Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2024 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
We zijn zowaar aangekomen bij de laatste update van de Concorde! Met dank aan deze leuke groepsbouw heb ik de motivatie gevonden om dit model uit een verhuisdoos te vissen en af te maken, al heeft dit bouwverslag ook nog weer eens ruim een jaar geduurd.

De motorgondels zijn kaalgeschuurd en voorzien van wat extra detail in de vorm van klinknagels en wat opstaande randjes m.b.v. Evergreen strip. Deze randjes zijn op het echte toestel ook terug te zien en het geeft de 'hot sections' wat meer diepte. Ik heb het niet erg goed op de foto gezet. Na het opnieuw afwerken en detailleren heb ik ze voor de tweede keer in de Alclad gezet.
Het monteren kostte nog wel wat passen en bijwerken. Tussen de vleugel en de inlaten hoort een heel smalle ruimte te zitten. Deze moest natuurlijk wel aan beide kanten gelijk zijn, anders lijkt het gewoon een lelijke kier. Met wat interne versteviging van stukjes plastic en met hulp van lijmklemmen gingen ze er daarna netjes op.
photo 595445

Op de plekken waar geen spleet hoort te zitten heb ik een en ander opgevuld met houtlijm, en toen dat droog was een likje verf.
photo 595444

Dan het landingsgestel. In de staart van de Concorde zit een vierde wielpoot(je):
photo 595463

Het is niet ongebruikelijk dat airliners de een of andere vorm van bescherming op deze plek hebben zitten om de schade bij 'tail strikes' te beperken. Vooral bij de wat langere toestellen zie je dit terug, omdat een langere romp de kans op een staartbotsing vergroot. Zo hebben de langere types van de Boeing 737 (-400, -800, -900) een vrij forse staartbumper waar deze op de kortere modellen ontbreekt.
Kennelijk werd de kans op tail strikes bij de Concorde zo groot geacht dat ze er een volwaardig deel van het intrekbare landingsgestel van hebben gemaakt, en dat is wel uniek!
Helaas is het onderdeeltje dat Revell meelevert wel een erg simpele weergave van het dubbele wiel dat het hoort te zijn. Dit lijkt meer een tonnetje.
photo 595443

Met behulp van een fijn CMK-zaagje en een vijltje was het verrassend eenvoudig om het tonnetje om te toveren in iets dat meer lijkt wat het moet zijn:
photo 595446

De binnenkant van de wieldeuren heb ik voorzien van wat paneellijnen en klinknageltjes. De wielbakken hebben van binnen een nogal merkwaardig beige kleurtje. Ik denk dat dit aluminium is waar een dikke laag anti-corrosieve pasta overheen is gesmeerd zoals je vaker ziet in de wielbakken van airliners. Ik heb het geprobeerd na te maken door een huidskleurige wash over aluminium te smeren.
photo 595447

Bij het monteren van het landingsgestel zag ik tot mijn schrik dat het neuswiel twee millimeter boven de grond zweefde. Had ik dan toch de neus moeten verzwaren? Ik zag al helemaal voor me hoe ik één van de cockpitraampjes zou moeten openmaken om er ijzerdraad en houtlijm doorheen te moeten peuren maar dat was gelukkig niet nodig. Door de bogies van het hoofdlandingsgestel iets bij te buigen en het model op de juiste plekken te verzwaren bij het drogen staan alle wielen nu netjes op de grond (op de staartwieltjes na, natuurlijk!)
photo 595442
photo 595448


De decals van F-DCAL lieten zich mooi aanbrengen, maar het was een flinke uitdaging om de donkerblauwe sierband ook echt in een rechte lijn aan te brengen. Ik wilde voorkomen dat je golven zou zien als je het model langs de neus bekijkt, juist omdat dat voor de Concorde zo'n mooi sierlijk aanzicht is. Omdat ik dit al aan zag komen, had ik de decals van tevoren een extra laagje bescherming gegeven met Microscale Liquid Decal Film. Ik kon nu alle tijd nemen om ze te verschuiven zonder dat ze scheurden.

Ik heb lang zitten twijfelen over welk registratienummer ik de Concorde zou meegeven. Ik kon kiezen uit het volgende:

F-WTSA: het eerste Franse pre-productie testmodel. Dit toestel was aan één kant voorzien van dit klassieke Air France-schema, en aan de andere zijde van de oude British Airways livery. Ik heb geen bewijs kunnen vinden dat dit exemplaar ooit aan beide kanten de Air France-kleuren heeft gehad.

F-WTSB: de tweede Franse pre-productie Concorde. Hier heb ik de beste foto's van kunnen vinden, dus deze is het geworden.

F-WTSC: dit was het toestel dat onder de nieuwe registratie F-BTSC betrokken was bij de ramp in Gonesse nabij Parijs. Deze bouwde ik liever niet.

F-WTSD: het liefst had ik deze gebouwd, omdat ik onder de echte door heb gelopen op Le Bourget Airport. Volgens F-DCAL was dit een van de toestellen die in deze livery werd afgeleverd, maar ik heb geen enkel fotografisch bewijs hiervan kunnen vinden.

photo 595462
photo 595461
photo 595460
photo 595459
photo 595458
photo 595456
photo 595455
photo 595454
photo 595453
photo 595452
photo 595451
photo 595450

En de drie toestellen die ik voor deze groepsbouw heb gebouwd op een rijtje:
photo 595457

Ik vond het heel erg leuk om mee te doen met deze groepsbouw, bedankt voor de gezelligheid! Ik denk dat dit de laatste was, aangezien de meeste deelnemers hun projecten volgens mij wel aan het afronden zijn. Het lijkt mij leuk om een vervolg op te zetten waarbij een ander land centraal staat. Wat te denken van de vele obscure vliegtuigen die Tsjechië heeft voortgebracht? Of Italië? Turkije? Roemenië? Canada..?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2024 21:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Een mooi resultaat heb je bereikt, gaaf ook om hem naast zijn kleinere collega's te zien staan. :brouw:
TheFlyingDutchman schreef:
Het lijkt mij leuk om een vervolg op te zetten waarbij een ander land centraal staat. Wat te denken van de vele obscure vliegtuigen die Tsjechië heeft voortgebracht? Of Italië? Turkije? Roemenië? Canada..?

Wat dacht je van Oekraïne, actueel en er zijn een aantal hele interessante onderwerpen, denk aan Bayraktar, F-16 en een MiG-29 met HARM's of een storm-shadow dragende SU-24.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2024 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi resultaat zeg!
Was erg leuk deze te volgen! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2024 23:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Fraai resultaat hoor. Gefeliciteerd!
Ik vind je foto's ook erg mooi. Compliment.

Groet!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2024 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dank voor jullie reacties!! Het geheim van de foto's: een gedemonteerd matzwart kastdeurtje uit de badkamer :mrgreen:

mr.vdh schreef:
Wat dacht je van Oekraïne, actueel en er zijn een aantal hele interessante onderwerpen, denk aan Bayraktar, F-16 en een MiG-29 met HARM's of een storm-shadow dragende SU-24.


Goeie!! Ik heb nog wel een aantal Antonovs liggen die graag gebouwd willen worden. Zal ik een topic openen om interesse te peilen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2024 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Wat een juweel van een toestel is het toch. En groot ook!
Ik vind dat je ´m heel mooi strak gebouwd hebt, wat bij verkeersvliegtuigen natuurlijk heel belangrijk is. En ik vind de verbrande metaalkleur van de uitlaten heel goed getroffen.
Prachtig eindresultaat, en mooie waardige afsluiting van deze groepsbouw.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2024 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Wat een mooi eind resultaat zeg. Wat is het toch een sierlijke vogel.

Deze foto vind ik echt heel mooi, net alsof de Concorde uit een pikdonkere airterminal komt rijden richting vliegveld.
Afbeelding

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2024 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Heel erg mooi geworden! Ik vind met name de uitlaten zeer goed gelukt. Klasse! De overzichtsfoto met de drie toestellen vind ik ook erg leuk. Een mooi stukje Franse historie zo.

TheFlyingDutchman schreef:
mr.vdh schreef:
Wat dacht je van Oekraïne, actueel en er zijn een aantal hele interessante onderwerpen, denk aan Bayraktar, F-16 en een MiG-29 met HARM's of een storm-shadow dragende SU-24.


Goeie!! Ik heb nog wel een aantal Antonovs liggen die graag gebouwd willen worden. Zal ik een topic openen om interesse te peilen?

Ik ben zeker ook voor! Van Antonov heb ik de An-12, An-74TK-300D, An-140 en An-148 reeds gebouwd, maar ik heb net even gekeken en ik heb nog een An-2, An-8, An-12, An-22, An-24, An-28, An-30, An-38, An-72, An-124 en An-225 op de plank liggen, dus uhm tja, een Oekraïnse groepsbouw kan mij helpen de plank wat leger te krijgen :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2024 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Bijzonder mooi eindresultaat, warmt een mooi model van dit iconische vliegtuig heb je gemaakt.

Dat kadtdeurtje deed de truuk erg goed :brouw: mooie eindfoto's. Ook leuk naast die andere modellen, dat je ziet hoe groot deze dame is.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2024 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dank voor jullie reacties! :brouw:

Huib2 schreef:
En groot ook!

Timmie schreef:
dat je ziet hoe groot deze dame is.


Het grappige is dat het dus eigenlijk helemaal niet zo'n enorm toestel was, hij is met name langgerekt. De Airbus A318 in het midden van het rijtje vervoert in volledige sardineblik-configuratie 132 passagiers. De Concorde hield het op maximaal 120, maar in de praktijk eerder 100. De kleurige ATR-42 achteraan zit op een capaciteit van 50.
Nu bouw ik vanwege de grootte van mijn vitrinekast vrijwel alleen kleinere verkeersvliegtuigen, maar ik heb hier iets liggen dat een Boeing 787 Dreamliner moet worden (maximaal 359 passagiers maar in de praktijk meestal 242)
photo 595673


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement