Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2024 5:19 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Deze BB stond vorig jaar al op de planning, maar door gebrek aan tijd, maar vooral een overdaad aan lopende projecten, ben ik er niet eerder aan toegekomen.
Nu had ik dus met Nemmy afgesproken dat als hij z'n roze F-22 af zou hebben we deze BB zouden doen. Wel, betreffende F-22 heeft intussen al haar 45.894.921,32 decals, dus het einde komt langzaamaan in zicht.
Dus, zonder er verder doekjes om te winden, mag ik U voorstellen...
Su-33 "Miki Hoshii"
Afbeelding

In plaats van die ene verdwaalde lezer te vervelen met saaie gegevens van de echte Su-33, volgt hier een klein verhaaltje van hoe ik het in m'n hoofd heb gehaald om deze kit (en de 3, binnenkort 4) andere Idolm@sters die ik heb liggen) in huis te halen.
Nou, ik vind de Ace Combat spellen doorgaans erg vermakelijk, en deze uitmonstering van de Su-33 was in Ace Combat 6: Fires of Liberation als DLC te verkrijgen.
Ik vind ze erg grappig, vooral vanwege de felle kleuren e.d. dus ik heb alle toestellen destijds aangeschaft. Intussen zijn ze van de Xbox Live marketplace verwijderd, en dat vind ik wel een nare streek... :roll:
Maar goed. Deze uitvoeringen waren meer dan cosmetisch, de stats van een toestel waren ook aangepast om een beetje op de persoonlijkheid van de karakter te passen. Zo kon je bijvoorbeeld met de A-10 je letterlijk driften in de lucht, en de Mirage 2000D was retesnel, maar op topsnelheid onbestuurbaar. :lol:
En nadat ik er achter kwam dat ik het toch wel erg leuk vond om met deze toestellen te vliegen, begon de zoektocht naar de kits.
Intussen heb ik naast deze 1/72 Su-33 ook nog de 1/48 F-14, F-15 en Mirage 2000. Laatstgenoemde is een heule ouwe Monogram kit, en ik heb besloten om het plastic uit te wisselen voor een Kinetic Mirage.
Sue me! :mrgreen:
Heb de knal oranje verf al liggen. :lol:

Maar goed, eerst maar eens een kleine introductie van deze kit.
Boxart:
photo 593443
Deze kit is een echte Hasegawa kit en de mal komt uit 2011. De details zijn strak en als de pasvorm een beetje goed is verwacht ik geen problemen met de bouw.

Romphelften:
photo 593444

Kleine gribus x2:
photo 593445

Badkuip:
photo 593447

Instrumentenpaneel:
photo 593448
De details zijn prima voor deze schaal!
photo 593446
photo 593449

Het eerste wat ik heb gedaan is de cockpit in de basiskleur te spuiten. De gebruikte kleur is MRP-195 Suchoi cockpit blue-grey.
photo 593450
photo 593451

Op de achtergrond ben ik al druk met de kleuren geweest, en heb al een kleurenpalet met verschillende mengverhoudingen gemaakt. Ik ga nog effe met een colorpicker in paint de kleur op de boxart goed bekijken, maar ik bedenk met net dat kleuren mengen met licht totaal anders is dan kleuren mengen met verf. :roll:
Oh well. We zijn nog niet aan het spuiten toe, dus ik heb nog effe tijd om de juiste kleur te vinden.

Verder heb ik, denk ik, al een beetje een idee wat ik onder het toestel wil hangen, want om heel eerlijk te zijn is de loadout in AC6 vrij inspiratieloos.
Maar goed, in de volgende update kan ik daar wat meer van laten zien!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2024 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
'T is even wennen, maar ieder z'n dingetje.
Veel plezier en succes in ieder geval, Danny! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2024 11:19 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
@Huib, jah, het is weer eens wat anders. Geeft toch wat meer kleur aan de vitrine uiteindelijk. :lol:

Ik wilde nog even het volledige kleurenschema van mijn kit laten zien.
photo 593535
Jullie zien het, genoeg nummertjes om decals aan te geven. Zal lekker therapeutisch werken zeggen we maar. :lol:
Oh, en mijn tekening is dan weer niet 1:1...
photo 593536

Ook heb ik maar even de kleuren vertaald, wegens deze waren enkel in het Japans aangegeven:
photo 593537
Over kleuren gesproken, we waren vorig jaar al begonnen met wat voorbereidende zaken zoals kleuren mengen en kijken welke mengverhouding het dichtste in de buurt kwam.
photo 593538
photo 593534
Nu had ik ook een bestandje bijgehouden van de mengverhoudingen van de rechter strook op onderste foto, maar dat bestand heb ik kennelijk weer niet opgeslagen.. :roll:

Ik heb besloten om deze kit zo goed als OOTB te bouwen. De enkele aanpassingen die ik ga doen hebben betrekking op het feit dat ik deze kist wheels-up ga bouwen, dus komt ze op een standaard, en ik heb deze setjes van ICM aangeschaft:
Afbeelding
Afbeelding
Plaatjes geleend van scalemates.

Helaas liep ik een beetje op de zaken vooruit, wegens na het internet een beetje afgestruind te hebben heb ik info gevonden over de wapens die gecertificeerd waren voor onder de Su-33, en dat viel toch best tegen...
Lang verhaal kort, de Su-33 kon domme bommen tot het kaliber van de FAB-500 mee nemen, ongeleide raketten á la S-8 (20 schoten per pod), S-13 (5 schoten per pod) en S-25* (enkelschots buis), en het gebruikelijke lucht-lucht spul zoals de R-27, R-73 en de R-77.
*) Er waren geleide varianten van de S-25 raket, maar voor meer info daarover, zie mijn Su-17 topic, op even klikken op de betreffende link hierboven.
Daarbij komt dat in werkelijkheid de Su-33 operationeel vloog met zo'n beetje de helft van de pylons leeg.

Even terugkomend op de rocket pods, deze zaten in paren van 2 onder 1 hardpoint onder elke vleugel:
Afbeelding
Bron: https://www.britmodeller.com/forums/ind ... flanker-d/
Al met al had ik de volgende lading in gedachten, en excuses voor de verwarrende numering van de pylons, ik heb het ook niet bedacht:
photo 593847
Om het toch enigzins makkelijk te maken noteer ik de bewapening van de centerlines uit naar de vleugeltips tips toe:
1 & 2: R-27ER/ET (E= extended range, R= semi-active radar homing, T= infrared homing)
9 & 10: R-27ER/ET
11 & 12: R-27ER/ET
3 & 4: B8M pod x2
5 & 6: R-73
7 & 8: R-73
Voor de centrelines moet ik even kijken of ik de achterste wel kan gebruiken, aangezien de standaard er tussenin moet gaan komen. We gaan het zien.

Zoals ik aangaf gaat de kit verder lekker OOTB worden, en daarom heb ik ook geen fancy resin stoel enzo aangeschaft, maar gewoon de kit onderdelen gebruikt.
photo 593832
photo 593831
Met strookjes tape heb ik iets van riempjes aangebracht. Nu waren de stoelriemen van het echte werk echt een wirwar van canvas, ik heb de boel wat simpeler gehouden.

De cockpit was een simpele badkuip met wat opliggende details op de zijwanden. Vrij simpel dus, maar ik ben dan ook 1/48 gewend.
Ik heb het dan ook simpel gehouden: basiskleur, decalletje erop en een wash erover. Je ziet er ook niet veel meer van terug als de stoel op z'n plek zit.
photo 593541
photo 593542
photo 593543

Verder hebben we ook wat werk verricht aan de grote haardrogers die onder het toestel hangen.
photo 593836
De inlaat fans zijn met Super Fine Silver van Mr. Color geschilderd, en de rest van het onderdeel is met Tamiya Titanium Gold geschilderd. Ik had voor de Su-17 een boekje gekocht en daarin was te zien dat het inlaatkanaal van die kist van geanodiseerd aluminium was gemaakt, en dat leek me ook een prima optie voor het 'schot' waar de inlaatfan op zit. Titanium Gold van Tamiya lijkt behoorlijk op geanodiseerd aluminium, en voor wat je er nog van terug gaat zien leek het me dus een prima kleur.
photo 593839

De inlaatkanalen zelf hebben een wit kleurtje gekregen, hiervoor heb ik de witte primer van MRP gebruikt. De naad die in het inlaatkanaal zit heb ik laten zitten aangezien je deze toch niet meer terug ziet.
photo 593842
De inlaatfans hebben voor de diepte een klein washje gekregen met Tamiya's zwarte panelliner.
photo 593843

En toen was ik in principe zo ver dat de inlaten onder de romp konden. Alleen, omdat ik nog een opening moet maken voor de standaard, heb ik alleen de linker inlaat vastgeplakt.
photo 593844

Tot slot hebben we ook de uitlaten een beetje aangepakt.
photo 593846
De turbines met flameholders hebben een zwarte basislaag gekragen, gevolgd door een laag steel, en uiteindelijk transparant rood-bruin, allemaal van MRP. Ik moet bekennen dat ik het rode vooral bij de linker uitlaat te sterk vind. maar er moet nog een wash overheen komen wat de boel waarschijnlijk wel af zal zwakken.
De uitlaat nozzles hebben aan de binnenkant een witte basislaag gekregen. Deze motoren (en heel veel andere motoren met naverbrander) hebben een ceramische coating in de uitlaat. Ook hier heb ik de witte primer van MRP voor gebruikt. Dit is nog een basislaag, want ik wil nog een creme-achtige kleur hier overheen doen voordat er een oliewashje overheen komt.
photo 593845

Dat was 'm tot zover.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan, 2024 11:33 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Kleine update deze ronde.

Met wat er op station 1 en 2 zou komen te hangen ging het heel krap worden voor m'n standaard. Daarom heb ik de beslissing moeten nemen om de standaard maar iets uit het midden te monteren, en dus hebben we maar een sleuf gemaakt.
photo 594182
En ja, nu dat gedaan was kon de andere inlaat ook op z'n plek gelijmd worden.

En dan even een dry-fitje:
photo 594178
Ik vind 'm goed!

We zijn ook verder gegaan met de uitlaten. Ik heb de rode kleur wat afgezwakt met wat Exhaust Soot van MRP, en daarna is er een matte laag overheen gegaan. Als laatste had ik er nog wat bruine panelliner aangebracht, maar daar zie je bar weinig van terug.
photo 594179

De nozzles hebben aan de binnenkant nog een laag FS36622 van MRP (dezelfde kleur als de onderkant van m'n F-100) gekregen, en toen dat droog was heb ik met een Oilbrusher met Starship Bay Sludge wat streaking aangebracht.
photo 594180

Ik heb me qua gebruikte kleuren losjes op o.a. de onderstaande foto's gebaseerd:
photo 594186
De buitenkant van de nozzles hebben een staal kleurtje gehad, en ik ben ook al een beetje met Burnt Blue aan het spelen geweest.
Vanwege praktische redenen gaan de uitlaten er pas op als de boel helemaal in de kleur staat.

Als laatste hebben we de ontdekking gedaan dat de canopy van deze kit, zoals we gewend zijn van Hasegawa, een gietnaad heeft.
photo 594181
We zijn intussen al begonnen met het verwijderen van deze naad.
photo 594183

Dus, op het moment mag ik me vooral richten op het verwijderen van naden, en de canopy op z'n plek zetten. Daarna kunnen zowaar de eerste kleuren er op!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2024 9:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
"zoals we gewend zijn van Hasegawa"? Die van mij heeft er geen hoor :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement