Eerste stap is het verwijderen van de gietstukken van de onderdelen. Ik ben begonnen met de romphelften, daar zitten over de hele lengte aan de onderzijde behoorlijk stroken resin aan
die voorzichtig verwijderd moeten worden omdat de rompdelen erg dun gegoten zijn.
Door eerst de rand af te tekenen is goed te zien tot hoever je moet snijden, vijlen en schuren tot alles verwijderd is en de romp helften goed tegen elkaar passen.
Opvallend is dat de romphelften voorzien zijn van paspennen, dat zie je niet vaak bij resinkits.
Het is een tweezitter met open cockpits dus enige aandacht wil ik hier wel aan besteden. Choroszy heeft netjes alles meegeleverd voor de cockpit en het lijkt erop dat zij het boek Aircraft Archive hebben gebruikt als referentie.
Persoonlijk vind ik niet alle onderdeeltjes even bruikbaar omdat ze te dun of te kwetsbaar zijn om van de gietresten te scheiden. Dan maak ik net zo lief even een nieuw onderdeel zoals het achterste schot in de romp.
Eerst de contouren overnemen op een stukje 0,3mm plasticard:
Gaatjes boren in de hoeken en uitsnijden:
Dan het instrumentenpaneel van de achterste cockpit. Dit is niet veel meer dan een houten schot met links een rechthoekig kijkgat waardoor de achterste vlieger op de instrumenten in de voorste cockpit kon kijken.
Iets dergelijks heb ik nog niet eerder gezien in een cockpit maar het komt op mij over als een oplossing die
met de Franse slag...tot stand is gekomen.
Qua instrumenten blijft het beperkt tot een tweetal ronde schakelaars aan de linker kant.
Ook hier weer hetzelfde trucje toegepast: omtrek overnemen op stukje plaat en voorzichtig uitsnijden.Vervolgens twee dunne plakjes rod geplaatst met daarop kleine schakelaartjes uit sprue.
Tenslotte uit een stukje sprue de stang aan de onderzijde vervaardigd.
Het lijkt heel wat werk maar ik ben met deze twee onderdelen hooguit een halfuur bezig geweest en het eindresultaat is in mijn ogen beter.
Het dashboard van de voorste cockpit ga ik op dezelfde wijze maken.
Paul