Beste Brouwers gisteren ben ik gestart met een nieuw projectje om de slechte ervaring van vorige bouw snel te vergeten
Ik ben gestart na jaren zoeken aan mijn allereerste auto die ik in 1973 gekocht had waar ik nog vaak aan denk en ook is dit model nog steeds zeer in trek in America en Japan namelijk een Datsun 510
Mijne vriend Nismo zal dit graag zien denk ik
Het betreft hier weer een model van Hasegawa dit keer een ietsje betere uitgave , het is te zeggen een prachtige kit van deze Datsun in Rally uitvoering maar ik ga deze niet zo bouwen maar ga hem bouwen zoals ik in die tijd rondreed
In die jaren was het nog Datsun dat overgegaan is naar Nissan
Deze wagen was een 1600cc motor met twee S.U. carburatoren en kreeg de naam van 1600 SSS , normaal moest dat SS zijn voor supersport maar die letters lagen nogal gevoelig daarom hadden ze in Japan nog een S bij gezet
Voor die tijd was het wel een wagen die ver vooruit was op gebied van techniek volledige onafhankelijke wiel ophanging , een motor met bovenliggende nokkenas
Zo nu gaan we naar onze kit
De boxart
Het bouwplan
De inhoud
En zelfs in dit kitje twee kleine bladjes P.E. onderdeeltjes
Nu had ik in die tijd ATS velgen op mijn wagen en deze heb ik gevonden op schaal 1/24 bij Kris ons allen bekend
Een kleine anekdote wil ik jullie niet onthouden
Stel je voor 1973 mijn allereerste auto geweldig was bijna hetzelfde als een eerste lief , hart klopt in de keel de nacht voor de aflevering niet geslapen van de zenuwen , had nog geen echt rijbewijs een mijlpaal in mijn leven
Nu er moesten toch andere velgen op , mijn vrouwke had er gevonden in een kleine garage die die van de hand deden " daytona's " mooie speciale velgen de garagist had uitdrukkelijk gezegd dat ze pasten
Wij die gaan halen en ze hadden een likje verf nodig , we woonden toen nog op een appartementje , dus ik een paar avonden in de kelder schuren en spuiten en daar stonden 4 glimmend zilver kleurige velgen , zo fier als een pauw 4 nieuwe banden laten op monteren ( werkte toen nog niet in de garage ) dan kwam het " moment suprême "
Ik weet het nog alsof het gisteren was het regende pijpenstelen , Marcske in de gietende regen wielen monteren en tot mijn verbazing gingen ze er niet op oh wat was dat een teleurstelling , gelukkig kreeg ik mijn centen terug en we zijn dan maar nieuwe ATS velgen gaan kopen
Zo nu gaan we verder gisterenavond de body geschuurd en in de Alclad primer-filler gezet hier heb ik geen beelden van gemaakt
Het chassis of bodemplaat heb ik in donker grijs gezet en de andere onderdeeltjes in verschillende tinten grijs of zwart gezet alle zichtbare boutjes in koperkleur geschilderd
Nu heb ik terug mijn oude gewoonte gebruikt om wat technische uitleg te geven , ik weet dat sommige bouwers dit waarderen
Zo dat was het voor nu
grt
Marc