoerd. In plaats van een vel volledig doorspekt van aantekeningen, heb ik nu een apart Word-bestand gemaakt.

Per nummer op de tekening hieronder (zijaanzicht) zijn vier of vijf metingen verricht. Bovenaanzicht-nummers staan elk voor één meting.

Afbeelding

337. Hoogtes van de body vooral...

Afbeelding

338. En dan heb ik nog alle detailtekeningen die ik in Parijs en in Florida heb gemaakt, gesorteerd op volgorde van vóór naar achteren in de auto; en eveneens van nummers voorzien. Dit maakt het stukken overzichtelijker en dus drempelverlagend om verder te gaan tekenen. Inmiddels begint er echt een behoorlijke orde te ontstaan binnen de chaos.

Afbeelding

Nu alleen nog het 'vertalen' van de algemene tekeningen van de motor. Dat komt te zijner tijd wel.

Volgende stap is, een volgordelijst te maken van de te tekenen onderdelen, voorzien van nummers van de afmetingen (algemeen en detail). Daarna zal het tekenwerk vol goede moed kunnen worden hervat.

Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 135u. Tekentijd: 64,5u.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 984
Hier moet je voor doorgestudeerd hebben om het nog te snappen. :lol: Goed te zien dat er weer aan gewerkt wordt Roy. Blijf je volgen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 0:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank voor je reactie Cire430, leuk dat je het blijft volgen!

De achtste vlog is klaar. Hij duurt anderhalve minuut dus een leuk en behapbaar tussendoortje. :)



Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 141u. Tekentijd: 84,5u.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 2:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 984
Ik vind het bizar om te zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is op het gebied van tekenprogramma's op de PC maar voor mij persoonlijk is het werkelijk de ver van mijn bed show. Ik kan niet wachten totdat straks de metaalsplinters in de rondte gaan vliegen en er iets tastbaars gaat ontstaan. Toch wil ik je niet ontmoedigen en vind vooral dat je zo moet doorgaan. Ik heb geduld. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2020 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb even geabonneerd op je YTkanaal, aangezien ik niet standaard in de "autohoek" van het forum kom.
Ik vind het sowieso een tof project, het onderwerp spreekt me aan en ik zit zelf in het technisch tekenvak dus dat spreekt mee ook aan.
Je vlogs zijn interessant om te kijken, ik ben echt benieuwd naar de rest!

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2020 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Cire430: ik heb zelf ook veel meer zin in de daadwerkelijke modelbouw... helaas moet dit eerst gebeuren; maar het is niet helemaal onaangenaam moet ik zeggen. Best leuk werk, alleen duurt het lang en is het vrij intensief.

@Deef: dank voor het abonneren en de interesse, ondanks dat je uit een andere 'hoek' komt :)


390. Intussen ben ik ongeveer 60 uur bezig geweest aan research over banden en wielen. Ik zal jullie de details besparen en kom meteen tot de conclusies.

De in 1927 gebruikte wielen hadden 70 spaken (28+28+14), in tegenstelling tot de momenteel aangebrachte wielen die 60 spaken hebben (20+20+20). Alle vier de banden in 1927 hadden een fictieve diameter van 30 inch. Op de band stond geschreven "30 x 4.75", maar ook de tekst in kleine letters "actual size 31.8 dia". De echte diameter van de banden was dus 31,8 inch. Dat komt overeen met uitvoerige fotogrammetrie die ik op verschillende foto's uit 1927 heb losgelaten. Die fotogrammetrie leidde tot de conclusie dat de diameter van de banden ongeveer 31,6 inch was (=de banden zullen niet volledig met lucht zijn gevuld, om meer grip te krijgen tijdens de race).

Daarnaast waren de velgen 21 inch in plaats van de huidige 19 inch. De velgbreedte was 4 inch in plaats van 4,5 inch. De breedte van de banden was 4,75 inch.

Revs Institute is op de hoogte gesteld van deze bevindingen. Hopelijk maken ze de keuze om 70 spaaks 21 inch wielen aan te schaffen en monteren in plaats van de huidige 60 spaaks 19 inch wielen; en hopelijk kunnen 31,8 inch banden worden geproduceerd. Deze grootte is momenteel nergens verkrijgbaar, omdat het een onbekende / vergeten maat is. In literatuur over de Delage wordt steeds de (incorrecte) maat 30 inch genoemd. Het verschil is aanzienlijk; zie het volgende filmpje dat start met de juiste -grote- wielen en dan heen en weer switcht tussen klein en groot.



De wielen zullen dus opnieuw moeten worden getekend in Fusion 360.

Bouwtijd: 47u. Afmetingen-studie en sortering: 207u. Tekentijd: 84,5u.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 9:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 984
Ik begrijp heel goed dat er veel onderzoek nodig is wil je een zo accuraat mogelijk model maken. Ook snap ik dat de vele uren die hierin gaan zitten best bevredigend zullen zijn als je uiteindelijk tot zulke fraaie conclusies komt. Is inderdaad een wezenlijk verschil die wielgrootte. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement