@ Huib,
Ik ben verwend, ik weet het.
De resin set heeft een paar voordelen t.o.v. de kit onderdelen, en bij elkaar opgeteld was het voor mij toch de moeite waard om de set aan te schaffen.
Zo zijn onder andere de koelroosters/vinnen aan de achterrand van de cowling fijner uitgevoerd en zijn de 'bulten' op de kit-cowling m.i. te klein als ik ze vergelijk met de bulten op de cowling op de eerste foto van m'n openingspost.
Citaat:
de cilinderkrans zit in een blok gegoten. Bij de kit staan ze gewoon vrij.
Klopt, maar achter de kit motor komt een plaat die alles afdekt, en daarbij komt dat de ruimte tussen de cilinders van de achterste krans van voren zo goed als niet zichtbaar gaat zijn.
Wat je wel ziet zijn de stoterstangen, en die zijn bij de kit als PE meegeleverd terwijl zie in het echt rond horen te zijn.
Maar goed, we zijn weer wat verder. Deze ronde hebben we ons bezig gehouden met het interieur, en we zijn begonnen met de stoel. Het frame van de stoel is een PE onderdeel en ook hier is de handleiding niet heel erg duidelijk helaas...
Bovenstaande foto is redelijk uitvergroot, maar als je de tekening in het boekje ziet is het toch vrij lastig om te bepalen hoe de rugleuning precies moet komen.
Kijk daarbij goed naar onderstaande verdere uitvergroting...
...en onderstaande foto's:
De haakjes bij de rode pijlen, om het kussen te positioneren, zijn niet aanwezig, en de pijltjes in de blauwe cirkels zeggen ook niet heel erg veel moet ik zeggen.
Nu is het stoeltje het makkelijkst als je eerst het kussen op z'n plek plakt, zo krijgt het stoeltje ook een beetje stevigheid, en daarna is het maar kijken hoe de rugleuning het beste gepositioneerd kan worden. Uiteindelijk is het dit geworden:
Ik ben een beetje uitgeschoten met de blauwe verf bij het kussen, dat is uiteraard weer bijgewerkt.
Nu zaten er ook PE riempjes in het stoeltje, en normaal gesproken plak ik eerst de riempjes aan het stoeltje en ga ik ze daarna plooien. Bij een plastic of resin stoeltje is dat geen probleem, echter bij een PE stoeltje... Ik heb dus deze ronde eerst de riempjes geplooid en het is nog vrij lastig om goed uit te vogelen waar je het beste kan plooien, maar het is redelijk gelukt denk ik.
Verder had ik ook al de cockpitvloer aangekleed en verweerd, en dat zag er zo uit:
En dan komen we bij het volgende punt, namelijk de 'boog' met een deel van de instrumenten erop.. Ook hier is de bouwtekening niet heel duidelijk.
In de romphelften, echter, zit een rand waar deze boog tegenaan moet komen, dus ook hier kan ik aanraden om van de handleiding af te wijken.
En dan het volgende:
De console waar die dikke zwarte vlek onder ligt (ga ik bijwerken trouwens) is het throttle quadrant. In de sleuven zouden hendels horen, maar helaas voorziet de kit daar niet in. Nu ik had op een Poolse site een bouwverslag gezien waar de bouwer zelf hendeltjes voor had gemaakt, en ik wilde dat ook. Nu had ik het in het begin van m'n post iets gezegd over de PE stoterstangen van deze kit, en nu kon ik die eigenlijk goed gebruiken om hendeltjes te maken.
Er komen nog kleurtjes op, maar ik ben blij met hoe het eruit ziet.
De conclusie van deze kit tot zover: de boel gaat zonder veel problemen in elkaar, maar de handleiding zou wat duidelijker kunnen/mogen.
Danny